نتیجه انتخاباتی درون حزبی آیوا هنوز اعلام نشده است

شَدو، اپلیکشیشنی که باعث هرج و مرج در رقابت انتخاباتی حزب دموکرات شد

به گزارش نیویورک تایمز، تصمیم به استفاده از این اپلیکیشن در لحظه آخر گرفته شد - Joe Raedle/Getty Images/AFP

یک اپلیکیشن جدید باعث بروز هرج و مرج در اولین فرصت رای‌دهندگان برای تعیین رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده شد.

این اپلیکیشن قرار بود اطلاعات حدود ۱۷۰۰ حوزه انتخاباتی از سراسر ایالت آیوا را جمع کند تا تشخیص نامزد پیروز دور مقدماتی انتخابات این حزب آسان‌تر شود.

اما اکنون که ساعت‌ها از پایان رای‌گیری می‌گذرد، این اپلیکیشن فقط باعث بروز هرج و مرج شده، چرا که هنوز هیچ اطلاعات مشخصی درباره نتیجه این انتخابات وجود ندارد.

تا هنگام انتشار این مطلب، مقامات هنوز مشغول تکاپو برای تعیین نتایج هستند و همچنین در تلاشند تا توضیح دهند، چطور این انتخابات که یکی از مهم‌ترین لحظه‌ها در دور مقدماتی است تا این حد با مشکل مواجه شده است.

قرار بود کاربرد این اپلیکیشن چه باشد؟

برنامه این بود که دست اندرکاران حوزه‌های انتخاباتی، بتوانند با استفاده از این اپلیکیشن نتایج خود را به دفتر مرکزی حزب در این ایالت بفرستند تا آن‌ها به راحتی بتوانند نتایج را جمع‌آوری کنند. این اولین باری است که حوزه انتخاباتی آيوا از چنین سیستمی استفاده می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، تصمیم به استفاده از این اپلیکیشن در لحظه آخر گرفته شد چرا که ظاهرا دموکرات‌های ایالت آیوا آماده استفاده از سیستم دیگری بودند که از طریق تماس تلفنی و گرفتن نتایج پشت تلفن صورت می‌پذیرفت. به گزارش این نشریه، سیستم قبلی تنها دو هفته مانده به انتخابات کنار گذاشته شد.

مشکل این اپلیکیشن چیست؟

به طور خلاصه، کاربران خطاها و مشکلات متعددی را در استفاده از اپلیکیشن گزارش کردند و گفتند نمی‌توانند اطلاعات را آن طور که قرار است، در آن وارد کنند. بسیاری از شکایت‌ها، حاکی از مشاهده پیام‌های خطا و آهسته شدن اپلیکیشن بود که باعث می‌شد درست کار نکند و آن‌ها را مجبور کرد به جای استفاده از اپلیکیشن گوشی تلفن را برداشته و مثل سابق با دفتر مرکزی تماس بگیرند.

جاناتان گرین، رئیس یک حوزه انتخاباتی در بخش لون تیری، گفت وقتی سعی کرده نتایج را در اپلیکیشن وارد کند، یک پیام خطای عجیب دریافت می‌کرده که: «پروتکل نامشخص. آدرس به یک پروتکل نیاز دارد (مانند "wxyz:??") مرورگر فعلی چنین پروتکلی را تشخیص نمی‌دهد. بنابراین امکان برقراری ارتباط با سایت وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته تام کورتنی، رئیس حزب دموکرات در شهرستان دس موینس، راه حل جایگزین تماس تلفنی برای گزارش کردن نتایج نیز با مشکل مواجه شد، چرا که کسی برای پاسخگویی به تماس‌های دریافتی حضور نداشت.

این واقعیت که اپلیکیشن برای جلوگیری از نفوذ خارجی، دیر در دسترس حوزه‌های انتخاباتی قرار گرفته نیز به مشکلات دامن زده است؛ چرا که به صورت کامل مورد آزمایش قرار نگرفته و دست‌اندرکاران حوزه‌های انتخاباتی پیش از روز رای‌گیری تجربه چندانی در کار با آن نداشته‌اند.

مقامات تاکید داشته‌اند که تاخیر جاری نتیجه هک یا نفوذ خارجی نبوده و نتایج انتخابات به‌‌رغم مشکلات موجود، امن و دست نخورده باقی خواهد ماند.

این حزب با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «ما در گزارش‌دهی سه دسته از اطلاعات با ناهماهنگی مواجه شدیم. این صرفا مشکل گزارش دهی است و اپلیکیشن تعطیل نشده یا مورد هک و نفوذ قرار نگرفته است. اطلاعات اصلی و مدارک کاغذی رای‌گیری همه امن و دست نخورده وجود دارند، ولی اعلام نتایج زمان بیشتری خواهد برد.»

سازنده اپلیکیشن کیست؟

سازنده این اپلیکیشن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، و اطلاعات اندکی درباره روند ایجاد یا محل ساخت آن وجود دارد. گرچه ظاهرا توسط شرکتی به نام «شَدو» ساخته شده، اطلاعات چندانی درباره این شرکت نوپا نیز وجود ندارد.

در واقع بسیاری از دست اندرکاران، از جمله سازمان غیرانتفاعی اَکرونیم، که ظاهرا یکی از سرمایه‌گذاران اپلیکیشن است، نیز با بروز هرج و مرج و مشکلات اخیر سعی کرده‌اند از آن فاصله بگیرند.

چه خواهد شد؟

تمام اطلاعات در نسخه‌های کاغذی نیز ذخیره شده‌اند و مقامات اکنون می‌توانند با بررسی آن‌ها نتیجه‌ای کمتر فنی ولی بیشتر مطمئن را به دست آورده و برنده انتخابات را تعیین کنند. مقامات محلی حزب دموکرات ادعا می‌کنند این فقط بدان معنی است که نتیجه به نحو معمول اعلام خواهد شد و نتیجه‌ای قابل اطمینان خواهد بود. مشکلات جاری فقط به این معناست که اعلام نتایج کمی بیشتر طول خواهد کشید.

اما این مشکل ممکن است باعث بروز مشکلات دیگری فرای مرزهای ایالت آیوا هم شده و به سایر حوزه‌های انتخاباتی دور مقدماتی و حتی انتخابات‌های بعدی نیز سرایت کند. در زمینه انتقادات بیشتر از این اپلیکیشن هم ممکن است باعث بروز سئوالاتی درباره این شود که چرا آیوا باید اولین ایالت کشور باشد که رای خود را اعلام می‌کند و با توجه به چنین اشتباه خطیری، آیا این امتیاز ویژه نباید به جای دیگری اعطا شود؟

© The Independent