ایران: گفت‌وگوهای «بین‌افغانی» می‌تواند افغانستان را به صلح برساند

ایران می‌گوید: صلحی که به نفع خارجی‌ها باشد، برای ما قابل قبول نیست

دیدار محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت خارجه ایران برای افغانستان با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان - عکس از خبرگزاری تسنیم

محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت خارجه ایران برای افغانستان  با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، دیدار کرد. او گفته است که ایران خواهان صلح پایدار در افغانستان است، اما این صلح فقط زمانی تامین می‌شود که گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی انجام شود.

آقای طاهریان، در این دیدار درباره روابط کشورش با افغانستان چنین گفته است: «جمهوری اسلامی ایران، خواهان روابط دولت با دولت است و همچنین از نظام، قانون و روند مذاکرات صلح در افغانستان، حمایت خواهد کرد که گفت‌وگوهای صلح به رهبری و مالکیت شهروندان این کشور پیش برده شود.»

این دیپلمات ایرانی تاکید کرده است: «فقط گفت‌وگوهای بین‌افغانی و با مالکیت خود افغان‌ها باعث صلح و ثبات دائمی در افغانستان خواهد شد و نیاز است که به این موضوع توجه بیشتری شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمدالله محب نیز در دیدار خود با آقای طاهریان گفته است: «افغانستان با کشور‌های همسایه روابط مستقل دارد. ما نیز از این کشورها می‌خواهیم که روابط‌شان را در راستای همین اصل با افغانستان نگه داشته و پیش ببرند.»

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز چندی پیش که در میان نمایندگان مجلس کشورش صحبت می‌کرد، درباره مذاکرات صلح افغانستان چنین گفت: «افغان‌ها باید در روند صلح افغانستان دخیل باشند. ما طرفدار گفت‌وگوهای صلحی در این کشور هستیم که به رهبری و مدیریت خود افغان‌ها باشد، نه کشور‌های خارجی.»

او تاکید داشت: « در غیر این صورت، صلحی که به نفع خارجی‌ها باشد، برای ما قابل قبول نیست.»

در همین حال، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در سفر اخیرش به افغانستان داشت، در رابطه با نقش منفی ایران در مقابل افغانستان گفت: «شواهد زیادی از افزایش فعالیت‌های ایران در افغانستان دیده می‌شود. ایران همیشه تا حدی نقش منفی در مسائل افغانستان داشته و هر لحظه منتظر یک فرصت است.»

مریم نادری، تحلیل‌گر سیاسی، درباره گفته‌های این دیپلمات ایرانی در مورد مذاکرات صلح بین‌افغانی، به ایندیپندنت فارسی گفت: « متاسفانه تا کنون همسایه‌های کشور ما عمل‌شان برخلاف آن چیزی‌ست که در رابطه با افغانستان بر زبان می‌آورند. آن‌ها در ظاهر دوست، اما در اصل دشمن کشور و مردم افغانستان بوده و هستند. ایران همین حالا هم مخالفان حکومت افغانستان را حمایت مالی و تجهیزات نظامی می‌کند. شما دیدید که این کشور بارها از طرف حکومت افغانستان و ایالات متحده آمریکا، به خاطر حمایت از طالبان در افغانستان و ناآمن ساختن شماری از استان‌های این کشور متهم شد به ثبوت هم رسید، اما هنوز هم خود را دوست نشان می‌دهد.»

خانم نادری، افزود: «به یاد داشته باشید تا زمانی که دورویی‌های همسایه‌های ما - به ویژه جمهوری اسلامی ایران، در برابر افغانستان تغییر نکند، و صلح و ثبات را در افغانستان به معنی صلح و ثبات در کشور خودشان ندانند، ما به صلح واقعی نخواهیم رسید.»

این بار نخست نیست که مقامات بلندپایه کشور ایران بر مذاکرات صلح بین‌افغانی تاکید می‌کنند. آن‌ها از آغاز نخستین دور مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان، گفته‌اند که ایران از روند صلحی در افغانستان حمایت و پشتبانی خواهد کرد که بر محوریت دولت و مردم افغانستان پیش برده شود؛ نه نهاد‌ها و کشورهای خارجی که به بهانه‌های مختلف مذاکرات صلح را برای منافع خود پیش می‌برند.

بیشتر از