حمله موشکی به منطقه سبز بغداد

یک مقام آمریکایی می‌گوید سامانه موشکی ایران در حالت آماده‌باش است

شب گذشته هم در این منطقه حمله راکتی شده بود- نقشه شهر بغداد

خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی عراق گزارش کرده که سه راکت به منطقه سبز بغداد اصابت کرده است. 

خبرگزاری فارس البته تعداد این راکت‌های شلیک شده به منطقه سبز بغداد را «چهار» عدد اعلام کرده است. هنوز از خسارات این حمله گزارشی داده نشده است.

منطقه سبز بغداد، منطقه کاملا حفاظت شده‌ای‌ست که سفارت آمریکا نیز در این منطقه است. بسیاری از ساختمان‌های دولتی عراق نیز در این منطقه حفاظت شده قرار دارند. 

بنا به گزارش‌ها صدای انفجار در منطقه «الکراده» بغداد و در نزدیکی منطقه سبز نیز شنیده شده است.

 خبرگزاری رویترز هم‌چنین به نقل از یک مقام آمریکایی (بدون ذکر نام) نوشته است که « سامانه‌های موشکی نیروهای ایرانی در آماده‌باش کامل به سر می‌برند» این مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که «آمریکا نمی‌داند این سامانه موشکی دفاعی‌ست و یا تهاجمی». 

این مقام آمریکایی هم‌چنین گفته است که آمریکا با دقت تحرکات ایران را زیر نظر دارد. 

امروز پارلمان عراق در مصوبه‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی باید عراق را ترک کنند. 

از سوی دیگر هم‌زمان با برگزاری مراسم تشییع قاسم سلیمانی در شهرهای ایران، بسیاری از مقامات نظامی جمهوری اسلامی به طرق گوناگون زبان تهدید گشودند و مدام از انتقام سخن گفتند.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که «آمریکا باید ضربه معادل کشتن قاسم سلیمانی را دریافت کند و بعد از آن نباید دنبال دور جدید باشد».

از سوی دیگر بسیاری از هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران مثل حزب‌الله لبنان از ضرورت انتقام‌گیری سخن گفته‌اند و بی‌محابا زبان به تهدید آمریکا گشودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز گفته بود که «این تنها یک ترور نبود،  بلکه آغازی از یک مرحله آمریکایی در منطقه است آنها جنگ جدیدی را در منطقه آغاز کرده‌اند. آنها می‌خواهند معادلات منطقه را به هم بزنند و محور مقاومت را تضعیف کنند». 

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر در صفحه توئیتر خود ایران را تهدید کرد. ترامپ در توئیتر خود خطاب به نمایندگان کنگره نوشت که «اگر ایران به هر هدف یا فرد آمریکایی حمله کند، آمریکا به‌سرعت و با تمام قدرت حمله متقابل خواهد کرد و شاید به شکلی نامتناسب با حمله ایران. این اطلاع حقوقی لازم نیست اما به هر حال داده شد.»

به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی و هم‌پیمانان نظام می‌خواهند تا روایت انتقام را نه تنها از زبان خود بلکه در سطحی منطقه‌ای تسری دهند. 

حملات امروز به منطقه سبز بغداد می‌تواند روند شروع حملات بیشتری از سوی نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در عراق باشد. حملاتی که در روزهای گذشته و پس از ترور قاسم سلیمانی، نیز اتفاق افتاد؛ شب گذشته دو گلوله خمپاره به نزدیکی سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد شلیک شد که این حمله خمپاره‌ای خساراتی نداشت.