اتومبیل را کنار بگذارید، بلیط رایگان بگیرید

دولت اتریش به کسانی که با وسایل ایاب و ذهاب عمومی، دوچرخه، یا پای پیاده تردد می‌کنند، پاداش می‌دهد

عضو شورای شهر وین: می‌خواهیم کاهش کربن را با یک تجربه فرهنگی پاداش دهیم.- JOE KLAMAR / AFP

دولت اتریش به کسانی که اتومبیل را کنار می‌گذارند و با وسایل ایاب و ذهاب عمومی، دوچرخه، یا پای پیاده تردد می‌کنند، پاداش می‌دهد.

پایتخت اتریش روز ۲۶ فوریه اپلیکیشنی را ارائه می‌دهد که با ردیابی نحوه تردد کاربر، حساب می کند که فرد در مقایسه با استفاده از اتومبیل، چقدر در تولید گاز کربن صرفه‌جویی کرده است.

به این ترتیب، کسانی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند، می‌توانند در صورت عدم استفاده از اتومبیل، برای هر ۲۰ کیلو کربن یک «کوپن فرهنگی» دریافت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوپن‌ها را می‌توان با بلیط‌های رایگان ورود به چهار مرکز فرهنگی شهر وین، از جمله یک موزه، یک نمایشگاه هنری، یک تئاتر و یک کنسرت، تعویض کرد. 

در ابتدا، این اپلیکیشن در میان یک هزار نفر به آزمایش گذاشته خواهد شد. اگر نتیجه آن موفقیت‌آمیز باشد، این طرح در مورد تمام ساکنان پایتخت به اجرا در خواهد آمد.

پیتر هانکه، یکی از اعضای شورای شهر وین، به رسانه‌های محلی گفت: «می‌خواهیم کاهش کربن را با یک تجربه فرهنگی پاداش دهیم.»

درسال ۲۰۱۹، وین برای دهمین سال متوالی به عنوان قابل زندگی‌ترین شهر جهان انتخاب شد.

پایتخت اتریش در صدر نظرخواهی کیفیت زندگی شاخص «مِرسِر»، و شهرهای اروپایی در میان بهترین اماکن زندگی قرار گرفته‌اند. از تعداد ۲۰ بهترین شهر دنیا، سیزده شهر در اروپا قرار دارند. جدول سالیانه مِرسِر ۲۳۱ شهر جهان را بر اساس عواملی، از جمله ثبات سیاسی، شاخص جرم و جنایت، آزادی‌های فردی، بهداشت و درمان، آموزش، مسکن، خلاقیت، و وسایل ایاب و ذهاب عمومی، مورد بررسی قرار می‌دهد.

شهر وین برای کافه‌ها، برج کلیسای سن اشتفان، و نمای پرشکوه کاخ «شوُن برون» مشهور است.

اما به گفته ناتالی مارشانت، یکی از ساکنان وین، مهمتر از این‌ها، اقدامات مداوم برای بهتر شدن کیفیت زندگی شهروندان آن است.

او در مقاله‌ای در ایندیپندنت نوشت:«کیفیت زندگی (شهروندان) مرکز توجه دولت‌های محلی و دولت مرکزی است. وین دارای یک ساختار و خدمات اجتماعی، بهداشت عمومی و نظام آموزشی عالی است، اما در عین حال به سلامت فرهنگی ساکنانش نیز متعهد است.»

© The Independent

بیشتر از سفر