گزارش ترامپ از وضعیت عمومی آمریکا: اقتصاد در بهترین وضعیت است

«به کارزار ترور قاسم سلیمانی پایان دادم و همچنان آماده کمک به ایران هستم»

نانسی پلوسی و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر حاضران در کنگره در حال تشویق ترامپ-POOL /AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره برای گزارش وضعیت عمومی کشور، کوشید به طور مستقیم با بخش‌های مختلف جامعه آمریکا سخن بگوید و میزان پایبندی خود به حمایت از منافع آنها و کشورش را به نمایش بگذارد. او از بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی سخن گفت، از امیدواری به پایان جنگ‌ها در خاورمیانه و تلاش برای برقراری صلح. او به مساله ایران و تحریم‌ها هم اشاره کرد و گفت آمریکا همچنان آماده است به ایران کمک کند و انتخاب بر عهده تهران است.

ترامپ با شعار «آمریکا را دوباره با عظمت کنیم» بر سر کار آمد و در این سخنرانی که ۳ سال پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش انجام شد، سعی کرد به طور مستند نشان دهد که در راه تحقق این هدف موفق بوده است.

ترامپ گفت: «اقتصاد آمریکا را در بهترین وضعیت قرار دارد و رکود به پایان رسیده و نرخ بیکاری در کمترین میزان در ۵۰ سال گذشته قرار دارد.» او همچنین به منافع رشد اقتصادی آمریکا و کاهش نرخ بیکاری برای همه اقشار جامعه و اقلیت‌ها و گروه‌های مختلف جامعه اشاره کرد.

ترامپ به طور مستقیم مردم آمریکا را خطاب قرار داد و از بهبود شرایط امنیتی، اجتماعی، بازنشستگی و اقتصادی برای آنها سخن گفت.

او همچنین اعلام کرد که آمریکا تولید کننده شماره یک نفت در سراسر جهان است. ترامپ بار دیگر تاکید کرد که باید زیرساخت‌های آمریکا را از نو بسازیم و بازسازی کنیم. این بخش از سخنرانی ترامپ با استقبال گسترده همه دمکرات‌ها و جمهوریخواهان و همچنین نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شد که پروژه استیضاح او را کلید زد.

ترامپ از «معامله قرن» و کشته شدن ابوبکر بغدادی، رهبر داعش و نابودی این گروه تروریستی سخن گفت که با استقبال جمعیت حاضر در کنگره مواجه شد. رئیس‌جمهور آمریکا به طور مستقیم چند تن از خانواده‌های برخی نیروهای آمریکایی کشته شده در خاورمیانه را مخاطب قرار داد. ترامپ از این خانواده‌ها که در کنگره حضور داشتند، قدردانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور آمریکا در این بخش از سخنان خود به قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس و نقش او در کشته شدن نیروهای آمریکایی در خاورمیانه اشاره کرد. او سلیمانی را بی‌رحم‌ترین قاتل جمهوری اسلامی و تروریستی توصیف کرد که دستور کشتار بسیاری از زنان و کودکان را داد و پشت حمله‌های ماه دسامبردر عراق بود که نیروهای آمریکایی را هدف قرار داد. ترامپ گفت، به دستور من قاسم سلیمانی کشته شد و به کارزار ترور او پایان داده شد. نانسی پلوسی برای این بخش از سخنان ترامپ همراه با جمعیت حاضر کف زد.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اعتراض‌های مردمی در ایران گفت گفت: «رژیم ایران باید از دنبال کردن سلاح هسته‌ای و از مرگ و وحشت در جهان دست بکشد و برای تامین منافع مردم خودش دست به کار شود.  اقتصاد آنها تحت تاثیر تحریم‌ها بسیار ضعیف شده است. ما می توانیم به آنها کمک کنیم. اما آنها یا بیش از حد مغرورند یا احمق و این کمک را نمی‌خواهند. این به عهده آنهاست که چه تصمیمی می‌گیرند.»

برنامه‌های حمایتی از خانواده‌ها، کاشت یک تریلیون درخت، مقابله با مهاجران غیرفانونی و قاچاق انسان، کنترل مرزهای جنوبی آمریکا از دیگر نکته‌های سخنرانی ترامپ بود. او همچنین خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا را رئیس‌جمهور خواند و مادورو را دیکتاتوری توصیف کرد که باید کنار برود. گفتنی است گوایدو مهمان سخنرانی امشب ترامپ در کنگره بود. 

ترامپ در بخش دیگری از این سخنرانی به ویروس کرونا و همکاری نزدیک با دولت چین برای کنترل شیوع این بیماری اشاره کرد و گفت ایالات‌متحده قصد دارد تا پایان دهه جاری بیماری ایدز را به طور جدی کنترل کند. ترامپ به رابطه خوب با چین و توافق نیز اشاره کرد و از پیشرفت برنامه‌های فضایی ایالات‌متحده سخن گفت.

از حاشیه‌های این سخنرانی که مورد توجه قرار گرفت، اقدام نانسی پلوسی به پاره کردن نسخه‌ای از نطق سخنرانی ترامپ بود. او این اقدام را در واکنش به اینکه ظاهرا ترامپ از دست دادن با پلوسی خودداری کرد، انجام داد. 

انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا از روز دوشنبه با برگزاری انتخابات درون حزبی در ایالت مهم آیوا،‌ عملا آغاز شده و این سخنرانی ترامپ در حالی انجام شد که او روز گذشته در یک انتخابات نمادین در آیوا بیش از ۹۰ درصد آرای جمهوریخواهان را به دست آورد. شاید بتوان گفت که سخنرانی سه‌شنبه‌شب ترامپ در کنگره یکی از بهترین سخنرانی‌های او بود که به طور غافلگیرکننده‌ای حساب‌شده و به دور از هیجان‌ و استفاده از الفاظ نامتعارف انجام شد.