هشتمین نمایشگاه مشترک افغانستان و ایران در کابل برگزار شد

تولیدات، محصولات و صنایع دستی دو کشور، در ۹۰ غرفه به نمایش گذاشته شد

نمایشگاه صنایع دستی در افغانستان، ۸ مارس ۲۰۱۴-Aref Karimi / AFP

روز چهارشنبه، ۳۰ بهمن، هشتمین نمایشگاه مشترک افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در شهر کابل برگزار شد. در این نمایشگاه، صنعت‌کاران و تولیدکنندگان هر دو کشور، تولیدات، محصولات و صنایع دستی‌شان را در ۹۰ غرفه به نمایش گذاشته‌اند که از آن میان، ۳۰ غرفه مربوط  به صنعت‌کاران و تولید‌کنندگان افغان است و ۶۰ غرفه دیگر آن به تولید کنندگان و صنعت‌کاران ایرانی اختصاص دارد.

نمایندگان دولت‌های ایران و افغانستان که در این نمایشگاه حضور داشتند، برگزاری چنین برنامه‌هایی را برای گسترش و شناخت تولیدات، صنایع دستی و خدماتی دو کشور ارزشمند خواندند و تاکید ورزیدند که چنین نمایشگاه‌هایی باید بیشتر برگزار شود.

یونس مهمند، معاون دفتر تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، برگزاری این نمایشگاه را برای صنعت‌کاران و تولید‌کنندگان هر دو کشور ارزشمند خواند و گفت: «برگزاری این چنین نمایشگاه‌‌ها‌یی نقطه وصل میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران است و باید روابط تجاری میان دو طرف، بیش از پیش گسترش یابد.» 

بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، نیز در این نمایشگاه حضور داشت. وی برگزاری چنین نمایشگاه مشترکی را، کاری عالی خواند و گفت:«جمهوری اسلامی ایران، می‌خواهد که با افغانستان صنایع و تولیدات مشترک داشته باشد و رای‌زنی‌ها در این عرصه با سرمایه‌گذاران افغان نیز جریان دارد.»

آقای امینیان افزود: «ما می‌خواهیم که وارد کنندگان ایران، به تولیدکنندکان مشترک در افغانستان مبدل شوند و امیدواریم که این کار با همکاری صاحبان صنعت، کارخانه‌داران و تولید کنندگان ایرانی، به زودی انجام شود.»

در همین حال، تولیدکنندگان و صنعت‌کاران ایرانی و افغان که در این نمایشگاه مشارکت داشته‌اند، برگزاری چنین برنامه‌هایی را برای شناخت تولیدات، صنایع دستی و خدماتی دو کشور، ارزش‌مند عنوان کرده‌اند و به برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها در ایران یا افغانستان تاکید دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریم احمدی، صنعت‌کار افغان، که در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه، لباس‌های زنانه افغانی را برای نمایش و فروش ارائه می‌دهد، به اندیپندنت فارسی گفت:«برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها به‌ویژه که مشترک باشد،‌ کار بسیار خوبی است، زیرا شهروندان افغانستان با دیدن تولیدات، صنایع دستی و خدماتی هر دو کشور، بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شوند و شاید در قیاس با تولیدات خارجی، از تولیدات کشور خود استفاده کنند. اگر فروش ما بیشتر از گذشته شود، ما هم تولیدات خود را افزایش خواهیم داد و تلاش می‌کنیم که تا حد توان، نیازمندی‌های شهروندان افغان را در بخشی که فعالیت داریم، برآورده کنیم.»

بهروز بهرامی، صنعت‌کار ایرانی، نیز از برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها راضی به نظر می‌رسد و می‌گوید:«ما از برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها خیلی خوشحال هستیم و امید داریم که بتوانیم در دیگر استان‌های افغانستان نیز چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار کنیم، تا مردم افغانستان با تولیدات کشور ایران بیشتر آشنا شوند و بتوانند از محصولاتی با کیفیت عالی‌ استفاده کنند.»

خوشبو صدیق، از شهروندان افغان که برای دیدار از این نمایشگاه آمده است، می‌گوید:«نخست دعا می‌کنیم که صلح زوتر در کشور ما تامین شود تا ما شاهد برگزاری بیشتر چنین نمایشگاه‌هایی باشیم. من این‌جا آمده‌ام تا تولیدات، صنایع دستی و خدماتی کشور خود و  ایران را از نزدیک ببینم. خوش‌بختانه صنعت‌کاران ما نیز با تحمل تمام چالش‌ها و مشکلاتی که در کشور ما هست، باز هم توانسته‌اند در این بخش عالی بدرخشند. من از مردم می‌خواهم که از تولیدات کشورشان بیشتر استفاده کنند، تا پول‌شان جای دیگری نرود.»

قرار است که این نمایشگاه برای چهار روز در شهر کابل به روی بازدید کنندگان باز باشد و علاقه‌مندان می‌توانند  با دیدار از آن، از نزدیک با تولیدات، صنایع دستی و خدماتی افغانستانی و ایرانی آشنا شوند.

بیشتر از