جنجال بر سر اعطای مدال آزادی از سوی ترامپ به مجری رادیویی

مدالی که به مارتین لوتر کینگ و رزا پارکس رسیده بود، حالا به راش لیمبا اعطا شد

ملانیا ترامپ در حال اعطای مدال آزادی به راش لیمبا در جریان سخنرانی ترامپ در کنگره،۵ فوریه ۲۰۲۰-AFP

دونالد ترامپ یکی از عالی‌ترین افتخارات غیرنظامی آمریکا را در میان سخنرانی سالیانه خود راجع به وضعیت کشور به راش لیمبا، چهره رادیویی محافظه‌کار و جنجالی داد، حرکتی که توسط منتقدین به شدت محکوم شده است.

آقای ترامپ تصمیم خود برای اعطای «مدال ریاست‌جمهوریِ آزادی» به آقای لیمبا را در میان سخنرانی خود در شب سه‌شنبه اعلام کرد تا ملانیا ترامپ مدال را عرضه کند و آن‌را بر گردن این حامی پر و پا قرص رئیس‌جمهور قرار دهد.

خبر این تصمیم چند ساعت پیش از سخنرانی سالیانه وسیعا گزارش شده بود اما آقای لیمبا در آغاز به نظر غافلگیر شده بود و سرش را با ناباوری تکان می‌داد. او سپس جایزه را از بانوی اول، دریافت کرد. این مدال پرافتخار پیش از این به چهره‌ها و فعالین سیاسی پیشگامی همچون مارتین لوترکینگ، شرلی چیزلام، دزموند توتو و سایرین اهدا شده است.

آقای لیمبا اخیرا اعلام کرد سرطان پیشرفته ریه دارد.

این چهره ۶۹ ساله متهم است که ادعاهای نژادپرستانه، خارجی‌ستیزانه و ضدمهاجر مطرح می‌کند. از حرکات بدنام او این بود که گفته بود رئیس‌جمهور سابق، باراک اوباما، «در ریشه‌های خود بیشتر آفریقایی است تا آمریکایی» و «رفتارش شبیه مستبدین مستعمراتی آفریقایی است.»

او در ضمن گفته برده‌داری «مزایایی هم داشته» چون باعث «ساختن جنوب» شده و مهاجرین مکزیکی را «احمق و ناماهر» خوانده و افزوده که: «خارجی هستی. دهنت را ببند یا برون بیرون.»

والتر شائوب، مدیر سابق دفتر اخلاق دولت، در بیانیه‌ای از این تصمیم انتقاد کرد و گفت آقای ترامپ این افتخار را برای راضی کردن پایگاه سیاسی خودش به آقای لیمبا داده.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشت: «مثل مورد عفو جو آرپایو، اعطای این مدال به راش لیمبا توسط ترامپ هیچ ربطی به دریافت‌کننده ندارد و پیغامی است به آن بخش به شدت نژادپرست و ناسیونالیست از جمعیت که ترامپ به آرایشان نیاز دارد. پیام این است:‌ با من بمانید، من با شما هستم.»

جیمی کیمل، مجری برنامه‌های آخرشب تلویزیون، به این اشاره کرد که آقای ترامپ دارد این افتخار را در روز رزا پارکز به آقای لیمبا اعطا می‌کند. هدف از این روز بزرگداشت میراث این نماد جنبش حقوق مدنی است که در سال ۱۹۹۶ مدال ریاست‌جمهوری آزادی را دریافت کرده بود.

آقای کیمل گفت: «امروز روز رزا پارکس است و این مدالی است که به رزا پارکز داده بودند.»

او افزود: «امشب این مدال به راش لیمبا رسید.»

جیم آکوستا، روزنامه‌نگار شبکه سی ان ان، نیز به سخنرانی سالیانه رئیس‌جمهور پاسخ داد و گفت آقای ترامپ‌ «داشت می‌کوشید با جامعه آفریقایی-آمریکایی ایجاد ارتباط کند.» او افزود: «نمی‌توان از یاد برد که مدال آزادی را به راش لیمبایی می‌دهد که سابقه حرف‌های تحقیر آمیز زدن راجع به آفریقایی‌-آمریکایی‌ها دارد.»

این خبرنگار گفت: «پس به نظرم می‌توان گفت که رویهمرفته این حرکت آن تلاش‌ها را خنثی می‌کند.»

الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات از نیویورک، آقای لیمبا را فردی «به شدت نژادپرست» خواند و گفت اعطای این مدال به او این «تحقیر» این جایزه است.

او گفت: «پیش از هر چیز باید گفت که مدال ریاست‌جمهوری آزادی جایزه‌ای فوق‌العاده مقدس است. یعنی فردی را هم‌سطح رزا پارکز قرار دادن مثلا از لحاظ مشارکت آن‌ها در ترقی آمریکا.»

او در ادامه گفت: «انجام این کار در وسط سخنرانی سالیانه یعنی حتی احترام کافی قائل نشدن برای برگزاری مراسم مجزا و این به معنی سرپیچی از هنجارهایی متعدد است… نه فقط برای انسانیت آدم‌ها. نتیجه این است که ارزش این جایزه واقعا تحقیر می‌شود.»

البته همه مخالف اعطای این جایزه به آقای لیمبا نبودند. ریتا کازبی، که او هم مجری رادیو است، در توئیتی از «لحظه‌ تاثیربرانگیز» اعطای مدل سخن گفت و افزود که سخنرانی سالیانه رئیس‌جمهور «عاطفی» بوده است.

© The Independent