طرح صلح الجزایر برای حل بحران جنگ در لیبی

دخالت های خارجی، بحران جنگ در لیبی را پیچیده تر کرده است

فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی در دیدار با صبری بوقادوم، وزیر امور خارجه الجزایر. عکس از: ‏AFP‏

پس از تشدید بحران جنگ در لیبی و ناکامی تلاش های انجام شده به منظور تأمین صلح در آن کشور، اکنون الجزایر تصمیم گرفته است برای حل بحران جنگ در لیبی، اقدامات جدی را اتخاذ کند. در همین راستا، عبد المجید تبون، رئیس جمهور الجزایر پیشنهادی را به سازمان ملل متحد فرستاده که هدف از آن، تلاش برای پایان دادن به بحران جنگ در لیبی است و همزمان صبری بوقادوم، وزیر امور خارجه الجزایر، نخست به بنغازی و سپس به طرابلس سفر کرده است تا زمینه عملی شدن طرح صلح کشورش را فراهم کند.

رئیس جمهور الجزایر خاطر نشان کرده است که در صورت دریافت موافقت از شورای امنیت سازمان ملل متحد، الجزایر می تواند نقش موثری را در تأمین صلح در لیبی بازی کند، به ویژه این که تمام جناح های سیاسی و رهبران قومی لیبی به الجزایر اعتماد بسیاری دارند. وی علاوه کرد که به رغم افزایش تنش ها در لیبی، جای خوشبختی است که قبایل بزرگ لیبی تا هنوز دست به سلاح نبرده اند و همه ای طرف های درگیر در بحران لیبی آمادگی خود را برای استقبال از طرح صلح الجزایر بیان داشتند. عبد المجید تبون علاوه کرد: الجزایر یگانه کشوری است که می خواهد برای تأمین صلح در لیبی همت گمارد بدون این که در اندیشه استفاده جویی از تحولات آن کشور باشد و البته ملت الجزایر هرگز همکاری های برادرانه کشور لیبی را در طول مبارزات آزادی خواهی الجزایر فراموش نمی کند.

رئیس جمهور الجزایر با اشاره ضمنی به نقش ترکیه، گفت: باید فروش سلاح و اعزام نیروهای اجیر شده به لیبی متوقف شود، زیرا این کشور در  حال حاضر، در باتلاق کشمکش های منطقه ای و تنش های ایدئولوژیک گیر افتاده است و اگر اقدامات جدی برای جلوگیری از تشدید بحران صورت نگیرد، این کشور به سومالی دیگری تبدیل می شود و سراسر منطقه را با چالش رو به رو می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند به این موضوع، بوعلام حرز الله، استاد علوم سیاسی در دانشگاه عنابه در شرق الجزایر، گفت: اظهارات رئیس جمهور نمایانگر جدی بودن الجزایر در راستای حل بحران لیبی است و این که الجزایر به نقش رهبران قبایل لیبی در گفت و گوهای صلح اهمیت داده است بدین معنا است که طرح صلح الجزایر می تواند موفقیت آمیز به نظر آید. وی علاوه کرد: رهبران قبایل در لیبی تا هنوز می توانند نقش ارزنده در مسائل کشوری داشته باشند و با توجه به همین ویژگی اجتماعی، حضور رهبران قبایل می تواند مسیر صلح در لیبی را هموار کند، به ویژه این که قبایل لیبی تا هنوز دست به سلاح نبرده اند و روابط خوبی با هر دو جانب درگیر در بحران کنونی دارند. همچنان تعلقات صمیمانه الجزایر با بازیگران بین المللی می تواند تلاش های الجزایر را در راستای کاهش تشدید بحران جنگ در لیبی به موفقیت برساند، اما با آن که الجزایر نسبت به قطر و ترکیه با کشورهای روسیه، امارات متحده عربی و مصر روابط گسترده ای دارد، اما این روابط به حدی نیست که الجزایر بتواند بر کشور های که نقش فعالی در تحولات لیبی دارند، تأثیر گذار باشد.

از سوی دیگر، رئیس جمهور الجزایر، خاطر نشان کرده است که دخالت های خارجی منجر به تشدید بحران جنگ در لیبی شده است و بسیار دشوار است که در وضعیت کنونی، مانع جنگ های نیابتی در لیبی شد.

رئیس جمهور الجزایر افزوده است: آمادگی رهبران قبایل بزرگ لیبی برای حضور در مذاکرات صلح در الجزایر، فرصت خوبی برای فراهم کردن زمینه صلح در لیبی است و الجزایر سعی دارد راهبردی را که در گذشته برای حل بحران کشور مالی به کار بسته  بود، امروز آن را در لیبی به اجرا در آورد. تشکیل دولت انتقالی و تأسیس نهادهای موقت برای هموار کردن مسیر برگزاری انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت آینده توسط نمایندگان منتخب، می تواند لیبی را از بن بست کنونی خارج کند.

