رونق بازار پوشاک ورزشی در عربستان سعودی

گسترش فعالیت‌های ورزشی در عربستان سعودی فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌های تولید پوشاک ورزشی به وجود آورده است

اعضای تیم فوتبال زنان عربستان سعودی/ x/saudiff_en

به گزارش نشریه جینگ دیلی، لامیا النهدی، ۲۹ ساله اهل جده، در سال ۲۰۲۳ اولین داور بین‌المللی بسکتبال اهل عربستان سعودی بود و برگی جدید در تاریخ بسکتبال زنان این کشور رقم زد. او می‌گوید: «پنج سال پیش زنان در ورزش نبودند، اما اکنون همه‌چیز واقعا فرق کرده است. اگرچه مدت زمان کوتاهی طی شده، آن‌ها واقعا توانسته‌اند رشدشان را سرعت دهند و در این زمینه نوآوری کنند.»

النهدی گواهی بر تغییراتی است که در عربستان سعودی رخ می‌دهد. علاوه بر ترویج مشارکت زنان در ورزش، این کشور در توسعه زیرساخت‌های ورزشی، میزبانی مسابقات بزرگ و حتی جذب ستارگانی مانند کریستیانو رونالدو سرمایه‌گذاری کرده است.

دولت عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ آمار افرادی را که حداقل یک‌ بار در هفته ورزش می‌کنند، ۴۰ درصد افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با گسترش ورزش در این کشور، بازار پوشاک ورزشی و لباس‌های ورزشکاران این کشور نیز در حال رونق گرفتن است. در سال ۲۰۲۲ این بخش ۱.۳ میلیارد دلار فروش داشت که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ به ۱.۵ میلیارد دلار برسد.

فدراسیون ورزش‌های همگانی یک سازمان غیرانتفاعی در عربستان سعودی است که با ایجاد نزدیک به هزار گروه ورزشی محلی و سازمان‌دهی ماراتن‌ها و مسابقات، مشارکت ورزشی را به میزان چشمگیری افزایش داده است. در همین حال، وزارت ورزش عربستان سعودی که سیاست‌های کلی ورزش این کشور را تعیین و ورزش عربستان سعودی را در سطح بین‌المللی نمایندگی می‌کند، از طریق تخصیص جوایز نقدی، برگزاری برنامه‌هایی در سطح پایه و کارزارهایی در شبکه‌های اجتماعی، مشارکت مردمی را تشویق می‌کند.

یک نظرسنجی اداره کل آمار عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ۴۸.۲ درصد از جمعیت این کشور حداقل ۳۰ دقیقه در هفته فعالیت‌های بدنی و ورزشی انجام می‌دهند.

گنجاندن زنان در برنامه‌های ورزشی عربستان سعودی دست‌کمی از یک اقدام انقلابی ندارد. دولت این کشور در سال ۲۰۱۷ به ورزشگاه‌های مخصوص زنان مجوز داد و در سال ۲۰۱۸ ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد. با افزایش فرصت زنان برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی، تقاضا برای پوشاک زنانه متناسب با این فعالیت‌ها نیز افزایش یافت.

شبکه‌های اجتماعی و افزایش تمایل به پوشیدن لباس‌های ورزشی

با توجه به اینکه ۶۳ درصد جمعیت عربستان سعودی زیر ۳۰ سال دارد، جای تعجب نیست که نسل‌ جوان یک جمعیت کلیدی در عرصه ورزش را تشکیل دهند. طبق مطالعه‌ای که Astute Analytica انجام داد، ارزش بازار کالاهای مرتبط با تناسب‌اندام و باشگاه‌های بدنسازی در عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ به ۹۶۸ میلیون دلار رسید که بیش از نیمی از این درآمد از مشتریان در گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال به دست آمده بود.

جدا از افزایش آگاهی‌بخشی در مورد سلامتی، شبکه‌های اجتماعی هم در ترویج فرهنگ ورزش و لباس ورزشی بین جوانان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

اسامه افش، یک مدل سعودی نسل جوان که با مارک‌های ورزشی محلی کار کرده، می‌گوید اگرچه صحنه مد روزمره عربستان سعودی هنوز زیر سیطره لباس‌های مناسب کوچه و بازار و غیررسمی است، «به دلیل تاثیر شبکه‌های اجتماعی و افرادی که متوجه انعطاف‌پذیری لباس‌های ورزشی شده‌اند»، بازار به‌تدریج به سمت سبک ورزشی در حرکت است. 

سلطنت آدیداس

عشق مردم این کشور به فوتبال باعث شده تا نشان‌های تجاری خاصی در عربستان سعودی محبوب شوند. در سال ۲۰۲۲، محصولات گروه آدیداس، نایک و پوما بیش از ۵۰ درصد از کل فروش در عربستان سعودی را به خود اختصاص دادند. طبق گزارش کمیسیون مد عربستان سعودی، آدیداس رهبر بازار بود و ۲۹ درصد از فروش لباس‌های ورزشی عربستان را به خود اختصاص داد.

افزایش مار‌ک‌های محلی

برنامه‌های پایه مانند ۱۰۰ مارک سعودی که با درک دقیق فرهنگ عربستان سعودی و ترجیح مصرف‌کنندگان آن اجرا می‌شوند، جایگزینی محلی برای پیشگامان این صنعت است.

یکی از این مار‌ک‌ها مزرود است. این نشان تجاری مستقر در ریاض که به دلیل زیبایی لباس‌های روزمره آن معروف است، لباس شنا، شلوار گرمکن و سایر کالاهای ورزشی نیز تولید می‌کند.

از دیگر مارک‌های سعودی که موردتوجه قرار گرفته‌اند، می‌توان به ۱۸۸۶ اشاره کرد که به‌تازگی مجموعه‌ای از لباس‌ اسکی راهی بازار کرده است. کیانی هم یک مارک تولیدکننده پوشاک ورزشی لوکس و کالاهای سلامتی و تناسب اندام است که تحت حمایت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور قرار دارد.

در عربستان سعودی همان‌طور که ابتکارات ورزشی افزایش می‌یابد و شهروندان بیشتری در فعالیت‌های ورزشی مشارکت می‌کنند، تقاضا برای پوشاک کاربردی و مد روز هم مدام بیشتر می‌شود.

بیشتر از مُد و زیبایی