جنوبگان گرم‌ترین دمای ثبت شده را تجربه کرد

این رکورد وابسته به پدیده‌ای به نام «گرم‌باد» است

پنگوئن‌های قطب جنوب، نوامبر ۲۰۱۹- Johan ORDONEZ / AFP

پژوهشگران خبر دادند که جنوبگان گرم‌ترین دما را، که موقتا 18.3 درجه سانتی‌گراد یعنی نزدیک به یک درجه بیشتر از رکورد ثبت شده قبلی بود، تجربه کرده است.

ایستگاه پژوهشی اسپرانزا در آرژانتین، که دما را اندازه‌گیری کرده است، گفت که این دما از رکورد قبلی 17.5 درجه سانتی‌گراد که آخرین بار درماه مارس 2015 به ثبت رسیده بود، به اندازه 0.8 درجه بیشتر است.

پس از آنکه کره زمین، ماه گذشته گرم‌ترین ماه ژانویه ثبت شده را تجربه کرد، رکورد تازه دما در جنوبگان خبرساز می‌شود. به گفته سازمان «خدمات تغییرات اقلیمی ‌کپرنیک» وابسته به اتحادیه اروپا، دمای ژانویه گذشته در اروپا 0.2 درجه سانتی‌گراد از گرم‌ترین ژانویه ثبت شده پیشین، در سال 2007 بیشتر بود.

در حال حاضر کمیته‌ای در سازمان هواشناسی جهانی، وابسته به سازمان ملل متحد، مشغول بررسی صحت رکورد جدید در این قاره است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رندی سرونوف، گزارشگر سازمان هواشناسی جهانی، گفت: «هر آنچه تا به حال دیده‌ایم نشانگر درستی رکورد ثبت‌شده است، البته ما بررسی رسمی‌را با جمع‌آوری تمام داده‌ها از خدمات هواشناسی ملی آرژانتین و اطلاعات هواشناسی پیرامون این رویداد، انجام خواهیم داد.»

آقای سرونوف افزود: «این رکورد (در کوتاه مدت) وابسته به پدیده‌ای است که ما آن را گرم‌باد می‌نامیم، بادی که در شیب کوه می‌وزد و باعث می‌شود هوا به سرعت گرم شود.»

شبه جزیره جنوبگان که در راس شمالی آمریکای جنوبی واقع است، از جمله منطقه‌هایی در کره زمین است که به سرعت در حال گرم شدن است؛ به طوری که بنا به گفته سازمان هواشناسی جهانی، دمای آن در 50 سال گذشته 3 درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.

دانشمندان هواشناسی تایید می‌کنند دهه 2010 گرم‌ترین دهه ثبت شده است.

سازمان هواشناسی جهانی افزود در 50 سال گذشته، 87 درصد کوه‌های یخی در ساحل غربی این شبه جزیره در حال آب شدن بوده‌اند که در 12 سال گذشته سرعت آب شدن آن‌ها افزایش یافته است.

روز پنجشنبه، سوراخ بزرگی در کوه یخی توئِیتز کشف شد که در صورت آب شدن کامل این کوه یخی، احتمالا سطح آب دریا‌ها را تا 61 سانتی‌متر بالا می‌آورد.

دانشمندان حفره‌ای را در زیر این کوه یخی یافته‌اند که بسیار بزرگ‌تر از آن است که قبلا تصور می‌شد.

پیترو میلیلیو، دانشمند رادار ناسا که مدیریت این پژوهش را به عهده داشت، گفت: « اندازه حفره تعجب‌آور است و آب شدن آن باعث از بین رفتن کوه یخی می‌شود.»

ایستگاه پژوهشی اسپرانزا، که در رأس شمالی شبه جزیره قرار دارد، از سال 1961 به جمع‌آوری داده‌ها مشغول بوده است.

اطلاعات به دست آمده، رکورد سال 2015 را در قاره جنوبگان شکسته است؛ منطقه‌ای که سازمان هواشناسی جهانی آن را سرزمینی اصلی در قاره و جزایر هم‌جوار تعریف می‌کند.

سازمان هواشناسی جهانی گفت رکورد دما در منطقه جنوبگان، که تمام زمین‌ها و یخ‌های واقع در جنوب عرض جغرافیایی 60 درجه را شامل می‌شود، در سال 1982 در جزیره سینی ، 19.8 درجه سانتی‌گراد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان