پایان گفت و گوهای ژنو و احتمال افزایش وخامت بحران جنگ در لیبی

مداخلات خارجی، بحران جنگ در لیبی را پیچیده تر می کند

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در نزدیکی شهر طرابلس. عکس از: ‏AFP‏

پس از این که تلاش های متعدد منطقه ای و بین المللی در چند ماه گذشته نتوانست راه حل قابل پذیرشی را برای بحران جنگ در لیبی پیدا کند، طرف های درگیر در جنگ لیبی به کنفرانس ژنو چشم دوخته بودند و امیدوار بودند نشست ژنو بتواند مسیر صلح و سازش را در لیبی هموار کند. اما افزایش ناسازگاری ها بر سر بحران جنگ در لیبی، کنفرانس ژنو را نیز با شکست رو به رو کرد و طرف های مذاکره کننده بدون این که برای توقف جنگ و برقراری آتش بس به نتیجه ای دست یابند، پایان همایش ژنو را اعلام کردند و در نتیجه، لیبی بار دیگر در آستانه فرو افتادن در بحران جنگ قرار گرفت.

در همین حال و با آن که مذاکرات ژنو نتوانست دیدگاه های دولت وفاق ملی لیبی و ارتش ملی این کشور را به هم نزدیک کند، اما سازمان ملل با تأکید بر نیازمندی به تداوم مذاکرات، اعلام کرد که دور دیگر گفت و گوها برای حل بحران جنگ در لیبی، در 18 ماه فوریه آغاز خواهد شد.

سازمان ملل متحد بدین باور است که عدم نقض صریح آتش بسی که از 12 ماه ژانویه گذشته آغاز شد، نشان می دهد که گروه های درگیر جنگ می توانند به برای بیرون رفت از بن بست کنونی، با هم کنار آیند و راه سازش و صلح را در پیش گیرند. از این رو سازمان ملل پیشنهاد کرده است تا به منظور ایجاد تقارب میان جناح های درگیر در جنگ و ابراز حسن نیت، دولت وفاق ملی لیبی و ارتش ملی این کشور، در گام نخست، به مبادله زندانیان بپردازند و البته آغاز این همکاری می تواند زمینه ای گفت و گو ها را بار دیگر فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، فاتح الخشمی، روزنامه نگار لیبی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: تا هنوز هیچ یک از طرف های درگیر در جنگ حاضر به پذیرش جانب مقابل نشده و آمادگی خود را برای پایان دادن به بحران جنگ ابراز نکرده است، اما غسان سلامه، فرستاده ویژه ای دبیر کل سازمان ملل سعی دارد طرف های درگیر در جنگ را تشویق به مذاکره و سازش کند. این روزنامه نگار افزود که دخالت کشورهای خارجی در تحولات اخیر لیبی، عمده ترین عاملی است که کشور را از رسیدن به صلح و آشتی باز می دارد.

از سوی دیگر و در حالی که مذاکرات ژنو بی نتیجه پایان یافته است، میزان تنش میان دو جانب درگیر افزایش یافته و احتمال وقوع جنگ نسبت به هر زمان دیگری بیشتر شده است، به ویژه این که فرماندهی ارتش ملی لیبی به نیروهای خود دستور داده است تا برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی آمادگی داشته باشند.

همچنان ریچارد نولاند، سفیر ایالات متحده در لیبی، هشدار داده است که چالش های امنیتی به شدت رو به افزایش است و ممکن است لیبی در هر لحظه شاهد جنگ تازه ای باشد. سفارت ایالات متحده در لیبی با ابراز نگرانی، علاوه کرده است که طرف های درگیر در جنگ در حال برنامه ریزی برای رویارویی هستند و هر اقدام نظامی که صورت گیرد، توافقات برلین را نقض می کند و اگر دولت وفاق ملی لیبی و ارتش ملی این کشور عواقب ناگوار وضعیت کنونی را مد نظر نگیرند، دامنه جنگ می تواند در سراسر کشور گسترش یابد.

در چارچوب تلاش های منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از تشدید وخامت اوضاع در لیبی، روز یکشنبه 9 فوریه 2020، گفت و گو های اقتصادی تحت نظارت سازمان ملل متحد در قاهره، پایتخت مصر آغاز شد، در این نشست، که هدف از آن، ایجاد مکانیزم های برای حل چالش های اقتصادی، توزیع درآمدهای ملی و بازسازی لیبی است، کارشناسان اقتصادی و نمایندگان دولت وفاق ملی لیبی و ارتش ملی این کشور حضور دارند.

از سوی دیگر، عقیله صالح، رئیس مجلس نمایندگان لیبی، از اتحادیه پارلمان های عربی و سازمان ملل خواست، مسئولیت خود را در قبال تحولات لیبی بر عهده گیرند و اجازه ندهند ترکیه با دخالت در امور لیبی و لشکر کشی به شمال آفریقا، لیبی را در عمق بحران فرو برد.

عقیله در جریان صحبت هایش در نشست ویژه ای که به منظور پیگیری تحولات اخیر در امان، پایتخت اردن برگزار شد، از اتحادیه عرب خواست، مانع دخالت ترکیه در امور لیبی شوند و اقدامات ترکیه را در قبال تحولات لیبی، نکوهش کنند.

در همین حال، حمید الصافی، مشاور رسانه ای رئیس مجلس لیبی، اعلام کرد که در حاشیه نشست امان، رئیس پارلمان لیبی با راشد غنوشی، رئیس مجلس تونس دیدار کرده و دو جانب در مورد افزایش میزان هماهنگی میان پارلمان های دو کشور تأکید کردند، همچنان راشد غنوشی، رئیس مجلس لیبی را برای بازدید از تونس و سخنرانی در پارلمان تونس، دعوت کرده است.

البته با توجه به این که راشد غنوشی یکی از برجسته ترین رهبران سازمان اخوان المسلمین به شمار می رود و از آغاز درگیری ها در لیبی، پیوسته مخالفت خود را با ارتش ملی لیبی و مجلس نمایندگان این کشور ابراز می داشت، دیدار اخیر وی با رئیس مجلس لیبی برای همگان غیر قابل پیشبینی بود، به ویژه این که سفر واپسین راشد غنوشی به آنکارا خشم همه را بر انگیخته بود.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که جهت اشتراک در سی و سومین نشست سران آفریقا به آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی آماده بود، نگرانی خود را نسبت به اوضاع لیبی ابراز کرده و تأکید کرد که سازمان ملل متحد تمام تلاش های خود را برای پایان دادن به بحران جنگ در لیبی انجام خواهد داد. دبیر کل سازمان ملل گفت از چند ماه بدین سو، بحران جنگ در لیبی تشدید یافته و نگرانی ها را نسبت به آینده لیبی افزایش داده است و اغلب اقداماتی که در این مدت صورت گرفته است در مغایرت با قوانین بین المللی و حقوق بشر بوده است و البته دخالت کشورهای خارجی، بحران جنگ در لیبی را پیچیده تر کرده است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه