گزارشگران بدون مرز: سرکوب خبرنگاران، ناقض برگزاری انتخابات آزاد

میلیون‌ها ایرانی محروم از اطلاعات ضروری برای انتخاب

 رضا معینی به ایندیپندنت فارسی گفت: «در سالهای گذشته بیشتر خبرهای ایران توسط شهروند خبرنگاران منتشر شده‌ است.  آنها هستند که خبرهای اصلی را منتشر می‌کنند»- ATTA KENARE / AFP

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است، با انتشار بیانیه‌ای با محکوم کردن «سرکوب روزنامه‌نگاران» و همچنین «سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها» شرایط کنونی در حوزه آزادی بیان در ایران را ناقض برگزاری انتخابات آزاد اعلام کرد.

بر اساس بیانیه گزارش‌گران بدون مرز(RSF)، پنجاه‌ و هفت میلیون ایرانی که بنابر آمار رسمی واجد شرایط رای دهی هستند، در روز ۲ اسفند باید ۲۹۰ نماینده را برای مجلس یازدهم جمهوری اسلامی انتخاب کنند. این سازمان نوشته است که «سرکوب روزنامه‌نگاران و سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها که آنها را ناتوان از ایفای نقش‌شان در اطلاع رسانی آزاد کرده است، محکوم می‌کند.»

رضا معینی محقق ارشد و مسئول دفتر ایران و افغانستان RSF سازمان گزارشگران بدون مرز به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «واقعیت این است که برای انتخاب حق دانستن لازم است. مردم حق دارند که با چشمان باز و با اطلاعات و با دانستن همه نتایج انتخاب کنند. در جامعه‌ای که آزادی مطبوعات وجود ندارد و روزنامه نگاران سرکوب می شوند حق دانستن نادیده گرفته می‌شود و این عملا حق انتخاب است که نادیده گرفته می‌شود. در یک جامعه دموکراتیک و شفاف انتخاب، دانستن رهیافتی است برای دانستن انتخاب. زمانی که این حق از مردم گرفته شود و حق نداشته باشند که بدانند درکشورشان چه می گذرد و حتی نظر مخالفان را ندانند که چرا نمی‌خواهند رای بدهند، ولو اینکه جمهوری اسلامی هیچ گاه با انتخابات آزاد سر و کار نداشته، این عملا مغایر با همه موازین دموکراتیک است. بدون رسانه‌های آزاد و دموکراتیک هیچ انتخاباتی آزاد نیست. موضوعی که در همه میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر در خصوص آزادی انتخابات برشمرده‌‌اند. کاملا مشخص است و تاکید شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



این فعال حقوق‌بشر که طی چهاردهه گذشته تحولات حوزه آزادی بیان و مطبوعات در ایران را در این سازمان‌جهانی حقوق بشر مستند کرده است، در خصوص شرایط کنونی روزنامه‌نگاران در کشور گفت: «وضعیت آزادی بیان در ایران نسبت‌های سالهای گذشته بسیار بدتر شده است. چرا که عملا روزنامه‌ها خالی شده‌اند از روزنامه نگارانی که می‌توانند در آنجا کار کنند. اکثر روزنامه نگاران مستقل تحت فشار هستند و توصیه نامه‌هایی که از نهادهای مختلف به رسانه‌ها می روند آنها را از کارکرد اصلی خودشان دور کرده است. یک نمونه آخر ماجرای هواپیمای اوکراینی بود که با دروغ گویی‌های حکومت در رده‌های مختلف رسانه‌های حکومتی و غیرحکومتی همراه بود. اطلاعیه ۸۰ روزنامه‌نگار که اعلام کردند که هم شرمگین هستند و هم ناراحت و به شکل مشخص تحت تعقیب گرفتن روزنامه نگارانی که در شبکه‌های اجتماعی ابراز به نوعی ابراز ناراحتی می کردند انعکاسی است از این وضعیت.»

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است:‌ «نتایج انتخابات مجلس از پیش تعیین شده است. رسانه‌های حکومتی آزادانه پروپاگاندای نظام را ترویج می‌کنند، در حالی که حکومت رسانه‌ها را سانسور و محدود کرده است. توصیه‌ها روشن هستند : باید به هر بهایی مردم تشویق به شرکت در انتخابات کرد. داو اصلی این انتخابات آماده کردن پیروزی اصولگرایان نزدیک به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است. در برابر حذف صدای‌های معترض و منتقد میانه‌رو، برخی شخصیت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و مخالفان جمهوری اسلامی، مردم را به تحریم انتخابات دعوت کرده‌اند.»

این سازمان همچنین نوشته است که روزنامه‌نگاران ایرانی ِ همکار رسانه‌های جهانی ومستقل در خارج از کشور همچنان تهدید می‌شوند: «جمهوری اسلامی ایران همه توان خود را بکار گرفته است تا مردم کشور را از دسترسی به اطلاعات آزاد و مستقل محروم کند.»

رضا معینی به ایندیپندنت فارسی گفت: «در سالهای گذشته بیشتر خبرهای ایران توسط شهروند خبرنگاران منتشر شده‌ است.  آنها هستند که خبرهای اصلی را منتشر می‌کنند. با فشل شدن رسانه‌های رسمی، این شبکه‌های اجتماعی و شهروندان خبرنگاران هستند که اطلاع رسانی اصلی را به پیش می‌برند. که هم خبر خوبی است و هم در برابر اطلاع رسانی شفاف و حرفه‌ای می‌تواند خطری باشد برای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای که دارای موازینی است. برای مثال در پشت نام مستعار نیست و نویسنده مسوولیت می‌پذیرد، خبرها را راست آزمایی می‌کند و به این وضعیت می‌رسیم که امروز اطلاعات را شهروند خبرنگاران می‌دهند که در بسیاری ازموارد این اطلاعات می تواند نادرست و غلط هم باشد. به شکلی هم بستری است برای حملات سایبری و ارتش سایبری جمهوری اسامی که با خبرسازی پروپاگاندای حکومتی را تقویت می‌کنند.» 

به نوشته سازمان گزارشگران بدون مرز، شماری از روزنامه‌نگاران که در باره پرونده‌های فساد برخی نامزدها در شبکه‌های اجتماعی روشنگری کرده‌اند، احضار و یا تهدید شده‌اند: «یادآور می‌شویم که از تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دست کم ۲۱ روزنامه‌نگار را در شهرهای مختلف ایران احضار و بازجویی کرده‌اند.  

رضا معینی گفت :«سانسور رسانه‌ها که پیش از این به اشکال گوناگون وجود داشته است در آستانه انتخابات  ۲ اسفند ۱۳۹۸ بیشتر شده است. بدون وجود رسانه‌های آزاد که اطلاعات مستقل را در دسترس همگان قرار دهند، انتخابات نمی‌تواند آزاد، منصفانه و دموکراتیک باشد.»

 با ۲۴ روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار زندانی جمهوری اسلامی ایران یکی از ۷ زندان بزرگ جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌ها است وجمهوری اسلامی ایران دررده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

بیشتر از