هشدار بانک جهانی نسبت به خطر ویروس کرونا برای اقتصاد جهان

انتقال هوایی کالاها به خاطر زمین‌گیر شدن هواپیماها مختل شده است

رئیس بانک جهانی می‌گوید بسیاری از محصولات چینی در قسمت بار هواپیماهای مسافری منتقل می‌شوند- Handout / VIETNAM AIRLINES / AFP

رئیس بانک جهانی هشدار داده است که شیوع ویروس کرونا در نیمه اول سال جاری میلادی، به اقتصاد جهان آسیب خواهد زد. به گفته این سازمان، زنجیره عرضه مواد اولیه و کالاها به حمل‌ونقل آزاد هوایی متکی است که حال به خاطر خطر کرونا، دچار اختلال شده است.

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، گفت که بسیاری از محصولات چینی در قسمت بار هواپیماهای مسافری منتقل می‌شوند. اما چنین هواپیماهایی امروز به خاطر تلاش دولت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس، زمین‌گیر شده‌اند.

او گفت: «وقتی شما پروازهای مسافری را لغو می‌کنید یا کاهش می‌دهید، باید پروازهایی دیگری را برای رساندن کالاها و محصولات به خارج از چین در نظر بگیرید، چرا که فعالیت تمام اقتصاد جهان به این محصولات وابسته است.» او همچنین اشاره کرد که روند معکوس این قضیه برای ورود کالاها به چین نیز با مشکلی مشابه مواجه شده است، و افزود: «این کشور بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و به همین خاطر، بر کل اقتصاد جهان تاثیر خواهد گذاشت.»

چین بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد و همچنین، از بیشترین نرخ تبدیل ارز و قدرت خرید شهروندان برخوردار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی ادامه داد: «بنابراین، پیش‌بینی‌های اقتصادی حداقل برای نیمه اول سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت، که بخشی به خاطر وضعیت خود چین، و بخشی به خاطر اخلال در زنجیره انتقال مواد اولیه و کالا است.» تا کنون چندین کارخانه در سراسر چین، برای کمک به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، تعطیل شده‌اند.

گرچه در آغاز بیشتر نگرانی اقتصاددانان معطوف به عدم قطعیت حاصل از تاثیر منفی احتمالی شیوع این ویروس بر تقاضای محصولات این کشور از جانب سایر جهان بود، ولی اکنون توجهات معطوف به اخلال در زنجیره انتقال مواد اولیه شده است که در تولید محصولات مختلف در سراسر جهان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایمون مک‌آدام، اقتصاددان بین‌المللی در موسسه «کپیتال اکونومیکس»، گفت که بسیاری از شرکت‌های نوپا در آسیا که به شدت وابسته به زنجیره بین‌المللی عرضه و انتقال مواد اولیه هستند، بیش از همه از تعطیلی کارخانه‌ها در چین آسیب خواهند دید.

او گفت: «حتی صنایعی که ظاهرا ارتباط چندانی با عرضه‌کنندگان چینی ندارند، به قطع یقین با شرکت‌هایی کار می‌کنند که به شدت بر مواد اولیه چینی متکی هستند.» او به شرکت خودروساز کره جنوبی، هیوندای، اشاره کرد که هم‌اکنون نیز مجبور به تعطیل کردن بعضی از کارخانه‌های خود شده است، زیرا قطعات یدکی آنها برای ساخت خودرو تمام شده است. این در حالی است که فقط ۲۹ درصد مواد اولیه خارجی این شرکت از چین می‌آید.

او ادامه داد: «حتی اگر این اخلال در نهایت آنقدر کوچک باشد که تاثیر چندانی بر رشد تولید ناخالص داخلی نگذارد، بدان معنی نیست که باعث بروز آسیب و مشکلاتی جدی در بعضی از صنایع مشخص نخواهد شد.»

جنت یلن، رئیس سابق بانک مرکزی ایالات متحده، گفت که گستره اقتصاد چین بدان معناست که هر گونه اتفاقی در آنجا به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر به اقتصاد جهان سرایت خواهد کرد. او به «بایپارتیزن پالیسی سنتر» در واشنگتن دی‌سی گفت: «آنچه تا کنون رخ داده است، حاکی از آن است که شاید شیوع یک بیماری مسری تاثیری کوتاه‌مدت بر اقتصاد داشته باشد ولی به نظر می‌رسد که در طولانی مدت تاثیر چندانی ندارد. به نظرم بسیاری از کارشناسان امیدوارند که آن روند این بار هم صادق از آب درآید، اما هنوز نمی‌دانیم که سرنوشت این ویروس چه خواهد بود. به زعم من گسترش این ویروس آشکارا باعث عدم قطعیت و خطرپذیری اقتصاد جهانی خواهد شد.»

با این وجود، آقای مالپاس نکته‌ای خوش‌بینانه هم به اظهارات خویش افزود، و گفت که فناوری روز برای یافتن داروهایی برای ویروس‌های جدید، بسیار پیشرفته است. وی نتیجه گرفت: «بنابراین، ما امیدوار هم هستیم که راه‌حلی علمی و پزشکی به این بحران خاتمه دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان