ناو «باتان» با ۲۵۰۰ نیرو وارد خلیج فارس شد

ماموریت این ناو حفظ امنیت و ثبات آب‌های منطقه اعلام شده است

ناو یو‌اس‌اس باتان-TIMOTHY A. CLARY / AFP

ناو «یواس‌اس باتان» به همراه ۲ هزار و ۵۰۰  نیروی آمریکایی وارد خلیج فارس شد تا نخستین ناو با عرشه عظیم باشد که در سال جدید میلادی در آب‌های منطقه تردد می‌کند. پیش از این ناو ، آبراهام لینکلن از تنگه هرمز عبور کرده بود.

کاپیتان لنس لشر، فرمانده این ناو در بیانیه‌ای گفت:«عبور ما از این تنگه مهم (تنگه هرمز) و ادامه حضور ما در منطقه نقش مهمی در حفظ آزادی دریانوردی ایفا می‌کند که برای امنیت و ثبات منطقه اهمیت دارد.»

هدف این ناو اطمینان دادن به متحدان در خصوص امنیت و ثبات تجارت دریایی اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ناو بخشی از ائتلاف امنیت دریایی است که ایالات‌متحده از تابستان امسال به تدریج آن را تشکیل دارد. از جمله کشورهای حاضر در این ائتلاف می‌توان به بریتانیا،‌ استرالیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره کرد.

این ائتلاف با مشارکت بریتانیا پس از آن تشکیل شد که در بهار و تابستان امسال در اوج تنش‌ها بین ایران و آمریکا، شش تانکر نفتی در دریای عمان منفجر شد، نفتکش‌ها در تنگه هرمز توقیف شدند، یک پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز هدف موشک سپاه قرار گرفت و حمله‌های موشکی و پهپادی وسیعی علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی انجام شد.

هم اکنون علاوه بر ائتلاف امنیت دریایی، یک ناوگان دریایی اروپایی تحت رهبری فرانسه نیز وظیفه تامین امنیت در منطقه را بر عهده گرفته است.

ناو باتان در حالی وارد خلیج فارس شده که قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در ۱۳ دی‌ماه در حمله پهپادی آمریکا در عراق کشته شد و پنج روز بعد نیز سپاه به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق حمله کرد. مقامات تهران پس از کشته شدن سلیمانی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از منطقه هستند.

بیشتر از