آغاز شمارش آرای انتخابات هند؛ نارندرا مودی پیشتاز است

اگر مودی پیروز شود، پس از جواهر نعل نهرو، اولین رهبر هند خواهد بود که برای سومین بار بر مسند قدرت تکیه می‌زند

مرحله اول رای‌گیری انتخابات عمومی در ایالت اوتار پرادش هند، ۱۹ آوریل ۲۰۲۴‌ــ Reuters

پس از انداختن صدها میلیون رای به صندوق‌ها طی بیش از شش هفته رای‌‌گیری در هند و صرف میلیاردها دلار، این کشور به‌زودی رهبر جدیدش را خواهد شناخت.

ائتلاف راست‌گرای حاکم به رهبری نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز سه‌شنبه چهارم ژوئن (۱۵ خرداد) اعلام کرد که در شمارش اولیه آرا به اکثریت دست یافته است.

انتخابات کنونی پس از یک دهه رهبری مودی برگزار می‌شود؛ دوره‌ای که حزب او قدرتش را با تلفیق سیاست‌‌ «هندوها در راس امور» و توسعه اقتصادی تثبیت کرد. مودی در مبارزات انتخاباتی، گفتمان ملی‌گرای هندو را تقویت کرد و کوشید خود را رهبری جهانی معرفی کند. وزرای او از مودی با عنوان «نمایند‌ه‌ هند پرتلاطم» یاد می‌کنند و طرفدارانش از وعده او برای تبدیل هند به کشوری توسعه‌یافته تا سال ۲۰۴۷، هم‌زمان با صدمین سالگرد استقلال این کشور، شادمان‌اند. 

نزدیک به یک میلیارد نفر یعنی بیش از ۱۰ درصد جمعیت دنیا برای رای دادن در انتخابات سراسری هند ثبت‌نام کردند اما گزارش‌ها حاکی از آن است که از این تعداد، ۶۴۲ میلیون نفر در رای‌گیری شرکت کردند.

بر اساس گزارش رویترز از نتایج اولیه شمارش آرا در روز سه‌شنبه، شبکه‌های تلویزیونی هند اعلام کرده‌اند که ائتلاف به رهبری حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در راس آن قرار دارد، اکثریت قاطع را در مجلس سفلی  به دست آورده و ائتلاف اپوزیسیون موسوم به «هند» (INDIA) به رهبری راهول گاندی ۱۷۲ کرسی کسب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هندی‌های واجد شرایط رای دادن برای انتخاب ۵۴۳ کرسی در مجلس سفلی پارلمان رای دادند؛ رهبر حزب که اکثریت را به دست آورد، نخست‌وزیر می‌شود و دولت تشکیل می‌دهد. مودی هدفی بلندپروازانه‌ و یک اکثریت بسیار قاطع با ۴۰۰ کرسی را تعیین کرده بود که ۳۷۰ کرسی را حزب بهاراتا جاناتا مستقیم در اختیار داشته باشد. او با شعار «این بار بیش از ۴۰۰ کرسی» کارزار انتخاباتی‌اش را آغاز کرد.

در تاریخ هند، تنها یک بار حزبی موفق شده است از مرز ۴۰۰ کرسی عبور کند و آن زمانی بود که حزب چپ میانه کنگره پس از ترور رهبرش، ایندیرا گاندی، در سال ۱۹۸۴ به پیروزی رسید.

اگر پیروزی مودی به تایید نهایی برسد، او پس از جواهر نعل نهرو، اولین رهبر هند خواهد بود که برای سومین بار بر مسند قدرت تکیه می‌زند. این پیروزی نشانه آن است که حزب بهاراتیا جاناتا در یک کارزار دشوار که در آن احزاب مختلف یکدیگر را به تعصب مذهبی و تهدید برای بخش‌هایی از جامعه متهم می‌کردند، پیروز شده است.

حزب بهاراتیا جاناتا رای عمده ساکنان مناطق هندی‌زبان شمال و مرکز هند را در اختیار دارد و می‌کوشد تا در شرق و جنوب هند نیز پایگاهی به‌ دست آورد. این حزب راست‌گرا و قدرتمند به دنبال آن است که برنامه هندو‌ــ‌ناسیونالیستی‌اش را تقویت و به هند کمک کند که از اصول سکولاریسم فاصله بگیرد. این در حالی است که احزاب متعدد از جمله اپوزیسیون اصلی به نام کنگره ملی هند برای مخالفت با این رهبر کاریزماتیک اما تفرقه‌انداز هند، تلاش کردند بر وعده‌های کاهش نابرابری و حمایت از نهادهای دموکراتیک که به گفته آن‌ها در معرض خطر است، تاکید کنند.

از زمان به قدرت رسیدن مودی در سال ۲۰۱۴، او به میزانی از محبوبیت رسیده است که در دهه‌های گذشته دیده نشده بود. او به دلیل مجموعه‌ای از برنامه‌های توسعه‌ای و رفاهی آمیخته با ناسیونالیسم هندو توانست جایگاه بالایی نزد مردم این کشور به دست آورد. این کشور ۱.۴ میلیارد نفری به رهبری مودی توانست به سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان برسد و یک قدرت جهانی مدرن تبدیل شود که در فناوری و دانش فضایی گام‌های زیادی برداشته است؛ با این حال، فقر و بیکاری جوانان به‌ویژه در مناطق روستایی ادامه دارد و شکاف طبقاتی افزایش یافته است.

منتقدان مودی می‌افزایند که یک دهه حکومت او به دو قطبی شدن مذهبی فزاینده‌ای در هند منجر شده و اسلام‌هراسی ناشی از عملکرد او بیشتر از ۲۰۰ میلیون مسلمان این کشور را به حاشیه رانده و آتش خشونت‌های مذهبی را در کشوری با سابقه طولانی تنش‌های جمعی، شعله‌ور کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هم‌زمان با انتشار خبر پیروزی احتمالی مودی، ارزش روپیه هند کاهش و تقاضا برای دلار افزایش یافت. برخی تحلیلگران دلیل بالا رفتن تقاضا برای دلار را فقدان شفافیت در مورد عملکرد ائتلاف به رهبری نارندرا مودی دانسته‌اند.

روز سه‌شنبه ارزش بازار سهام هند نیز با کاهش قابل‌توجهی مواجه شد و سهام بانک‌های دولتی، صنایه زیرساختی و شرکت‌های سرمایه‌ای که روز دوشنبه به‌شدت افزایش یافته بودند، در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش را داشت.

با توجه به موقعیت راهبردی هند در آسیا و اقتصاد پررونق آن، نتیجه انتخابات بسیار فراتر از مرزهای این کشور بازتاب خواهد داشت و توجه ایالات متحده، چین و روسیه را جلب خواهد کرد.

بیشتر از جهان