اعتراضات در ایران همچنان ادامه دارد

تظاهرات دانشجویان علیه کشتار آبان، شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری و انتخابات

به مناسبت چهلمین روز کشته شدن ۱۷۶ نفر از مسافران هواپیمای مسافربری اوکراین، که در پی شلیک پدافند سپاه پاسداران به آن رخ داد، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران یک تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. دانشجویان با سردادن شعارهایی علیه افراد مسوول در فجایع اخیر، از اساتید دانشگاه خواستند تا در برابر«ظلم» موضع‌گیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



دانشجویان امیرکبیر با اعتراض به عملکرد سپاه پاسداران، آنها را «مسئول خون‌های ریخته‌شده» در ماه‌های آبان و دی دانستند. پس از آنکه سپاه پاسداران در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی در آبان‌ماه، از خشونتی بی‌سابقه استفاده کرد، واکنش‌های گسترده‌ای را در اقشار مختلف مردمی ایجاد کرد. واکنش‌های زمانی به اوج خود رسید که سپاه به هواپیمای مسافربری موشکی شلیک کرد و ۱۷۶ سرنشین آن را به قتل رساند. پنهان‌کاری حکومت در مورد شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی، موجی از خشم و بی اعتمادی در میان مردم ایجاد کرد. مقامات مسوول تا کنون گزارش کاملی از تحقیقات انجام شده برای اقناع افکار عمومی منتشر نکرده‌اند و پرسشگری در این خصوص همچنان در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد. 

در میان شعارهای روزگذشته چند شعار دیگر نیز جلب توجه می‌کرد. با توجه به نزدیکی انتخابات و برپایی یک انتخابات کاملا یک طرفه، دانشجویان با شعار علیه این موضوع، استفاده ابزاری حکومت از رای مردم برای کسب مشروعیت را به چالش کشیدند. آنها با اشاره به فقر فراگیر در جامعه، تلاش حکومت برای جمع‌آوری رای را «فاقد اعتبار» دانستند. براساس یک نظرسنجی انجام شده توسط موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد از مردم در تهران در انتخابات دوم اسفند مجلس مشارکت نخواهند کرد. به علاوه ۹۳ درصد گفته‌اند که از نحوه مدیریت کشور راضی نیستند. در بخشی از این تجمع، دانشجویان خواهان تحریم انتخابات توسط همه مردم شدند.

در بخشی دیگر از شعارها، دانشجویان با اشاره به سیطره نیروهای امنیتی و سپاه بر تمام امور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور، نسبت به عملکرد‌ این نهادها اعتراض کردند. در این میان دستگیری خشونت‌بار بهاره هدایت نیز اعتراضاتی را در شبکه‌های اجتماعی و در میان دانشجویان ایجاد کرده است. بنا به گفته نزدیکان خانم هدایت، او پس از مراجعه به حراست دانشگاه، با فحاشی و ضرب و شتم دستگیر و به زندان فرستاده شده است. خانم هدایت پس از چند روز، سه‌شنبه ۲۹ بهمن آزاد شد. یکی از دیگر موضوعاتی که در شعارهای دانشجویان مطرح شد آزادی زندانیان سیاسی بود. 

طی ماه‌های اخیر بسیاری از منتقدان، که تنها به شکلی مسالمت‌آمیز به انتشار نامه سرگشاده یا بیان نظر خود در فضای مجازی اقدام کرده بودند، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و احکام سنگینی برای آنها صادر شده است. با توجه به قدرت گسترده و بی حد و حصر رهبر جمهوری اسلامی، نویسندگان این نامه‌ها آیت‌الله خامنه‌ای را خطاب قرار داده و خواهان استعفای او شده بودند. فحوای برخی شعارهای دانشجویان نیز، در راستای اعتراض به سلب حق آزادی بیان توسط استبداد حاکم است.

در ادامه اعتراضات، دانشجویان با توجه به ادعاهای بیان شده توسط مسئولان حکومت، از جمله حسن روحانی که تعداد کشته‌‌های آبان را بسیار اندک دانسته بود، با شعار «۱۵۰۰ نفر، کشته آبان ماست»، اعتمادنداشتن خود به آمار اعلامی از سوی حکومت را بیان کردند. تا کنون مقامات رسمی از ارایه آماردقیق از تعداد کشته‌شدگان خودداری کرده‌اند. تا کنون پزشکی قانونی و شورای امنیت‌ملی به درخواست‌های عمومی در خصوص ارایه آمار‌های یادشده پاسخی نداده‌اند. این آمار پیشتر توسط خبرگزاری رویترز، به نقل از چند مقام دولتی ایران ( که نخواسته‌اند نامشان فاش شود) منتشر شده بود.

۲.#دانشجو‌های_پلی‌تکنیک_تهران
۲۷ بهمن ۹۸

گفتند چنینم و چنانیم دریغا،
این‌ها همه لالایی خواباندن ما بود،
عدالت کجایی؟
عدالت کجایی؟

ای کاش در دیزی ما باز نمی‌ماند
یا کاش درهر گربه کمی شرم و حیا بود
عدالت کجایی؟
عدالت کجایی؟#رأى_من_سرنگونى#تحريم_انتخابات#مرگ_بر_جمهوری_اسلامی pic.twitter.com/wGdsaXthdp

دانشجویان که از ادعاهای حکومت مبنی بر توجیه وجود امنیت در قبال نبود آزادی، رفاه و احترام به خشم آمده بودند، با محور قرار دادن مقوله جمهوریت نظام، با طعنه به انتخابات فرمایشی و عدم توجه به رای و احترام مردم، اعتراض کردند.

البته اعتراضات تنها به مشکلات داخل ایران محدود نشد؛ دانشجویان با شعار علیه استبداد فراگیر از تهران تا بغداد، انتقاداتی  را در حوزه‌ سیاست‌ خارجی مطرح کردند.  

بیشتر از