نتیجه یک نظرسنجی: ۹۳ درصد مردم ناراضی از مدیریت کشور

۷۵ درصد مردم در تهران در انتخابات شرکت نمی‌کنند

تنها چند روز مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، یک موسسه نظرسنجی دانشگاهی در تهران اعلام کرد که ۹۳ درصد مردم مخاطبان «از شرایط و وضعیت مدیریت کشور راضی» نیستند و در تهران بیش از ۷۵ درصد از مردم گفته‌اند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند. 

اگر چه نگاه بدبینانه‌ای به نظرسنجی‌هایی که توسط نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی انجام می‌شود وجود دارد، اما اذعان کردن به اینکه ۹۳ درصد مردم از شرایط مدیریت کشور ناراضی هستند، حاکی از آن است که حتی بخش‌هایی از هواداران حکومت نیز نسبت به وضعیت کنونی کشور معترض هستند و مقامات جمهوری اسلامی حتی از راضی نگهداشتن گروه‌هایی که همواره از آنها برای نشان‌ دادن مقبولیت‌ مردمی استفاده می‌کنند نیز عاجز مانده‌اند. 

احمد نادری رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در یک نشست خبری با اعلام این آمارها همچنین ادعا کرد که ۴۰ درصد از مردم «اخبار و تحولات» جامعه را از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند. براساس این نظرسنجی تنها ۱۷ درصد مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای برای دنبال کردن اخبار استفاده می‌کنند که این عدد، با موارد مطرح شده توسط منابع دیگر اختلاف فراوانی دارد. با توجه به اینکه طبق آمارهای منتشر شده در داخل کشور، «۹۰ درصد مردم ایران ماهواره دارند و در این بین نه تنها خانواده‌های غیرمذهبی بلکه حتی خانواده‌های مذهبی هم از ماهواره استفاده می‌کنند»، طرح عدد ۱۷ درصد با واقعیت‌های جاری، همخوانی ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم اکنون با وجود ردصلاحیت‌های گسترده تنها تندروها و اصولگرایان توانسته‌اند برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت شوند، این گروه‌ها تاکنون موفق به ارایه یک لیست‌واحد نشده‌اند. براساس نتایج نظرسنجی دانشگاه تهران، از بین کسانی هم که گفته‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند تنها ۲۹ درصد بیان‌کرده‌اند که برای رای دادن از لیست‌‌ها استفاده خواهند کرد. موضوعی که نشان می‌دهد حتی آنها که در انتخابات شرکت می‌کنند اعتمادی به گروه‌های شناخته شده و شناسنامه‌دار حاضر در انتخابات ندارند. 

در دهه‌های گذشته، مقامات جمهوری اسلامی، از میزان شرکت‌کنندگان در انتخابات به عنوان یکی از شاخصه‌های مشروعیت نظام سیاسی استفاده کرده‌اند و همواره برای داغ کردن تنور انتخابات کوشیده‌اند. با این وجود طی ماه‌های گذشته، و پس از چندین دور سرکوب اعتراضات خیابانی، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، سقوط هواپیمای اوکراینی و تلاش برای مخفی کردن حقیقت در طی روزهای ابتدایی پس آن و نیز ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که تنها بخشی از یک جناح سیاسی را حائز صلاحیت برای ورود به مجلس دانسته، باعث شده است که گروه‌های مختلفی از گروه‌های سیاسی نه تنها از رقابت در انتخابات محروم شوند، بلکه شرکت در انتخابات مجلس به صورت روزافزونی برای بسیاری از شهروندان به امری بلاموضوع تبدیل شود. 

در انتخابات سال ۹۴، براساس آمار‌های منتشر شده از نزدیک به ۵۰ میلیون افراد واجدین شرایط نزدیک به ۳۴ میلیون نفر یا ۶۳ درصد درسراسر کشور در انتخابات شرکت کردند و با توجه به آمارهای منتشر شده، به نظر می‌رسد تکرار چنین عددهایی بسیار دور از دسترس باشد. 

هم اکنون برخی از گروه‌های سیاسی خارج از کشور از مردم خواسته‌اند که به عنوان یک اقدام «اعتراض مدنی»، از شرکت در انتخابات خودداری کنند. از جمله این گروه‌ها می‌توان به اتحادجمهوری‌خواهان ایران و سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور اشاره کرد.

 حتی اظهار نظر رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید، اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رای بیاید» نیز به نظر نمی‌رسد که تاثیری درافزایش شرکت‌کنندگان در انتخابات داشته باشد. با توجه به دخیل بودن نیروهای تحت امر علی خامنه‌ای در اعتراضات آبان ۹۸ و نحوه واکنش او به سقوط هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران که به صورت مستقیم زیر نظر او هستند و همچنین شرایط نابسامان اقتصادی کشور و نیز یک طرف کردن انتخابات با رد صلاحیت گسترده توسط شورای نگهبانی که آن هم زیر منتخب رهبری است، عملا اظهارنظر رهبر و دیگر مسئولین تاثیری در ایجاد اشتیاق و شور انتخاباتی نداشته است. 

بسیاری از افرادی که در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی شرکت کرده‌بودند، با طرح نظرات خود در شبکه‌های اجتماعی از اینکه در این دوره در انتخابات شرکت نخواهند کرد سخن‌ گفته‌اند. 

دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه، جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که در این دوره «۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر واجد شرایط رای دادن داریم» که کمی بیش از ۲۹ میلیون نفر آنها مردم و ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زن هستند.

بیشتر از