استفاده تفنگ شکاری و ساچمه‌ای نیروهای عراقی علیه معترضان

به گزارش سازمان ملل از ماه دسامبر ۵۰۰ نفر در اعتراضات سراسری عراق کشته شده‌اند

تظاهرکنندگان عمدتا علیه فساد طبقه حاکم و دخالت‌های خارجی در عراق دست به اعتراض زده اند. در ماه های اخیر عراق صحنه درگیری میان آمریکا و ایران بوده است - HUSSEIN FALEH / AFP

سازمان ملل متحد هشدار داده  که جناح های مسلح در بغداد تظاهرات مسالمت آمیز مردم را با تفنگ های شکاری و ساچمه هدف قرار می دهند، و از مقامات عراق خواسته تا مسببان این حملات را تحت پیگیرد قرار دهند. 

از ماه اکتبر که نیروهای امنیتی عراق و گروه های مسلح وابسته به آن ها تظاهرات سراسری مردم عراق را علیه فساد، دخالت خارجی عمدتا از طرف  ایران و آمریکا، مورد حملات مرگبار قرار داده اند، دستکم ۵۰۰ نفر کشته شده اند. 

سال گذشته، سازمان عفو بین الملل گزارش داد نیروهای پلیس به قصد کشت به سوی معترضان گلوله گرم و گاز اشگ آور با قابلیت جنگی پرتاب می کنند که می تواند جمجمه انسان را سوراخ کند. 

عفو بین الملل واقعی بودن چند ویدئوی دلخراش از استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشگ آور را که از مرکز اعتراض ها در میدان تحریر بغداد گرفته شده، تایید کرده است.

نهاد موسوم به هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) می گوید اکنون شواهد معتبری به دست آورده که نشان می دهد در شب های ۱۴ ام تا ۱۶ ام فوریه دستکم ۵۰ تن ازمعترضان به ضرب تفنگ های شکاری، قلوه سنگ و بمب های آتش زا مجروح شده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«یونامی» می افزاید در شهر شیعه نشین کربلا نیز تنها در یک ماه ژانویه ۱۵۰ نفر با تاکتیک های مشابه نیروهای امنیتی مجروح شدند.

ژانین هِنیس پلاشارت، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به عراق می گوید:«ادامه تاکتیک های مشابه استفاده از زور بیش از حد، همراه با هویت نامشخص و ابهام در وابستگی های گروه های مسلح، موجب نگرانی عمیق در مورد اوضاع امنیتی عراق است که باید به فوریت و قاطعیت به آن رسیدگی شود. معترضان در تظاهرات مسالمت آمیز باید در تمام مدت حفاظت شوند.» 

مقامات عراقی در این مورد اظهار نظر نکرده اند. اما جدا از این، عبدالکریم خلف، سخنگوی ارتش عراق به رسانه های محلی گفته که «اعتراض حقی است که در قانون اساسی و قوانین (مدنی) تضمین شده است.»

او افزود حتی پس از تشکیل کابینه توسط  محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید الانتصاب عراق، هیچگونه طرحی برای سرکوبی خشونت آمیز اعتراض های ضد دولتی وجود ندارد.

آقای علاوی که پیشتر وزیر ارتباطات عراق بود، در اول ماه فوریه به سمت نخست وزیر جدید عراق منصوب شد. سلف او، عادل عبدالمهدی در گرماگرم ناآرامی های مردمی در ماه نوامبر از سمت خود کناره گیری کرد.

نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق، و مقتدی صدر، روحانی بانفوذ عراق، انتصاب آقای علاوی را تایید کرده اند، اما بسیاری از معترضان او را نمونه دیگری از نخبگان سیاسی تلقی می کنند که علیه آن به اعتراض برخاسته اند.

نخست وزیر مقدمتا از معترضان خواست به تظاهراتشان ادامه بدهند، اما کمی بعد به آن ها گفت برای اجتناب از سوق دادن عراق به یک «پرتگاه» اختلافاتشان را حل کنند.

انتظار می رود آقای علاوی کابینه جدید خود را در این هفته معرفی کند.

چهار ماه است اوضاع عراق به خاطر اعتراضات مردم متلاطم بوده است. به گفته منابع پلیس، تنها در روز دوشنبه دستکم نُه نفر در جریان برخوردهای تازه میان معترضان و نیروهای امنیتی مجروح شدند.

در این اعتراض ها دو نفر مورد اصابت ساچمه قرار گرفته و سایرین به وسیله گاز اشگ آور مجروح شدند.

تظاهرکنندگان عمدتا علیه فساد طبقه حاکم و دخالت‌های خارجی در عراق دست به اعتراض زده اند. در ماه های اخیر عراق صحنه درگیری میان آمریکا و ایران بوده است.

در روز سوم ماه ژانویه یک پهباد ارتش آمریکا قاسم سلیمانی، قدرتمند ترین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حامی بسیاری از گروه های شبه نظامی در عراق و سوریه را ترور کرد. 

چند روز پس از آن، ایران در حمله ای تلافی جویانه، پایگاه هوایی عین الأسد عراق را هدف حمله موشکی قرار داد و ده ها سرباز آمریکایی مستقر در این پایگاه را مجروح کرد.

روز یکشنبه نیز چند موشک کوچک به یک پایگاه عراقی در محله سبز بغداد که محل استقرار سربازان آمریکایی و دیگر نیروهای ائتلاف است، پرتاب شد اما این حمله تلفاتی در پی نداشت.