سفارت ایالات متحده در بغداد مورد حمله موشکی قرار گرفت

آمریکا گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران را مسئول این حملات می‌داند

سفارت ایالات‌متحده در منطقه سبز بغداد- Ahmad AL-RUBAYE / AFP

به گفته مقامات، موشک‌هایی در نزدیکی سفارت ایالات متحده در عراق و پایگاهی نظامی که میزبان نیروهای امریکایی است، به زمین اصابت کرد.

در پی این حملات که در پرتو بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه انجام گرفت، هیچ تلفاتی گزارش نشده است.

 به ادعای سه مقام امنیتی عراق، دو موشک در محوطه وسیع سفارتخانه امریکا به زمین اصابت کرده است.

به گفته آنها، موشک دیگری نیز در نزدیکی پایگاه ائتلاف به زمین خورد که کنار سفارتخانه و در منطقه سبز بغداد قرار دارد که محل کار بسیاری از اداره‌های دولتی است.

سرهنگ مایلز کاگینز، سخنگوی عملیات نظامی ایالات متحده در عراق، گفت که این پایگاه نظامی درست قبل از ساعت ۳:۳۰ صبح یکشنبه به وقت محلی مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

او به حمله به خود ساختمان سفارتخانه اشاره‌ای نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین موشک‌هایی همواره به سمت سفارتخانه ایالات متحده و مناطق پیرامون آن در بغداد شلیک می‌شود که گهگاه نیز راه خود را به داخل مجتمع می‌یابد. آمریکا اغلب گروه‌های شبه‌نظامی را که از جانب ایران حمایت می‌شوند، مسئول این حملات قلمداد می‌کند.

این مورد، آخرین حمله از سری حملاتی است که اخیرا علیه پایگاه‌های نظامی در عراق که میزبان نیروهای امریکایی هستند، به راه افتاده است.

در روز پنجشنبه، خمپاره‌ای در یک پایگاه نظامی هوایی عراق در استان کرکوک در شمال آن کشور، منفجر شد.

بعد از قتل قاسم سلیمانی، سرلشکر ایرانی توسط پهپاد آمریکایی در اوایل ماه ژانویه، ایران پایگاه‌های نظامی محل اسکان سربازان امریکایی را هدف حمله موشکی قرار داد.

در پی حمله تهران به پایگاه نظامی هوایی عین‌الاسد که محل اسکان نیروهای ایالت متحده در شهرستان انبار است، به گفته مقامات، جراحات و شوک‌های مغزی خفیفی در ۵۰ سرباز آمریکایی تشخیص داده شد.

سفارت ایالات متحده در بغداد نیز از نقاط عطف در افزایش تنش در منطقه میان ایالات متحده و ایران است و در هفته‌های اخیر در عراق هدف اعتراض معترضان شده است.

طرفداران عراقی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، در روز ۳۱ دسامبر به ساختمان سفارت یورش بردند و با شکستن در اصلی، بخش پذیرش سفارتخانه را به آتش کشیدند.

از وقتی که آقای ترامپ از برجام خارج شد تا رژیم تهران را تحت کنترل درآورد و تحریم‌هایی فلج‌کننده را بر آن کشور تحمیل کرد، تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده شدت گرفته است.

ارتباطات دو کشور بعد از قتل سلیمانی در ماه ژانویه حتی بدتر نیز شد، و مقامات ایران تهدید به انتقام‌جویی کردند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent