برگزاری نمایشگاه زراعتی وصنایع دستی زنان افغان در کابل

زراعت در افغانستان ۶۰ درصد نیروی کار را به خود اختصاص داده است

عکس از فرهاد نوری

بیست چهارمین، نمایشگاه محصولات زراعتی، دامداری  و صنایع دستی زنان افغان، روز چهارشنبه، ۲۴ مهر زیر نام «محصولات زراعتی و معیاری» برای چهار روز توسط وزارت کشاورزی افغانستان، در مزرعه «تحقیقات زراعتی بادام باغ کابل» برگزار گردید.

در نمایشگاه بادام باغ کابل، محصولات، ماشین آلات زراعتی و دام‌داری و همچنین صنایع دستی زنان افغانستان، در ۲۶۱ غرفه به نمایش گذاشته شده است. ۶۱ غرفه از این نمایشگاه به صنایع دستی بانوان افغان، اختصاص داده شد و شهروندان افغانستان می‌توانند محصولات زراعتی و صنایع دستی بانوان افغان را در این نمایشگاه از نزدیک تماشا کنند.

حبیب الله حبیبی، رئیس تحقیقات بخش خصوصی وزارت زراعت، که در این نمایشگاه شرکت کرده بود گفت: «در بیست چهارمین نمایشگاه بادام باغ کابل، محصولات و ماشین آلات زراعتی و دام‌داری و صنایع دستی بانوان افغانستان ۲۰۰ غرفه برای محصولات و ماشین آلات زراعتی و دام‌داری و ۶۱ غرفه دیگر آن برای صنایع دستی زنان افغان، به بخاطر رشد این صنعت اختصاص داده شد».

آقای حبیبی، نمایشگاه امسال را تحت نام «محصولات زراعتی و معیاری» بخاطر راه‌یابی به بازار‌های داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت:«ما باور داریم که معرفی محصولات با کیفیت، طبیعی و ارگانیک زراعتی و دام‌داری، با درنظر گرفتن چگونگی کمی و کیفی تقاضا برای محصولات افغانی در بازارهای داخلی و بین‌المللی، بازار فروش مطمئن و پایدار را برای محصولات داخلی ایجاد کرده و جایگاه محصولات کشور ما را در بازارهای ملی و جهانی تثبیت خواهد کرد».

حشمت غفوری، معاون آبیاری و منابع طبیعی وزرات زراعت نیز که در این نمایشگاه حضور داشت، هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها را معرفی محصولات زراعتی، دام‌داری، ماشین‌آلات زراعتی و صنایع دستی زنان و جذب مشتریان داخلی و خارجی خواند و گفت:«برگزاری این‌گونه نمایشگا‌ها در کشور، «تبلیغ زنده» برای محصولات داخلی کشور است زیرا در این نمایشگاها تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده کالاها یا خدمات زراعتی در یک زمان و مکان دور هم جمع می‌شوند و می‌توانند که با یکدیگر دیدار کرده و در مورد محصولات کشورشان بیشتر و بهتر آگاهی کسب کنند». به گفته آقای غفوری:«زراعت در افغانستان ۶۰ درصد نیروی کار افغان را به خود اختصاص داده است و محصولات زراعتی و حیوانی، بخش عمده صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد».

آقای غفوری افزود:«ما در نظر داریم که به کشور «قزاقستان» میوه وسبزیجات بفرستیم و در عوض آن گندم و آرد وارد کنیم».

در دیدار از غرفه‌های این نمایشگاه با شماری از فروشندگان در مورد برگزاری این نمایشگاه‌ها و مشکلات‌شان پرسیدیم، آنها از سردی بازار فروش، کم‌رنگ بودن حضور مردم  و عدم توجه جدی دولت افغانستان در این عرصه‌ها شکایت داشتند.

حاجی صمد، از کشاورزان استان کابل به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «در چند سال اخیر کارهایی در بخش زراعت و کشاورزی افغانستان صورت گرفته است اما باز هم کفایت نمی‌کند. بیشتر محصولات ما یا فاسد می‌شود یا اینکه به بهای ناچیز به فروش می‌رسد. ما در این نمایشگاه شرکت کردیم تا صدای خود را به گوش مسئولین برسانیم و نیز شهروندان کشور خود را تشویق کنیم که از محصولات وطنی شان استفاده کنند تا نیاز به محصولات کشورهای خارجی نداشته باشیم».

عاصمه کوهستانی، زنی تجارت پیشه است که تعدادی از لباس‌های دست‌دوز زنان افغان را برای نمایش و فروش به این نمایشگاه آورده است. او به خبرنگار ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها برای ما مفید است، زیرا هم تولیدات ما به نمایش گذاشته می‌شود و هم مردم با آن آشنایی پیدا می‌کنند و ما از مردم خود می‌خواهیم که توجه بیشتری به تولیدات وطنی‌شان داشته باشند، نه تولیدات خارجی، تا هم تولید وطنی و با کیفیت کشور رشد کند و هم اقتصاد دولت بهتر شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانو کوهستانی افزود: «ما از حکومت می‌خواهیم که زمینه فروش تولیدات وطنی را به بازارهای خارجی مساعد سازد و نیز در کابل یک بازار بزرگ را برای این صنعت‌کاران ما آماده کند تا منتظر نمایشگاه‌ها نباشیم».

فرشته هاشمی، نیز فروشنده است و می‌گوید: «در دو سال اخیر بازار فروش تولیدات وطنی خوب به نظر نمی‌رسد و میزان حضور مردم نیز کم‌رنگ است، شاید دلیل آن ناامنی و چیب خالی مردم باشد، اما در سال‌های قبل فروش ما خوب بود و خارجی‌ها نیز حضور داشتند».

بانو هاشمی، از حکومت افغانستان می‌خواهد که زمینه رشد تولیدات وطنی را بیشتر مساعد کند و به کسانی که در این بخش فعال هستند کمک مالی کند تا بتوانند برای رشد فرهنگ اصیل افغانستان بیشتر کار کنند».

این چندمین نمایشگاه محصولات زراعتی و تولیدات وطنی است که در بادام باغ کابل، برگزار می‌شود و هدف این نمایشگاه‌ها رشد و شناخت تولیدات وطنی و محصولات زراعتی افغانستان و جذب مشتریان بیشتر داخلی و خارجی، عنوان شده است.     

بیشتر از