به تعویق افتادن نشست غزه حاکی از تداوم واگرایی میان جناح های فلسطینی است

اختلافات داخلی، مانع برگزاری نشست غزه می شود

محمد دحلان به اتهام راه اندازی کودتا علیه محمود عباس به صورت غیابی محکوم به حبس شده است. عکس از: ‏AFP‏

با آن که اعلام طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن، فلسطینی ها را در وحشت و سراسیمگی انداخت و موضع گیری های نخست رهبران فلسطینی در مقابله با طرح صلح ترامپ، حاکی از احتمال همسویی و وحدت میان گروه های فلسطینی بود، اما به نظر می رسد که جناح های سیاسی فلسطین تا هنوز قادر به سازش و همگرایی با یکدیگر نیستند.

در پی اعلام رسمی معامله قرن در واشنگتن، سازمان حماس تمام گروه های فلسطینی را برای شرکت در یک نشست ویژه در نوار غزه فراخواند تا فلسطین به صورت هماهنگ به مقابله علیه اجرا شدن معامله قرن بپردازد. در حالی که گروه های فلسطینی پس از دریافت دعوت نامه حماس، آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کرده بودند و همه تأکید بر کنار گذاشتن اختلافات داشتند، اما رنجش های درونی، بار دیگر مانع حضور رهبران جناح های فلسطینی در این نشست سرنوشت ساز شد. رهبران گروه های فلسطینی که تا هنوز تحمل دیدار یکدیگر را ندارند حتی برای یک بار نتوانستند در کنار هم جمع شوند و به منظور بیرون رفت از بحران کنونی، اندکی به فکر آینده فلسطین باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پرتو همین اختلافات، منابع فلسطینی در نوار غزه خاطر نشان کردند که جنبش فتح تا هنوز نتوانسته است حضور محمد دحلان را در نشست غزه بپذیرد و برای همین منظور، پیوسته در تلاش برای به تعویق انداختن جلسه است. البته اعلامیه ای اخیر سازمان فتح در مورد به تعویق افتادن نشست غزه و یا احتمال لغو مشارکت در آن، ناشی از اختلافات میان محمد دحلان و رهبران سازمان فتح است.

قابل ذکر است که واگرایی میان رهبری سازمان فتح و محمد دحلان، از زمانی شدت گرفت که دحلان متهم به کودتا علیه محمود عباس شد و در نتیجه، رهبری فلسطین دحلان را به صوت غیابی محکوم به حبس کرد. البته محمد دحلان یکی از برجسته ترین رهبران سیاسی فلسطین به شمار می رود که اغلب مردم و گروه های فلسطینی وی را یکی از عمده ترین جانشینان محمود عباس می دانند.

در همین حال، یک منبع آگاه تأکید کرد که جناح های سیاسی و فعالان فلسطینی در داخل و خارج از کشور در تلاش برای ایجاد وحدت و همسویی میان فلسطینی ها هستند تا زمینه ای برگزاری نشست غزه فراهم شود و فلسطینیان بتوانند مخالفت خود را به صورت یکپارچه با "طرح صلح ترامپ – نتانیاهو"، اعلام کنند و برای همه نشان دهند که منافع ملی را بر سلیقه های شخصی ترجیح می دهند.

منبع یاد شده افزود: فلسطینی ها چه گونه می توانند کشورهای عربی را دعوت به اتخاذ موضع گیری واحدی در برابر طرح صلح واشنگتن کنند در حالی که خود آن ها قادر به کنار گذاشتن اختلافات داخلی نیستند و نمی توانند حتی برای یک بار در کنار هم بنشینند و به سرنوشت نا معلوم فلسطین توجهی کنند.

گفتنی است که در صورت برگزاری نشست مورد نظر در نوار غزه، انتظار می رود، رهبران جناح های مختلف فلسطین، راهکارهای مقابله با طرح صلح واشنگتن را مورد جست و جو و مطالعه قرار دهند و سازوکار مشخص و واحدی را برای برخورد با معامله قرن ارائه کنند تا فلسطین به صورت یکپارچه به مخالفت علیه طرح معامله قرن بپردازد.

البته شایان ذکر است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به محض دریافت فراخوان سازمان حماس، در یک تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، موافقت خود را برای شرکت در نشست غزه ابراز کرده و تأکید داشت که حضور همه ای رهبران جناح های سیاسی فلسطینی در اجلاس غزه، پیام صریحی به واشنگتن و تل آویو خواهد بود و نشان خواهد داد که ملت فلسطین برای دفاع از حقوق و منافع خود، از هیچ تلاش و فداکاری دریغ نمی کند و منافع ملی را بر همه چیز ترجیح می دهد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia