چین و پاکستان پروژه ۶ میلیارد دلاری توسعه راه‌آهن را عملیاتی می‌کنند

پاکستان واحد ویژه‌ای برای حفاظت از پروژه‌های عمرانی چین تشکیل داده‌ است

نیروهای پاکستانی در منطقه گوادور -AAMIR QURESHI / AFP

همزمان با افزایش نا امنی در پاکستان و تکرار حمله‌های مرگبار به شهروندان چینی که در پروژه‌های عمرانی در این کشور کار می‌کنند، مقام‌های پاکستانی و چینی روز شنبه، ۵ خرداد، در نشستی در مورد آغاز پروژه توسعه راه‌آهن به ارزش ۶ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار توافق کردند.

مقام‌های چین و پاکستان در سیزدهمین نشست «کمیته مشترک همکاری» که به صورت آنلاین برگزار شد، طرح نهایی توسعه پروژه راه آهن را تایید کردند. به گزارش عرب نیوز، این پروژه بر طرح‌های مشترک توسعه انرژی و زیرساخت تحت کریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری چین-پاکستان (CPEC) متمرکز است. پس از حمله انتحاری در ۲۶ مارس بر گروهی از مهندسان چینی در خیبرپختون‌خوا پاکستان که در آن پنج شهروند چین کشته شدند، نگرانی چین از تداوم این حمله‌ها افزایش یافت.

احسان اقبال، وزیر برنامه‌ریزی پاکستان در توضیح تصمیمات اتخاذ شده در مورد پروژه جدید در زمینه توسعه راه‌آهن گفت نگرانی‌های امنیتی چین در این گفت‌وگو مورد بحث قرار گرفت و دولت پاکستان می‌کوشد از شهروندان و پروژه‌های عمرانی چین محافظت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقبال همچنین گفت  که مقام‌های پاکستانی یک نیروی ویژه برای تضمین امنیت پروژه‌های متعلق به چین و پروژه‌های مشترک چین و پاکستان تشکیل داده‌ است. هنوز جزئیات تشکیل این نیروی امنیتی علنی نشده‌ است، اما به گفته وزیر برنامه‌ریزی پاکستان، اعضای این واحد به صورت ویژه برای حفاظت از پروژه‌های عمرانی آموزش می‌بینند.

طالبان در افغانستان نیز از تشکیل واحد ویژه‌ای برای محافظت از پروژه‌های عمرانی خبر دادند تا اطمینان کشورها و شرکت‌های برای سرمایه‌گذاری در این کشور حاصل شود.

در سال‌های گذشته بارها شهروندان و پروژه‌های عمرانی چین در شهرهای مختلف پاکستان هدف حمله‌های مرگبار قرار گرفته‌اند. ارتش آزادیبخش بلوچستان از گروه‌های شبه‌نظامی فعال در بلوچستان پاکستان است که به صورت علنی مخالفت خود را با حضور چین در پروژه‌های اقتصادی در این منطقه بیان می‌کند. این گروه شورشی ادعا می‌کند که چین منابع طبیعی بلوچستان را غارت می‌کند، در حالی که ساکنان این منطقه از امتیازهای دولتی و سهم مناسب در حکومت پاکستان محروم هستند.

هرچند حمله به مهندسان چینی در خیبرپختون‌خوا را شخص یا گروهی برعهده نگرفته‌است، اما ارتش پاکستان اعلام کرد که عامل بمب‌گذاری انتحاری شهروند افغانستان بود و حمله توسط تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان طراحی شده بود. روز جمعه دولت پاکستان اعلام کرد که قرار است ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به خانواده‌های شهروندان چینی که در حمله بمب‌گذاری انتحاری کشته شدند غرامت بپردازد.

حال وزیر برنامه‌ریزی پاکستان می‌گوید تامین امنیت شهروندان چین در اولویت است و «چین و پاکستان به صورت مشترک امنیت شهروندان و پروژه‌ها را بهبود می‌بخشند». به گفته احسان اقبال، قرار است در روزهای آینده، پروژه توسعه راه آهن که شامل بازسازی و توسعه خط آهن بندر کراچی تا پیشاور می‌شود به شرکت‌های چینی واگذار شود.

چین از شرکای عمده اقتصادی پاکستان است و در سال‌های اخیر، میلیاردها دلار در بخش‌های سدسازی، انرژی، راه آهن،  بنادر و زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌است. پاکستان همچنین در مراحل مختلف ۱۵ میلیارد پول از چین دریافت کرده‌ است که باید بازپرداخت کند. روز جمعه و همزمان با تایید شدن طرح توسعه راه آهن با هزینه ۶ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با مسئولان شماری از شرکت‌های بزرگ چینی که به سرمایه‌گذاری در پاکستان تمایل دارند ملاقات کرد. شهباز شریف قرار است اوایل ژوئن به چین سفر کند و در این سفر توافقنامه‌های بیشتری در زمینه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور امضا خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد