کرونا جان دومین قربانی خارج از چین را در هنگ گنگ گرفت

هنگ کنگ مرزهایش را به چین نبست، کارکنان حوزه سلامت دست به اعتصاب زدند

تیم پزشکی در حال انتقال بیماری مشکوک به ابتلای ویروس کرونا به بیمارستان هنگ کنگ - REUTERS

دومین مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در خارج چین، در هنگ کنگ اتفاق افتاد.

این بیماری که از ماه دسامبر و از ووهان چین آغاز شده، تا کنون جان ۴۲۷ تن را گرفته و بیش از ۲۰,۰۰۰ نفر را به این ویروس مرگبار دچار کرده است.

کارکنان بیمارستان‌های هنگ‌ کنگ، روز سه شنبه، در اعتراض به عدم تمایل دولت این کشور به بستن مرز‌های خود با چین، برای دومین روز پیاپی دست به اعتصاب زدند. تعداد زیادی ازمبتلایان به این بیماری بسیار مُسری، که باعث بروز تب، سرفه خشک و ذات الریه ویروسی می‌شود، از میان کارکنان بخش بهداشت بوده‌اند.

بیماری که در هنگ کنگ جان خود را از دست داد، مردی ۳۹ ساله بود که پیشتر به ووهان سفر کرده بوده و پس از ابتلا به بیماری در قرطینه به سر می‌برد. مقامات بیمارستان، بدون ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کردند که این فرد از بیماری‌های دیگری هم رنج می‌برده.   

در حالی که تعداد جان‌باختگان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، از تلفات شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۲ پیشی گرفته است، هنوز احتمال مرگ و میر در این بیماری همچنان از کمتر از ۱۰ درصد احتمال مرگ بر اثر ویروس سارس است.   

بسیاری از موارد از ابتلا به این بیماری خفیف بوده و تعداد زیادی از کسانی که جان خود را بر اثر این ویروس از دست داده‌اند، از ناراحتی‌های دیگر همچون دیابت و بیمارهای قلبی رنج می‌بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین مرگ خارج از چین بر اثر این بیماری، روز یکشنبه در فیلیپین رخ داد. فرد جان‌باخته مردی چینی بود که او هم از ووهان وارد این کشور شده بود.

همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرد، کشورهای عضو این اتحادیه ۱۲ تن تجهیزات ایمنی به چین ارسال کرده‌اند. پکن برای تهیه وسایل پزشکی همچون ماسک صورت و لباس‌های ایمنی با مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.  روبه‌روست.

مقامات چین در خانه‌ها، دفاتر اداری، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها  دمای بدن شهروندان را اندازه‌گیری کرده و از مردم می‌خواهند که از ماسک صورت استفاده کنند. دولت چین همچنین ۵۰ میلیون ساکن ووهان و شهرهای اطراف آن را از ترک خانه‌های‌شان منع کرده است.

رئیس جمهوری چین، شی جین پینگ، دوشنبه شب در حالی که ریاست دومین جلسه ویژه «حزب کمونیست» از زمان شیوع این ویروس را بر عهده داشت، گفت: «ما نبرد مردمی برای پیشگیری از این بیماری همه‌گیر را آغاز کرده‌ایم.» به گزارش تلویزیون دولتی چین «سی‌سی‌تی‌وی» کسانی را که از وظایف خود در قبال پیشگیری از انتقال این ویروس عدول کنند، به مجازات تهدید کرد.   

کشورهای دیگر مشغول خارج کردن شهروندان خود از چین بوده و از ورود چینی‌ها یا کسانی که به تازگی به چین‌ سفر کرده‌اند، جلوگیری به عمل می‌آورند.

یک هواپیمای مسافربری از مبدأ ووهان به کوالالامپور رسیده و ۱۳۳ سرنشین آن پس از معاینه برای مدت ۱۴ روز – که حداکثر زمان برای دوره نهفتگی این ویروس است – به قرنطینه فرستاده شدند.

تایوان روز دوشنبه ۲۴۷ تن از شهروندانش را از ووهان به این کشور منتقل کرده و سه مسافر را که تب یا سوزش گلو داشتند، برای درمان به مکان دیگری منتقل کرد. سایر مسافران نیز برای دوهفته در مراکز درمانی تحت قرنطینه خواهند بود.  

شرکت آلمانی لوفت‌هانزا، آخرین شرکت هوایی بین‌المللی بوده که که پروازهای خود به چین را متوقف کرده است. چندین کشور از ورود اتباع چینی یا کسانی را که اخیراً از مسیر چین عبور کرد‌ه‌اند، ممنوع اعلام کرده‌اند.

در ووهان، بیماران به بیمارستان هزار تخت‌خوابی تازه‌ساز منتقل شدند و مقامات امیدوارند که ساخت این بیمارستان جدید بتواند با جدا کردن مبتلایان از سایر مردم، از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنند. این بیمارستان که در مدت 10 روز به بهره‌برداری رسیده، بخش‌های پیش‌ساخته‌ای دارد که به تازه‌ترین تجهیزات پزشکی و سیستم تهویه مجهز هستند. یک بیمارستان ۱۵۰۰ تخت‌خوابی دیگر هم که مختص بیماران مبتلا به ویروس کروناست، ظرف چند روز آینده گشوده خواهد شد.  

از آنجایی که فعلاً چشم‌انداز روشنی بر پایان شیوع این بیماری دیده نمی‌شود، مقامات استان هوبی تعطیلات سال نو قمری چین را، که طبق تقویم این هفته به پایان می‌رسید، تمدید کردند تا مردم در خانه‌ها بمانند و میزان گسترش این ویروس کاهش یابد. تمامی مدرسه‌های این استان و همچنین استان‌های پکن، شانگهای و چندین منطقه دیگر، آغاز ترم تحصیلی جدید را تا اطلاع ثانوی به تأخیر انداخته‌اند.

دانشمندان چینی می‌گویند، شواهد بیشتری یافته‌اند که نشان می‌دهد خفاش‌ها منشأ این ویروس بوده‌اند. در پژوهشی که در نشریه طبیعت منتشر شده، شی ژن لی و همکارانش در «موسسه ویروس‌شناسی ووهان» گزارش داده‌اند که توالی ژنوم‌های هفت بیمار تا ۹۷ درصد، به ژنوم ویروس کرونا در خفاش‌ها شباهت دارد.

«مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در کره جنوبی» روز سه‌شنبه اعلام کرد که آزمایش ویروس کرونا بر روی یک زن ۴۲ ساله اهل این کشور مثبت بوده است. این زن چند روز پس از بازگشت از تایلند، علائمی همچون سرماخوردگی داشته است.  

این شانزدهمین مورد مشکوک به کروناست که در کره جنوبی تشخیص داده شده است. تایلند نیز اعلام کرد که ۱۹ تن در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند که بیشتر آن‌ها  گردشگران چینی بوده و یک نفر از آنان یک راننده تاکسی تایلندی است.

مسافری از یک کشتی تفریحی ژاپنی نیز پس از ترک این کشتی – که پیشتر در هنگ کنگ بوده – مورد آزمایش قرار گرفته و نشان می‌دهد که به ویروس کرونا مبتلاست. مقامات ژاپنی روز سه‌شنبه مشغول انجام آزمایش‌های پزشکی بر روی ۳,۰۰۰ مسافر این کشتی بودند.

بیشتر از جهان