روح‌الله زم در خطر اعدام است

نگرانی گزارشگران بدون مرز از روند ناعادلانه دادگاه زم

گزارشگران بدون مرز گفته است که عکس‌های زم در دادگاه نشان می‌دهد که او چهره‌ای درهم و خسته دارد- عکس از خبرگزاری میزان

یک نهاد بین‌المللی دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی وضعیت روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، را نگران‌کننده دانسته است.

گزارشگران بدون مرز در نسخه فارسی بیانیه خود نوشته‌اند که اتهام «افساد فی‌الارض» و «جاسوسی» که در کیفرخواست ۱۷ بندی علیه زم آمده است، طبق قانون مجازات اسلامی می‌تواند منجر به صدور حکم «اعدام» برای او شود.

این نهاد بین‌المللی همچنین اعلام کرده که عکس‌های زم در دادگاه نشان می‌دهد که او چهره‌ای درهم و خسته دارد.

اشاره به سوابق ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، بخش دیگری از این بیانیه است. گزارشگران بدون مرز، صلواتی را «جلادی برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران» دانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صلواتی، قاضی پرونده روح‌الله زم، به دلیل موارد متعدد نقض حقوق بشر و صدور رای بر اساس تمایل نهادهای امنیتی، در لیست تجریم‌های حقوق‌بشری اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

گزارشگران بدون مرز همچنین از قول یکی از بستگان آقای زم اعلام کرده است که مقام‌های امنیتی از او خواسته‌اند تا وکیل مستقلی برای خود معرفی نکند تا وضعیتش بدتر نشود.

رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز، هم در این باره گفته است: «جان روح‌الله زم در این دادگاه ناعادلانه و مغایر با قانون در داخل کشور و موازین حقوق جهانی در خطر است.»

گزارشگران بدون مرز از انیس کلامرد، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای اعدام‌های غیر‌قضایی، سه اونگ فیل اونگ، رئیس کارگروه بازداشت‌های خودسرانه، و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ایران در شورای حقوق بشر، خواسته تا به‌صورت فوری در این امر مداخله کنند.

خبر بازداشت مدیر آمدنیوز ۲۲ مهرماه اعلام شد. اطلاعات سپاه ادعا کرد که در عملیاتی پیچیده او را به داخل کشور هدایت کرده است. عالی‌ترین فرماندهان نظامی ایران از این اقدام اطلاعات سپاه به عنوان یک دستاورد بسیار بزرگ و ارزشمند تقدیر کردند.

با گذشت چهار ماه از بازداشت او، مشخص نیست عملیات پیچیده‌ای که گفته می‌شود سربازان گمنام امام زمان انجام داده‌اند، به چه ترتیبی انجام شده و روح‌الله زم از چه مسیری به کشور «هدایت» شده است. گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد بازداشت او در فرودگاه عراق ‌منتشر شده، با این حال جزئیات بازداشت به طور رسمی تایید نشده است.

روح‌الله زم در سال‌های اخیر مقیم فرانسه بود و کانال آمد‌نیوز را اداره می‌کرد. کانال آمدنیوز در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ و اطلاع‌رسانی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

 

بیشتر از