از سوی دیگر، خالد المحجوب، مسئول ستاد تبلیغات جنگی در ارتش ملی لیبی، در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: تهدیدهای امنیتی به عنوان بزرگ ترین چالش برای لیبی است، زیرا حضور شبه نظامیان تروریست، کشور را هر روز به سوی بی ثباتی و نا امنی سوق می دهد، بنابر این، مقابله با این تهدیدها در اولویت قرار می گیرد. وی افزود: با آن که تلاش های که به منظور دستیابی به صلح و آرامش از سوی طرف های مختلف جریان دارد و رهبران قبایل بزرگ لیبی سعی دارند در این تلاش ها، نقش ایفا کنند، اما در واقع، مشکل اصلی لیبی، حضور شبه نظامیان تروریست است که کنترل پایتخت را در دست دارند و سرمایه های ملی را به غارت می برند، افزون بر این که سعی دارند بحران جنگ را ادامه دهند و از پذیرش هر گونه پیشنهادی که هدف از آن رسیدن به صلح باشد، خودداری کنند.

همچنان ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش ملی لیبی در سفر اخیرش به مسکو، ضمن اشاره به سخنان تحریک آمیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت: اگر مذاکرات ژنو منجر به برقراری صلح و امنیت در کشور نشود و جنگجویان اجیر شده خارجی کشور را ترک نکنند، ارتش ملی لیبی ناگزیر است مسئولیت خود را در قبال دفاع از کشور انجام دهد و در برابر مهاجمان ترکیه عثمانی، به مبارزه برخیزد. وی علاوه کرد: تا زمانی که جنگجویان اجیر شده ترکیه و سوریه که وارد خاک لیبی شده اند، کشور را ترک نکنند، ترکیه از ارسال سلاح و مهمات به طرابلس خودداری نکند و گروه های تروریستی نابود نشوند، مذاکرات ژنو نمی تواند به هیچ موفقیتی دست یابد.

از جانب دیگر، فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی که همواره سعی دارد پیش از حرکت به سوی هر گونه مذاکره و گفت و گو، نخست از ترکیه دیدن کند، به تازگی وارد استانبول شده و با اردوغان دیدار کرده است، دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده است که دیدار فائز السراج در چارچوب جلسات رسمی صورت نگرفته است.

در همین حال، صبری بوقادوم، وزیر امور خارجه الجزایر، پیش از عزیمت حفتر و سراج به مسکو و استانبول، از بنغازی و طرابلس دیدار کره و با بزرگان قبایل در شرق لیبی ملاقات کرده است. وی در این سفر با خلیفه حفتر نیز دیدار کرده و در مورد طرح صلح پیشنهادی الجزایر با وی بحث و گفت و گو کرده است. خلیفه حفتر، از تلاش های الجزایر در راستای حل بحران جنگ در لیبی ستایش و قدردانی کرده و خاطر نشان کرده است که الجزایر همواره نقش مثبتی در تحولات لیبی داشته است.

همچنان عبد الهادی الحویج، وزیر امور خارجه دولت شرقی لیبی، نیز طرح صلح پیشنهادی الجزایر را مورد استقبال قرار داده است.

وزیر امور خارجه الجزایر، سپس وارد طرابلس شده و با مقامات دولت وفاق ملی از جمله فائز السراج دیدار کرده است، در جریان ملاقات با وزیر امور خارجه الجزایر، فائز السراج اظهار داشت که بدون توقف جنگ، بازگشت آوارگان و حفظ امنیت پایتخت، هیچ طرح صلحی نمی تواند بحران کنونی را پایان دهد.

در همین راستا، احمد التکالی، نماینده مجلس لیبی اظهار داشت که طرح صلح الجزایر که تأکید بر توقف جنگ، عدم دخالت های خارجی و استفاده از سلاح دارد، می تواند مسیر آشتی را در لیبی هموار کند. وی علاوه کرد: تردیدی نیست که الجزایر نمی خواهد، بحران جنگ در لیبی، تهدیدی برای امنیت و ثبات آن کشور باشد. احمد التکالی همچنان افزود: کشورهای که از دو جانب درگیر در بحران لیبی حمایت می کنند، می توانند نقش مثبتی را در راستای برقراری آتش بس و آغاز گفت و گوهای صلح در لیبی، ایفا کنند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia