«احتمال ابتلای مردان هم‌جنسگرا و دوجنسگرا به سرطان پوست بیشتر است»

پژوهشگران معتقدند که دلیل این پدیده استفاده این افراد از سولاریوم است

سازمان ملی خدمات سلامت آمریکا سرطان پوست را یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در جهان می‌داند  -AFP PHOTO / GAIZKA IROZ Iroz Gaizka / AFP

مطالعه جدیدی نشان داده است که احتمال ابتلای مردان هم‌جنسگرا و دوجنسگرا به سرطان پوست، بیشتر است. 

این مطالعه را بیمارستان بریگهام اند ویمنز بوستون انجام داده است و نتیجه آن که در نشریه پوست‌پزشکی جاما منتشر شده است، نشان می‌دهد که نرخ ابتلا به این بیماری در میان مردان هم‌جنسگرا و دوجنسگرا در مقایسه با مردان و زنان دگرجنسگرا، بیشتر است.

برای انجام این مطالعه، از سال ۲۰۱۴ تا کنون هر سال داده‌های حدود ۴۵۰ هزار بزرگسال را از راه مصاحبه تلفنی جمع‌آوری کرده‌اند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که نرخ ابتلا به سرطان پوست در میان مردان هم‌جنسگرا ۸.۱ درصد، و در میان مردان دوجنسگرا ۸.۴ درصد است.

اما نرخ ابتلا به سرطان پوست در میان مردان دگرجنسگرا ۶.۷ درصد و در میان زنان دگرجنسگرا ۶.۶ درصد است.

این میزان، برای زنان همجنسگرا و دوجنسگرا به ترتیب به ۵.۹ و ۴.۷ درصد کاهش می‌یابد.

نویسنده اصلی این پژوهش، دکتر آرش مستقیمی، با اشاره به این یافته‌ها گفت، «کاملاً مهم» است که پژوهشگران هنگام انجام بررسی‌های ملی در حوزه سلامت، هویت جنسیتی و گرایش جنسی افراد را بپرسند.

او افزود: «اگر هرگز این سؤال را نکنیم، از کجا بدانیم که چنین تفاوت‌هایی هم وجود دارند؟ این اطلاعات در آگاهی‌بخشی به مردم در مورد چگونگی تخصیص امکانات در حوزه سلامت و چگونگی آموزش فعالان این عرصه سودمند است. دیدن این نابرابری‌ها شاید ناراحتمان کند، ولی باید هم‌چنان چنین پرسش‌هایی را مطرح کنیم تا ببینیم در پرداختن به آن‌ها، داریم بهتر می‌شویم یا بدتر.»

دکتر مستقیمی افزود که در این مطالعه نقص‌هایی هم وجود دارد، مثلاً در آن عوامل خطرآفرین در ابتلا به سرطان پوست لحاظ نشده است؛ عواملی چون قرار گرفتن شخص در معرض پرتو فرابنفش، این که پوست شخص از نوع فیتزپتریک است یا نه (مقیاسی از رنگ پوست و آسیب‌پذیری آن در مقابل آفتاب‌سوختگی)، و وضعیت ابتلای شخص به بیماری ایدز.

دکتر مستقیمی در مورد اختلافی که بین جنسیت‌ها در نتایج وجود دارد، توضیح داد که علت آن ممکن است استفاده از سولاریوم باشد که در میان مردان هم‌جنسگرا و دوجنسگرا بیشتر است.

او گفت «مطالعه‌هایی که در مقیاس کوچکتر انجام گرفته‌ است، نشان داده‌ است که استفاده بیشتر مردانی از اقلیت‌های جنسیتی از دستگاه سولاریوم، عامل ابتلا به سرطان پوست در میان آن‌ها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«گام بعدی این است که با اقلیت‌های جنسیتی ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم علت‌ این اختلاف‌ها را در ابتلا به سرطان پوست مشخص کنیم. این کار را باید با احتیاط و دقت انجام دهیم و ممکن است نه تنها به درد اقلیت‌های جنسیتی بخورد، بلکه برای همه مفید باشد.»

سازمان ملی خدمات سلامت آمریکا سرطان پوست را یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در جهان می‌داند.

بیشتر از زندگی