آغاز سرکوب دانشجویان در سکوت

در آستانه روز دانشجو جو امنیتی در دانشگاه‌ها شدید شده است

تظاهرات دانشجویی 16 آذر 81 - BEHROUZ MEHRI / AFP

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که یک شبکه ضدانقلاب در دانشگاه‌ها را منهدم کرده است. در بیانیه وزارت اطلاعات به جزئیات فعالیت این «شبکه ضد انقلاب» اشاره‌ای نشده است. در متن این بیانیه آمده است: «سربازان گمنام امام زمان(عج)، با اقدامات اطلاعاتی اعضای اصلی یکی از شبکه های ضد انقلاب را که درصدد اخلال و ایجاد درگیری در ایام ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه های تهران و برخی شهرستان ها بودند، شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر نمودند».

بنا به ادعای وزارت اطلاعات «این شبکه در اعتراضات اخیر به طرح سهمیه بندی بنزین، قصد داشت با کشاندن برنامه دانشجویان دانشگاه تهران به بیرون دانشگاه، اخلال ایجاد نماید که با هوشیاری دانشجویان متعهد و نهادهای ذیربط خنثی گردید.همچنین برخی از عناصر مرتبط با این شبکه شناسایی شده که پس از تشریفات قانونی، نتایج آن متعاقباً به اطلاع ملت عزیزمان خواهد رسید.»

بیانیه وزارت اطلاعات و فضای این روزهای دانشگاه‌ها در ایران حکایت از آن دارد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به خوبی می‌دانند که دانشجویان ، به‌خصوص پس از شروع اعتراض‌های گسترده مردمی، مهیای آغاز خیزش‌های جدی هستند که می‌تواند برای نیروهای امنیتی پرهزینه باشد. 

مقام‌های جمهوری اسلامی با نزدیک شدن روز دانشجو(۱۶آذر) بیم آن را دارند که اعتراضات مردمی این‌بار در هیئت اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشجویی خودنمایی کند و امکان پیوستن دیگر بخش‌های جامعه به این اعتراضات را دوباره فراهم کند. 

چند روزی از شروع اعتراضات گسترده مردم در شهرهای ایران نگذشته بود که بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های کشور نیز به این اعتراضات پیوستند و البته با سرکوب شدید و دستگیری گسترده از سوی نیروهای قهری نظام روبرو شدند. بسیاری از دانشجویانی که حتی در اعتراضات مردمی حضور نداشتند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. گزارش‌های زیادی از دستگیری‌ها منتشر شد اما به دلیل محدودیت‌های اطلاع‌رسانی در ایران تنها خبر دستگیری برخی از این دانشجویان مخابره شد و متاسفانه بسیاری از دانشجویان دستگیر شده در بی‌اطلاعی کامل بازداشت شدند. 

پس از انتشار اخبار مربوط به دستگیری دانشجویان، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا گفته بود که «باید بازداشت دانشجویانی که در تجمعات حضور نداشتند اما برای جلوگیری از اقدامات، پیشگیرانه دستگیر شده‌اند مورد بررسی قرار گیرد، این کار به هیچ عنوان محل قانونی ندارد و باید مشخص شود که چرا صورت گرفته است.»

مشخص نیست منظور مقامات جمهوری اسلامی از «اقدامات دانشجویان» چیست که برای پیشگیری از آن‌ها باید دانشجویان بسیاری دستگیر شوند اما می‌توان حدس زد که ترس مقامات از خیزش‌های دانشجویی به‌خصوص در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از گسترده شدن اعتراضات کارگری در سال‌های گذشته و همراهی دانشجویان با این اعتراضات، بسیاری از دانشجویان در شعارهای خود از اتحاد با جنبش‌های کارگری سخن می‌گفتند. تجمعات دانشجویی نیز در سال‌های اخیر در اعتراض به تبعیض علیه دانشجویان بیشتر شده است و حتی گروه‌های سیاسی و دانشجویی نیز در قیاس با سال‌های گذشته بیشتر زیرنظر مقامات امنیتی قرار گرفته‌اند. 

از سوی دیگر در چند سال گذشته جریان‌های جدیدی در فضای دانشگاهی ایران رشد کرده است که به «جنبش عدالتخواه دانشجویی» معروف شده و با نگاهی نزدیک به موازین اسلامی و اعتقاد به بنیان‌های نظام جمهوری اسلامی مدعی‌ست که می‌خواهد با کج‌روی‌های نظام مقابله کند. 

خرداد ماه امسال بود که  دیدار اعضای این تشکل دانشجویی با رهبر جمهوری اسلامی ایران کمی حاشیه‌ساز شد. انتقادات نسبتا صریح نماینده این جریان دانشجویی از نحوه مدیریت «بیت رهبری» خبرساز شد. پیش از این ماجرا نیز انتقادات این جریان دانشجویی از قوه‌قضاییه باعث شده بود که دبیر این تشکل دانشجویی دستگیر شود. 

به‌نظر می‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی ایران به خوبی دریافته‌اند که امکان شعله‌ور شدن آتش خشم شهروندان ایرانی در سراسر کشور با کوچک‌ترین بهانه‌ای افروخته خواهد شد. بهانه‌ای که گویا این‌بار بزرگداشت یک روز مهم تاریخی در جنبش دانشجویی ایران است.  

بیشتر از