طوفان کیارا؛ فرود اضطراری پرواز هواپیمایی بریتیش ایرویز

این هواپیما پس از اعلام وضعیت اضطراری در جنوب فرانسه فرود آمد

سطح سوخت این هواپیما تا حدی پایین رسیده بود که تنها امکان نیم ساعت پرواز بیشتر را برای خلبان فراهم می‌آورد- TOLGA AKMEN / AFP

پرواز هواپیمایی بریتیش ایرویز از ژنو به مقصد فرودگاه گتویک، برای فرود سریع اعلام وضعیت اضطراری کرد و به فرودگاه لیون در جنوب فرانسه هدایت شد.

پرواز هواپیمای ایرباس «ای۳۲۰»، بعد از پرواز در هوا برای ساعات متمادی «پیام اضطراری» مخابره کرد و به فرودگاه لیون تغییر مسیر داد.

این هواپیما با تاخیری ۳ ساعته فرودگاه سوئیس را ترک کرد و در مسیری تا نزدیکی فرودگاه گتویک پرواز کرد اما امکان فرود ایمن پیدا نکرد و تصمیم گرفته شد به لیون برود که فقط ۹۸ کیلومتر با مبدأ پرواز فاصله داشت.

به خاطر آن که هواپیما ساعاتی متمادی و بیشتر از معمول را در هوا مانده بود، سطح سوخت تا حدی پایین رسید که تنها امکان نیم ساعت پرواز بیشتر را برای خلبان فراهم می‌آورد.

اعلام وضعیت اضطراری اقدامی معمول برای کاهش خطر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یکی از مسافرانی که در بحران حاصل از طوفان کیارا گیر کرده است، پروازها و اقدامات بریتیش ایرویز در پایگاه اصلی خود، فرودگاه هیترو، به طور کامل «از کار افتاده است.»

بریتیش ایرویز پیش از شروع طوفان، حدود ۱۴۰ پرواز خود را لغو کرد ولی اکنون مجبور به لغو ده‌ها پرواز دیگر از ترمینال ۵، مقر خود در فرودگاه هیترو، شده است.

بسیاری از آن پروازها شامل مسیرهایی طولانی و پروازهای ارتباطی است و صدها مسافر را تحت تاثیر قرار داده است.

در فاصله زمان کوتاهی مانده به سفر، تمام پروازهای این شرکت به شهرهای بوستون، شیکاگو، دالاس، دنور، لاس‌وگاس، لس‌آنجلس، سن‌فرانسیسکو، و سن‌حوزه زمین‌گیر شده‌اند؛ همچنین چندین پرواز معروف بریتیش ایرویز به فرودگاه جان اف کندی نیویورک هم لغو شده است.

پروازهای طولانی از فرودگاه هیترو به شهرهای آگرا، دبی و لاگوس هم لغو شده است.

اندی هوک توییت کرد: «تلاش دوم من برای پرواز به نیویورک (پرواز ۱۳۵۵) هم یک ساعت مانده به سفر لغو شد. شما فقط ۵ کارمند برای رسیدگی به صدها مسافر موجود در ترمینال دارید. اپلیکیشن شما فکر می‌کند من سوار هواپیما شده‌ام و تمام خطوط تلفن شما هم اشغال است. هیچ توصیه‌ای برای من دارید؟»

پروازهای ارتباطی از فرودگاه گتویک به سنت لوسیا و ترینیداد هم لغو شده‌اند.

هزاران مسافر نیز در در طرف دیگر این پروازها سرگردان مانده‌اند.

سخنگوی بریتیش ایرویز گفت: «مانند تمام شرکت‌های هواپیمایی داخل و خارج بریتانیا، ما هم به شدت تحت تاثیر طوفان کیارا قرار گرفته‌ایم و کارهایمان مختل شده است. تامین امنیت در مرکز تمام اقدامات ما قرار دارد و تیم کاملا آموزش‌دیده ما، مشغول بررسی و ارزیابی تمام پروازها است.»

او افزود: « در حال ادغام پرواز‌ها به مقاصد یکسان هستیم تا اخلال در روند مسافرت‌ها را به حداقل برسانیم و تیم اضافه‌ای برای رسیدگی به مشتریانی در نظر گرفته‌ایم که تحت تاثیر این ماجرا قرار گرفته‌اند؛ همچنین به آن‌ها طیفی متنوع برای تعیین پروازهای جایگزین ارائه خواهیم کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان