رئیس جدید مجلس خبرگان؛ از نمایندگی خامنه‌ای در سپاه تا حرام اعلام کردن تلگرام

اعضای مجلس خبرگان نه‌تنها بنایی برای نظارت بر عملکرد رهبر ندارند که منصوبان علی خامنه‌ای در نهادهای حاکمیتی‌اند

محمدعلی موحدی کرمانی، روحانی و سیاستمدار ۹۲ ساله‌ای که یکم خرداد به ریاست مجلس خبرگان رسید و جانشین احمد جنتی ۹۸ ساله شد، سال‌ها نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران بود و اکنون امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان است. کاربران فضای مجازی در ایران موحدی کرمانی را با «حرام» اعلام کردن تلگرام در نماز جمعه تهران می‌شناسند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دی‌ماه ۱۳۹۵ پس از مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدعلی موحدی کرمانی را به سمت سرپرستی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد. او تا مرداد سال بعد که هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع رسید، در این سمت باقی ماند.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز همچنین پای ثابت مجلس خبرگان در همه ادوار بود و در نهایت، یک روز پس از اعلام خبر مرگ ابراهیم رئیسی، در ششمین اجلاس خبرگان رهبری به ریاست رسید. آن‌ هم در حالی که تصاویر رسانه‌های داخلی نشان می‌داد به دلیل کهولت سن، توان راه رفتن ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موحدی کرمانی با ۵۵ رای اعضای داخلی رئیس مجلس خبرگان شد. انتخاب این روحانی ۹۲ ساله به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی نشان داد که حاکمان سالمند رژیم برای واگذاری قدرت به جوان‌ترها بنایی ندارند و همچنان بر طبل پیرسالاری می‌کوبند.

با این حال، حتی انتخاب این روحانی سالمند هم به اندازه کارنامه‌ای که در چهار دهه اخیر از خود به جا گذاشته است، اهمیت ندارد.

بر مبنای قوانین جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان نهادی است که طبق وظیفه باید بر عملکرد رهبر نظارت کند. انتخاب جانشین رهبر نیز جزو وظایف این مجلس است. با وجود این، بررسی سوابق اعضای مجلس خبرگان آشکار می‌کند که بیشتر آنان نه‌تنها بر عملکرد رهبر نظارت نمی‌کنند، بلکه مانند موحدی کرمانی گماشته‌های علی خامنه‌ای در نهادهای حاکمیتی‌اند.

محمدعلی موحدی کرمانی سال ۱۳۱۰ در کرمان به دنیا آمد. در حوزه‌های علمیه کرمان، قم و نجف تحصیل کرد. او با دیگر سیاستمداران روحانی جمهوری اسلامی از جمله هاشمی رفسنجانی، بهشتی، مطهری، مهدوی کنی و جنتی معاشرت داشت و مانند دیگر مقام‌های حکومتی در بیش از چهار دهه گذشته همواره از سمتی به سمتی دیگر منصوب شد. به‌ طوری‌ که در دوران جنگ ایران و عراق، امام جمعه کرمانشاه بود، پس از پایان جنگ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران شد و تا سال ۱۳۸۴ در این سمت باقی ماند. او هم‌زمان در دوره‌های اول تا پنجم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده تهران حضور داشت. در سال‌های بعد نیز با حکم خامنه‌ای به عنوان امام جمعه موقت تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

او که به «ولایتمدار» بودنش مباهات می‌کند و از بر زبان آوردن سخنان اغراق‌آمیز درباره خامنه‌ای ابایی ندارد، ادعا می‌کند که رهبر جمهوری اسلامی «نایب حاضر» امام زمان است و حکومت را به شکلی اداره می‌کند که اگر امام دوازدهم شیعیان هم بود، به همین شکل اداره می‌کرد.

موحدی کرمانی در جریان انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری که پیروان رفسنجانی نامش را در لیست پیشنهادی‌ موسوم به «خبرگان مردم» گنجاندند، به آنان تاخت و گفت که «گروه خونی‌اش به جریان اصلاح‌طلب نمی‌خورد» و همه می‌دانند که او «ولایی و انقلابی» است.

او شهریور ۱۳۹۸ که ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه بود، در خطبه‌های نماز جمعه‌اش بابت آنچه «مبارز با فساد و مفسدان اقتصادی» خواند، از رئیسی تشکر کرد و مدعی شد که او «موفق شده است مچ دزدان را بگیرد».

موحدی کرمانی سال ۱۳۹۷ با اوج گرفتن محبوبیت پیام‌رسان تلگرام در ایران، طی سخنانی در نماز جمعه خواستار «بومی‌سازی اینترنت» در ایران شد و ادعا کرد که ادامه فعالیت تلگرام در ایران «طبق نص صریح قرآن حرام است». او گفت: «فضای مجازی لجام‌گسیخته باعث انحراف جوانان و خدشه به دین و انقلاب می‌شود.»

رئیس مجلس خبرگان در همان سخنرانی «اخلال در وحدت ملی، ایجاد اختلاف میان اقشار جامعه، دسترسی بیگانگان به اطلاعات کشور، انتشار و توزیع و تجارت محتوای مستهجن، اهانت به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» را از جمله «آسیب‌های تلگرام» خواند.

موحدی کرمانی در چندماهی که سرپرست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، با تصویب لوایح گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) مخالفت کرد و خطاب به کسانی که خواستار تصویب این لوایح بودند، گفت که در سرنوشت آن‌ها هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود.

حاکمان جمهوری اسلامی می‌دانند که در صورت تصویب این لوایح دیگر امکان رساندن کمک‌های مالی به گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله لبنان را ندارند و به همین دلیل با آن مخالفت می‌کنند.

موحدی کرمانی حالا قرار است در یکی از سرنوشت‌سازترین دوره‌های خبرگان رهبری به مدت دو سال ریاست کند. دوره ششم مجلس خبرگان از این جهت اهمیت مضاعف دارد که ناظران با اشاره به کهولت سن و بیماری علی خامنه‌ای احتمال داده‌اند که تکلیف جانشین او در همین مجلس مشخص می‌شود.