پنج مهندس چینی در حمله مهاجم انتحاری در شمال‌غربی پاکستان کشته شدند

ارتش پاکستان گفت هدف حمله بی‌ثباتی و ایجاد اختلاف در روابط اسلام‌آباد و پکن است

آمبولانس در حال انتقال مجروحان حمله انتحاری در دیره اسماعیل خان، آبان ۱۴۰۲-AFP

حمله یک مهاجم انتحاری به کاروانی از مهندسان چینی که از اسلام‌آباد به سمت منطقه داسو در خیبر پختون‌خوا در حرکت بودند منجر به کشته شدن پنج مهندس چینی و یک شهروند پاکستانی شد. این حمله بعد از ظهر سه‌شنبه، هفتم فروردین، (۲۶ مارس)، در جاده‌ای در ناحیه بشام در منطقه ملاکند ایالت خیبرپختون‌خوا پاکستان رخ داد.  رویترز به نقل از محمدعلی گنداپور، رئیس پلیس منطقه، گفت که که یک بمب‌گذار انتحاری با خودروی مملو از مواد منفجره، کاروانی از مهندسان  چینی را که به سمت محل کارشان در سد داسو می‌رفتند هدف قرار داد. گنداپور گفت پلیس در محل حاضر شده و عملیات امدادی را آغاز کرده‌است. تا لحظه تنظیم این خبر، مسئولیت این حمله را گروه یا فردی برعهده نگرفته‌است.

دفتر رسانه‌های ارتش پاکستان، در بیانیه‌ای در واکنش به کشته شدن مهندسان چینی گفت، این حمله‌ها با هدف بی ثبات کردن پاکستان انجام می‌شود. در بیانیه آمده ‎است: «حوادث اخیر تروریستی در پاکستان، به ویژه در گوادر، تربت و بشام، اقدامات شنیع با هدف بی ثبات کردن وضعیت امنیت داخلی است. در حالی که دو تلاش اول با موفقیت توسط نیروهای مسلح خنثی شد، حادثه اخیر در بشام منجر به از کشته شدن شش غیرنظامی بی گناه از جمله پنج شهروند چینی شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حضور چین در سال‌های اخیر در پروژه‌های اقتصادی در پاکستان افزایش یافته است. این کشور در نظر دارد در سال‌های پیش رو و همزمان با پیشرفت پروژه «کمربند و جاده»، ده‌ها میلیارد دلار در بندر گوادر سرمایه‌گذاری کند، اما ارتش آزادیبخش بلوچستان، دولت پاکستان و چین را به غارت سرمایه‌های طبیعی این منطقه و به حاشیه راندن بلوچ‌ها متهم می‌کند. این گروه بارها اهداف مهم متعلق به دولت پاکستان و شرکت‌های چینی را هدف قرار داده‌است.

در بیانیه ارتش پاکستان با اشاره به نقش مهم پروژه‌های اقتصادی در شکوفایی اقتصاد پاکستان و حمله به این پروژه‌ها آمده است: «حمله به پروژه‌های استراتژیک و مکان‌های حساس حیاتی که برای پیشرفت اقتصادی پاکستان و رفاه مردم ما مهم است، به عنوان تلاشی آگاهانه برای به تاخیر انداختن پیشرفت ما و همچنین در راستای ایجاد اختلاف میان پاکستان و شرکای استراتژیک آن، به‌ویژه چین صورت می‌گیرد.» ارتش پاکستان بدون نام بردن از گروه یا کشور خاصی  افزود که برخی از عناصر خارجی در کمک و حمایت از تروریسم در پاکستان به دلیل منافع ویژه خود شریک هستند.

پیش از این شماری از سیاسیون پاکستانی، هند را به حمایت از ارتش آزادیبخش بلوچستان متهم کرده‌اند، اما هند همواره این اتهام را رد کرده و دولت پاکستان را حامی گروه‌های تروریستی فعال در کشمیر خوانده‌ است. در ژوئیه ۲۰۲۱ نیز یک مهاجم انتحاری کاروان حامل شهروندان چین و پاکسانی را هدف قرار داد که در آن ۹ شهروند چینی و چهار شهروند پاکستانی کشته شدند. حمله به شهروندان و پروژه‌های زیربنایی متعلق به شرکت‌های چینی را در پاکستان، در بیشتر موارد ارتش آزادیبخش بلوچستان که یک گروه جدایی‌طلب است برعهده گرفته‌است.

شامگاه دوشنبه، ششم فروردین هم چهار مهاجم عضو ارتش آزادیبخش بلوچستان به پایگاه هوایی نیروی دریایی پاکستان در شهر تربت در بلوچستان پاکستان حمله کردند. پلیس بلوچستان پاکستان ساعتی پس از حمله اعلام کرد که مهاجمان در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند. براساس اطلاعیه پلیس، یک افسر نظامی در این درگیری کشته شد و خسارات جزئی به تاسیسات نظامی وارد آمد. با این حال، ارتش آزادیبخش بلوچستان در اطلاعیه‌ای مدعی شد که ۳۰ تن از نظامیان پاکستان در حمله افراد این گروه کشته شدند و دو فروند هواپیمای بدون سرنشین نیز منهدم شد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به حمله مهاجمان ارتش آزادیبخش بلوچستان به پایگاه ارتش این کشور گفت سرعت عمل و ابتکار نیروهای امنیتی باعث شد این حمله مهار شود و ضربه امنیتی بزرگی به ما وارد نشد.

بیشتر از جهان