استعفای داوران جایزه فیلم سزار در پی انتقادها از نامزدی‌ پولانسکی

فیلم پولانسکی در حالی اکران شد که یک هنرپیشه زن او را متهم به تجاوز کرده بود

بها دادن به فیلم «افسر و جاسوس» موج انتقاد گروه‌های هوادار حقوق زنان و منتقدان پولانسکی را برانگیخت  - Thomas SAMSON / AFP

سردمداران جایزه سزار، که هم‌ارز فرانسوی اسکار است، بعد از جنجالی که بر سر رومن پولانسکی بر پا شد دسته‌جمعی استعفا دادند.

فیلم «افسر و جاسوس» اثر پولانسکی، که در باره آلفرد دریفوس افسر یهودی است، با نامزدی در ۱۲ جایزه پیشتاز جایزه سزار است.

این فیلم سال گذشته و درست چند روز بعد از آن به نمایش در آمد که یک هنرپیشه زن فرانسوی او را متهم کرد، در سال ۱۹۷۵ طی تعطیلات اسکی‌ در گشتاد کشور سوییس، هنگامی که ۱۸ سال بیشتر نداشت، به وی تجاوز کرده است.

پولانسکی ۸۶ ساله این اتهام را رد کرد.

این کارگردان فرانسوی-لهستانی در سال ۱۹۷۷ نیز به علت محکوم شدن بابت رابطه جنسی غیرقانونی با دختری ۱۳ ساله در لس‌آنجلس از ایالات متحده گریخت.

بها دادن به فیلم «افسر و جاسوس» موج انتقاد گروه‌های هوادار حقوق زنان و منتقدان پولانسکی را برانگیخت و خواهان تحریم این فیلم شدند.

فرهنگستان فیلم فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروه داوران فرهنگستان فیلم به احترام آن‌هایی که در سال ۲۰۱۹ فیلم ساختند، برای برقراری مجدد آرامش و برای تداوم برگزاری این جشنواره سینمایی، با اکثریت آرا تصمیم به استعفا گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه بیانیه آمده است: «این تصمیم جمعی، راه را برای تعویض کامل هیئت مدیره باز می‌کند.»

قرار است بعد از مراسم این ماه، اجلاس عمومی برای انتخاب هیئت مدیره جدید برگزار شود تا نوسازی این نهاد را مورد بررسی قرار دهد.

فرانک ریستر وزیر فرهنگ فرانسه، هم گفت موسسه سزار باید طبق معیارهای دموکراسی و در راستای اصول «گشودگی، شفافیت، برابری و تنوع» عمل کند .

پولانسکی در سال ۲۰۱۸ از فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اخراج شد.

© The Independent

بیشتر از فیلم