آزار جنسی شارلیز ترون، توسط کارگردان مشهور

آن اتفاق در دهه ۹۰، در حین امتحان بازیگری رخ داد.

شارلیز ترون: هیچ وقت به آنجایی نمی‌رسید که احساس کنید فرد آزاردهنده به سزای عملش می‌رسد- LISA O'CONNOR / AFP

«شارلیز ترون» گفت که در اوایل کار بازیگری‌اش مورد آزار جنسی قرار گرفته است و افزود که نسبت به واکنش خود به آن آزار، احساس درماندگی می‌کرده است.

او که به منظور تبلیغ درباره تازه‌ترین فیلمش، «Bombshell»، با شبکه «ان پی آر» سخن می‌گفت، تجربیات خود را از مورد آزار جنسی قرار گرفتن، با مخاطبان در میان گذاشت. فیلم «Bombshell»، به ماجرای «روجر ایلس»، رئیس برکنار شده شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» می‌پردازد که به آزار جنسی متهم شد. ترون در این فیلم نقش گوینده این شبکه، «مگین کلی»، را بازی می‌کند.  

این برنده جایزه اسکار گفت که آن برخورد، از سوی یک «کارگردان بسیار مشهور» در سال ۱۹۹۴ انجام گرفت. وی افزود، از این که نتوانست چنان که باید در برابر آن عمل واکنش نشان دهد، احساس درماندگی می‌کرد.

به گفته ترون، وی در شنبه شبی برای امتحان بازیگری به خانه آن کارگردان رفته بود و به گفته او، کارگردان مذکور در آن ملاقات با «پیژامه ابریشمی» حاضر شد. این بازیگر ادامه داد: «او به من مشروب تعارف کرد و به زانویم دست زد. من تازه داشتم این حرفه را آغاز می‌کردم و از چند و چون آن خبر نداشتم. ساعت ۹ شب در حین رانندگی به سمت خانه آن کارگردان، با خودم فکر کردم که شاید قرار ملاقات در چنین زمان و مکانی در صنعت سینما امر عادی باشد.»    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «تا زمانی‌ که چنین چیزی را تجربه نکرده باشید، نمی‌دانید باید چه واکنشی نشان دهید. درک این موضوع خیلی دشوار است. مدت‌ها طول کشید تا در طول فعالیتم در این حرفه، کاملا متقاعد شوم که آن عمل، یک آزار جنسی بود. خیلی خودم را سرزنش کردم که تمام گفتنی‌های لازم را به او نگفتم، از این که به او نگفتم تمامش کن، و از این که واکنشی را که فکر می‌کنیم در این شرایط باید از ما سربزند، نشان ندادم.»    

ترون در ادامه گفت که وی از آن کارگردان عذرخواسته است و خانه وی را ترک کرده است: «یادم هست گفتم، متاسفم که باید بروم، چون سعی داشتم که از آن اتاق خلاص شوم.»  

به گفته ترون، هشت سال بعد همان کارگردان نقشی را به وی پیشنهاد داد و او این دعوت را برای مواجه شدن با او پذیرفت. ترون موضوع را پیش کشید، اما کارگردان از صحبت درباره آن سر باز زد.

«او از صحبت درباره آن طفره رفت. در آن لحظه برایم آشکار بود که این نخستین باری نیست که این کار را می‌کند و زنان دیگری هم وی را بازخواست کرده‌اند. شیوه وی، طفره رفتن از موضوع و بحث درباره پروژه کاری بود.»

ترون در پایان گفت: «متاسفانه، قضیه جوری که انتظارش را داشتم، پیش نرفت. هیچ دستاوردی در آن (مواجهه) نبود. این را به طور مکرر در روایت‌های زنان دیگر هم شنیده‌ام، و این، نکته شومِ آزار جنسی است. هیچ وقت به آنجایی نمی‌رسید که احساس کنید فرد آزاردهنده به سزای عملش می‌رسد.»

فیلم «Bombshell» از ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ روی پرده سینماها خواهد رفت.     

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر