مبارزه ترامپ با سناتورهای مخالف جنگ با ایران

ترامپ: اگر دستان من بسته شود ایران هر کاری در منطقه خواهد کرد

ترامپ به سناتورهای جمهوری‌خواه فشار می‌آورد تا از طرح محدود کردن قدرت وی برای حمله به ایران حمایت نکنند- DREW ANGERER / AFP

دونالد ترامپ که حاضر نیست ذره‌ای قدرت را از دست دهد با ارسال دو توییت به سناتورهای جمهوری‌خواه مجلس فشار بیشتری آورد تا از طرحی که برای محدود کردن قدرت و اختیار وی برای انجام علمیات‌های نظامی علیه ایران تعبیه شده است، حمایت نکنند.

قرار است این طرح که توسط تیم کین، سناتور دموکراتیک ایالت ویرجینیا معرفی شده روز پنج‌شنبه در مجلس سنا به رای نهایی گذاشته شود که در صورت تایید رئیس جمهور را مجبور خواهد کرد در صورت داشتن برنامه‌ای برای اعلام رسمی جنگ یا هر گونه اقدام نظامی دیگری علیه تهران اول از هر دو مجلس نمایندگان و سنا اجازه بگیرد.

آقای کین در بیانیه‌ای گفت: «این طرح تاکید می‌کند که بر اساس قانون اساسی، قدرت انحصاری اعلام جنگ بر عهده مجلس است و باعث خواهد شد این موضوع در مجلس به صورت علنی مورد بحث قرار گرفته و به رای گذاشته شود همان طور که آبای بینان‌گذار قانون اساسی در نظر داشتند مجلس اختیار تعیین ورود نیروهای ایالات متحده به حالت جنگ و مخاصمه را در دست داشته باشد.»

آقای کین که عضوی از کمیته روابط خارجه مجلس سنا است، این طرح را بعد از آن نوشت که آقای ترامپ دستور قتل سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را صادر کرد. دولت آقای ترامپ سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی در نظر می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید از این دسته‌بندی و همچنین قدرت و اختیارات رئیس جمهور بر اساس اصل ۲ قانون اساسی در محافظت از کشور در برابر هر گونه تهدیدی به عنوان توجیه حقوقی ترور فرمانده سپاه قدس استفاده کرد که از جانب جمهوری‌خواهان مجلس نیز حمایت شد.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا مخالفت خویش با طرح کین را اظهار داشته که از نظر وی «طرحی به شدت معیوب و ناقص» است تا به هم‌حزبی‌های خویش علامت دهد می‌خواهد شکست آن را به نظاره بنشیند.

این جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی گفت: «این طرح خیلی گستاخانه است. همچنین سواستفاده‌ای است از قانون اختیارات جنگ که برای ایجاد تعادل میان اختیارات رئیس جمهور در حالت جنگ بر اساس قانون اساسی و اختیارات مجلس در جنگ و مسئولیت‌های نظارتی آن تدوین شده بود. بعضی از ما حتی معتقدیم قانون اختیارات جنگ نیز بیش از حد افراط داشته است و اصل تفکیک قوا و اختیارات فرمانده کل قوا را نادیده گرفته است.»

این طرح همینک نیز حمایت تنی چند از سناتورهای جمهوری‌خواه را دارد از جمله سناتور سوزان کالینز از ایالت مین، تاد یانگ از ایالت ایندیانا، مایک لی از یوتا، رند پاول از کنتاکی و جری موران از کانزاس. ولی علی رغم حمایت این جمهوری‌خواهان، انتظار می‌رود آقای مک‌کانل به اندازه کافی از ۵۳ سناتور جمهوری‌خواه را با خود همراه نگاه دارد تا آقای کین نتواند به اکثریت ۲/۳ دست یافته که بتواند جلوی وتوی اجتناب‌ناپذیر ترامپ را بگیرد.

با این وجود اما حمایت ایشان از طرح، توجه فرمانده کل قوا را به خود جلب کرده است.  

آقای ترامپ پیش از رای‌گیری درباره این طرح توییت کرد: «به شدت برای امنیت کشور ما حیاتی است که مجلس سنای ایالات متحده به قطعنامه اختیارات جنگی علیه ایران رای ندهد. ما در موقعیت بسیار خوبی در مقابل ایران قرار داریم و اکنون زمان نشان دادن ضعف نیست. امریکا‌یی‌ها به طور گسترده از حمله به سلیمانی تروریست حمایت می‌کنند ... اگر دستان من بسته شود ایران هر کاری در منطقه خواهد کرد. این پیام خیلی بدی خواهد فرستاد. دموکرات‌ها این کار را فقط برای شرمنده کردن حزب جمهوری‌خواه پی می‌گیرند، نگذارید چنین اتفاقی بیفتد!»

تمام روسای جمهور امریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر در مقابل هرگونه اقدامی برای محدود کردن اختیارات و قدرت خویش در اعلام جنگ یا به کار بستن اقدامات نظامی یکباره و یک‌طرفانه علیه گروه‌های افراطی خشن شکاک بوده و یا به طور کامل با آن اقدامات مخالفت کرده‌اند. این مخالفت آقای ترامپ با طرح آقای کین نیز یکی از چندین مورد شبیه به موقعیتی است که جورج بوش و باراک اوباما در آن قرار داشتند که هر دو مانند آقای ترامپ، از قدرت اعطا شده به خویش در اصل ۲ قانون اساسی بهره جسته و عامدانه مقاصد و کاربردهای نیروی نظامی خویش را گسترش داده و به هر گونه اقدام نظامی و دیگر اقدامات مشابه علیه سازمان‌های تروریستی و نیروهای حامی ایشان دست بردند.

© The Independent