معترضان خواهان لغو هفته خوش‌پوشی لندن هستند

شورش علیه انقراض، خیابان‌هایی را مسدود کرد

شورش علیه انقراض، اعتراضی است به بی توجهی دولتها به وضعیت اقلیمی و زیست محیطی- Niklas HALLE'N / AFP

جنبش موسوم به شورش علیه انقراض، مخالفت خود را با هفته خوش‌پوشی لندن به روشنی تمام اعلام کرد و با برپا کردن اعتراضاتی، خواهان لغو این رویداد شد.

این جنبش زیست‌محیطی در روز شنبه خیابان‌های منتهی به محل برگزاری این همایش دوسالانه خوش‌پوشی را مسدود کرد.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات سازمان‌یافته، در  تقاطع شلوغی منتهی به خیابان استرند در وست‌مینستر واقع در مرکز لندن، جلو عبور و مرور را گرفتند.

رانندگانی که یک ربع ساعت تمام در راه‌بندان گیر کرده بودند، آنقدر خشمگین شده بودند که یک راننده تاکسی فریاد زد: «گور پدر جنبش‌تان!»

برای برگزاری  این تظاهرات، در فیسبوک نیز راجع به  محل و چگونگی پیوستن به آن اطلاع‌رسانی کرده بودند.

در فراخوان فیسبوکی آمده است: «در خیابان‌های محل برگزاری هفته خوش‌پوشی لندن به ما بپیوندید تا اعلام کنیم که در این فصل، اولویت ما باید تداوم حیات روی کره‌زمین باشد.»

در شرح برنامه تظاهرات هم گفته بودند که روز با «تجمع» آغاز می‌شود و «سپس با فعالیت‌های ابتکاری، موسیقی، شعارنویسی، سخن‌رانی و فعالیت‌های جمعی دنبال خواهد شد.»

در این فراخوان آمده است: «بیاید از نیروی خلاقیت استفاده کنیم تا شاهد دنیای بهتری باشیم.»

به گفته این گروه، صنعت پوشاک «عامل هفت درصد گازهای گل‌خانه‌ای منتشره در جهان است و تقریباً در کل آلودگی منتشره در اتحادیه اروپا نیز همین سهم را دارد.»

این گروه اضافه کرد که می‌خواهند «صنعت پوشاک را دچار چالش کنند تا چرخه تولید بیش از حد و مصرف بیش از حد را متوقف کند. زیرا این چرخه آن‌هایی را به خطر می‌اندازد که کم‌ترین دخالت را در آن دارند»، و اعلام کرد که صنعت خوش‌پوشی باید «تمام نیروی خود را به گونه‌ای هدف‌مند و منصفانه در راه مقابله با بحران تغییرات اقلیمی و محیط زیست» به کار گیرد.

در این تظاهرات، معترضان شعارنوشته‌هایی مثل «خوش‌پوشی کاذب نمی‌خواهیم» و «خوش‌پوشی به چه درد سیاره‌ای رو به مرگ می‌خورد» در دست داشتند، و برخی هم لباس‌هایی به تن داشتند که با حلقه‌های زنجیر درست کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سارا آرنولد، از سازمان‌دهندگان این تظاهرات، می‌گوید لندن «کانون طرح‌های پیشرو اخلاق‌مدارانه و مبتنی بر پایداری زیست‌محیطی است»، اما هفته خوش‌پوشی لندن «دچار عقب‌ماندگی» است.

خانم آرنولد می‌گوید: «با آن که برای مداخله فعالانه در سیاست برنامه دارید، تقریباً هیچ اعمال نفوذی در راستای خط‌مشی‌های زیست‌محیطی انجام نداده‌اید. در حالی که بدون چنین خط‌مشی‌هایی، گذر فوری از این وضعیت که به آن نیاز داریم، به هیچ وجه ممکن نیست.»

«همه شکست خورده‌ایم و اکنون به رهبرانی نیاز داریم که ریشه‌ای عمل کنند. شورای خوش‌پوشی بریتانیا (بی اف سی)، مدیریت این صنعت در دست شما است، و ما برای این که قدرت و شهامت آن را داشته باشیم که  هر چه زودتر فرایند و پیمانی آینده‌نگرانه را در رأس امور قرار دهیم، به شما نیاز داریم.»

خانم آرنولد گفت، اگر این شورا دوره بعدی هفته خوش‌پوشی لندن در ماه سپتامبر را لغو نکند، جنبش شورش علیه انقراض «فشار خواهد آورد» و اقدامات «بیش‌تری» انجام خواهد داد.

آنجلا دانکن، سخنگوی گروه شورش حیوانات که برای رفاه حیوانات می‌کوشند، در گفت‌وگو با فعالان این تظاهرات گفت که حفاظت از محیط زیست جزو «مسئولیت‌های» خرده‌فروشان پوشاک است.

خانم دانکن گفت: «باید ابتکار و خلاقیت در لباس پوشیدن برای ما مهم باشد؛ هم در سبک پوشاک و هم در تولید آن.»

«اینجاست که باید سرمشق بدهیم و درک‌مان را از خوش‌پوشی، تغییر دهیم. مگر هنرمندان همین رؤیا را در سر نمی‌پرورانند؟»

اوایل این هفته، جنبش شورش علیه انقراض نامه‌ای خطاب به شورای خوش‌پوشی بریتانیا نوشت و خواستار اعمال نفوذ این نهاد برای تصویب قانون جلوگیری از «بهره‌کشی از زمین، انسان و جانوران» در صنعت خوش‌پوشی شد.

این نامه را سایر فعالان مبارزه با نتایج تغییرات اقلیمی، از جمله لیویا فرث از گروه عصر طبیعت، سافیا مینی از گروه ام‌بی‌ای، و سیمون سیپریانی از طرح ابتکاری خوش‌پوشی اخلاق‌مدارانه، امضا کردند.

گروه شورش علیه انقراض،‌علاوه بر برگزار کردن تظاهرات در هفته خوش‌پوشی لندن، امروز در فرودگاه گتویک نیز علیه آلودگی طبیعت گردهمایی اعتراضی برگزار می‌کند.

گروهی از کنشگران، برای خوشامدگویی به مسافران وارد این فرودگاه شدند و شعارنوشته‌ها و نشان‌هایی در دست داشتند و پیراهن‌هایی با پیام‌های محیط زیستی به تن داشتند.

معترضان، برگه‌هایی به مسافران می‌دادند که در آن‌ها ضمن عذرخواهی بابت مزاحمت،‌ نوشته بود: «نیازمند یاری‌تان هستیم.»

مأموران امنیتی فرودگاه که با این کنشگران مذاکره نیز کرده‌اند، بر این تظاهرات نظارت می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی