پس لرزه‌های استیضاح ترامپ

ترامپ تلویحا اعلام کرده است که از مخالفانش انتقام خواهد گرفت

 ترامپ سومین رئیس جمهور آمریکا است که در طول تاریخ آمریکا مورد استیضاح قرار گرفته است- SAUL LOEB / AFP

به دنبال تبرئه پیش بینی شده رئیس جمهور دونالد ترامپ از اتهامات استیضاح توسط سناتورهای جمهوری‌خواه و  سخنرانی و گزارش سالانه آقای ترامپ در جمع مشترک نمایندگان و سناتورهای کنگره، صحبت‌ها، گزارشات و سیاست‌های جدیدی در آستانه انتخابات ماه نوامبر امسال به گوش می‌رسد. 

دونالد ترامپ در سخنرانی خود علاوه بر حمله و تهدید بر مخالفان خود، ‌آن‌ها و حتی رده عادی مردم آمریکا را نیز تهدید کرد و با ارائه سیاست‌هایی ‌آن‌ها را مورد لطف خود قرار  داد. 

ترامپ در صحبت‌ها و مصاحبه‌های مختلف مخالفین خود را «شیطان» و «خائن» خوانده و تلویحا اعلام کرده است که انتقام خود را از ‌آن‌ها خواهد گرفت.

 ترامپ سومین رئیس جمهور آمریکا است که در طول تاریخ آمریکا مورد استیضاح قرار گرفته است. سنای کنگره به دلیل اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه، نتوانست با ۵۱ رای لازم روند محاکمه وی را ادامه دهد. با این‌حال لازم به یادآوری است که تبرئه، به معنای بی گناهی متهم نیست.

از زمان اعلام رای استیضاح،  اخراج کارمندان معمولی و حتی مقامات عالی رتبه آمریکا از مشاغل دولتی خود آغاز شده و دولت ترامپ ‌آن‌ها را به دلیل عدم وفاداری، نافرمانی، شرکت در  یا شهادت علیه وی را از مقامات خود اخراج می‌نماید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس لرزه‌های خشم استیضاح شامل سناتور میت رامنی تنها سناتور جمهوری خواه که علیه ترامپ رای داد هم شده است. رئیس جمهور آمریکا وی را با زبانی باورنکردنی «خائن، بی وجدان، وطن فروش و احمق» خوانده است. 

سرهنگ الکساندر ویندمن، کارمند بخش مسائل امنیت ملی در کاخ سفید که در مورد واقعیت‌ها و شنیده‌های خود در پرونده ترامپ شهادت داده بود، از کار خود اخراج شده و توسط ماموران امنیتی از درب کاخ سفید به بیرون انداخته شد. 

برادر دوقلوی وی که کارمند کاخ سفید بود و نقشی در ماجرای استیضاح ترامپ نداشت نیز از شغل خود در کاخ سفید اخراج گردید. 

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، گوردن ساندلند، که در جریان استیضاح و با سوگند وفاداری به قانون اساسی آمریکا مطالب و حقایق خود در شهادت پرونده ترامپ اعلام کرده بود، بلافاصله از مقام خود برکنار شد و از وی خواسته شد بدون اتلاف وقت به آمریکا برگردد.    

چندی پیش در یادداشتی آورده بودم که برای اولین بار در آمریکا، ایالت نیویورک، در مقابل سیاست‌های شدید ضد مهاجرتی ترامپ، شروع به صدور گواهینامه رانندگی به افراد غیرقانونی کرد تا ‌آن‌ها نیز با رعایت قوانین راهنمائی و رانندگی و بیمه وسایل نقلیه خود، به راحتی بتوانند در جاده‌های این ایالت رانندگی کرده و در موارد تصادف از امتیازات بیمه اتومبیل خود استفاده کنند. 

دولت فدرال با در اختیار داشتن اطلاعات گواهینامه رانندگی این نوع افراد در ایالت‌های مختلف ‌آن‌ها را شناسایی کرده و پس از دستگیری از آمریکا اخراج می‌کند و یا گواهینامه معتبر این افراد و پناهندگان را به رسمیت نمی‌شناسد و باطل می‌کند.  

فرماندار ایالت نیویورک، آندره کومو، دموکرات، که از سال ۲۰۱۱ فرماندار این ایالت است، در مقابل تهدیدهای ترامپ در مورد تحویل این اطلاعات و افراد غیرقانونی به ماموران فدرال ایستادگی کرده و نوعی پناه قانونی و پناه اقامتی را در اختیار چنین افرادی که چندین سال بدون سابقه کیفری و در کنار خانواده‌های خود زندگی می‌کنند، قرار می‌دهد. 

این اقدام قانونی موجب خشم ترامپ شده است. هفته پیش، ۶ فوریه، دولت ترامپ اعلام کرد که از این پس ساکنان ایالت نیویورک نخواهند توانست برای خروج سریع از فرودگاهه‌ای آمریکا در هنگام برگشت به آمریکا از امتیاز کارت‌های ویژه استفاده کرده و در نتیجه باید نظیر سایر مسافران در صف‌های طولانی منتظر بمانند تا ماموران گمرک گذرنامه‌های ‌آن‌ها را کنترل کنند. 

دولت ترامپ معتقد است افراد غیرقانونی با ارتکاب جرم و تجاوز به افراد و قتل ‌آن‌ها امنیت جامعه آمریکا را به خطر می‌اندازند. 

چندی پیش دونالد ترامپ به خاطر مخالفت با مقام‌های نیویورکی محل اقامت قانونی خود را از ایالت نیویورک به ایالت فلوریدا انتقال داد تا ایالت نیویورک را از مالیات‌های پرداختی خود محروم سازد. 

ایالت نیویورک همراه با چند ایالات دیگر با طرح دعوایی در دادگاه خواستار افشای اسناد مالیاتی ترامپ شد‌ه‌اند زیرا مدعیان معتقد هستند ترامپ در اسناد مالیاتی خود مرتکب دروغ و تقلب شده و خود را از پرداخت مالیات معاف کرده است. 

قرار است دیوان عالی آمریکا  قبل از ماه ژوئن امسال حکمی را در این مورد صادر کند. با توجه به تعریف و تمجید آقای ترامپ از قضات دیوان عالی آمریکا در سخنرانی کنگره انتظار می‌رود دوستان وفادار وی در دیوان عالی او را مانند پرونده استیضاح تبرئه کرده و باعث شوند برای اولین بار در تاریخ آمریکا رئیس جمهور اسناد مالیاتی خود را از مردم خود پنهان سازد. 

ترامپ در سه سال و نیم ریاست جمهوری خود ۱۸۷ قاضی محافظه کار در دادگاه‌های فدرال قرار داده است و با اطمینان و اتکا به دوستان وفادار خود در دیوان عالی آمریکا بیش از هر رئیس جمهور آمریکا از این دیوان تقاضای استیناف کرده است. 

از زمان حکم و تایید کنترل ورود ملیت‌های کشورهای مسلمان به آمریکا، سیاست‌های مهاجرتی ترامپ روی ۵۰۰ میلیون نفر، ۷ درصد کل جمعیت جهان، تاثیر گذار بوده و با حکم اخیر خود تعداد این کشور‌ها را به ۱۳ رسانده و کشورهای سودان و تانزانیا را از لیست کشورهای واجد شرایط برای شرکت در قرعه کشی کارت سبز خارج کرده است. 

بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو را به کشورهای مکزیک، السالوادور، گواتمالا و سایرین رجوع داده تا آن‌ها به درخواست رسیدگی پناهندگان رسیدگی نمایند. جالب است در چند ماه گذشته چندین پرونده تقاضای پناهندگی موکلین من یا در اداره پناهندگی و یا در دادگاه مورد تایید قرار گرفته و پذیرفته شد‌ه‌اند. 

ترامپ بدون رعایت قوانین مصوبه کنگره و با طرح مستقیم دعاوی حقوقی خود در دیوان عالی احکام مربوط به قطع کمک‌های دولتی به افراد را به دست آورده و یا استفاده از چنین کمک‌هایی را منوط به کسب اقامت دائم و یا شهروندی آمریکا می‌سازد. دولت ترامپ رسما اعلام کرده است تنها حکم قابل قبول وی حکم دیوانعالی آمریکا می‌باشد زیرا وی مطمئن است دوستان وفادار وی در آنجا خواسته‌های اصلی ایشان را جامه عمل خواهند پوشاند. 

با توجه به رفتارهای ظاهرا خصمانه بین دولت ترامپ و جمهوری اسلامی، برخی اوقات این شک به نظر می‌رسد دو دولت مذکور تفاوت‌های سیاسی فراوانی با یکدیگر ندارند زیرا هر دو رهبر افراد وفاداری را به خدمت می‌گیرند که پیرو، مطیع و فرمانبر چشم بسته خواسته‌هایشان باشند و مخالفان سیاسی – عقیدتی خود را بی‌رحمانه از بین می‌برند. 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه