رئیس جمهور اکوادور: زنان آزار جنسی از سوی «مردان زشت» را گزارش می‌دهند

ویدیوی او در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و واکنش‌های شدیدی را برانگیخت

بر پایه گزارش «زنان سازمان ملل»، یک تن از هر چهار زن در اکوادور خشنوت جنسی را تجربه کرده است  - Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

رئیس جمهوری اکوادور، لنین مورنو، گفت زنان آزار جنسی را تنها زمانی گزارش می‌دهند که این عمل «از سوی مردان زشت انجام شده باشد». وی به دلیل این اظهارات به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

مورنو این سخنان را روز جمعه در جریان یک کنفرانس اقتصادی در شهر «گویاکوئیل» مطرح کرد. او همچنین گفت که مردان «همواره در معرض متهم شدن به آزار جنسی هستند».

به گزارش روزنامه «اِل یونیورسال»، وی گفت که اگرچه این «خوب» است که زنان آزار جنسی را گزارش دهند اما آن‌ها «از مردان زشت عصبانی هستند».

رئیس دولت اکوادور گفت: «یعنی این عمل زمانی آزار جنسی تلقی می‌شود که از سوی یک فرد زشت انجام بگیرد. اما اگر این فرد خوش‌تیپ باشد، زنان معمولاً تصور نمی‌کنند که آزاری رخ داده است.»

مورنو که ۶۶ سال سن دارد، افزود: «در مورد من مسئله نه آزار که ناتوانی جنسی خواهد بود. ما گاهی مسایل را بزرگ می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیویی از اظهارات او در این کنفرانس، که هدفش ترویج سرمایه گذاری خصوصی در کشور بود، به طور گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی پخش شد و واکنش‌های شدیدی را برانگیخت.  

یک کاربر توییتر دراین باره نوشت: «ما از سوی یک زن‌ستیز حکومت می‌شویم. لنین مورنو یک انسان زبون، بدبخت و بی‌روح است.»

شخص دیگری نوشت: «چقدر برای این کشور شرم‌آور است که لنین مورنو "رئیس جمهوری‌اش" باشد.»

مورنو در واکنش به این انتقادات روز شنبه در حساب توییتر خود نوشت: «در اظهاراتم درباره آزار جنسی، منظورم این نبود که موضوع با اهمیتی همچون خشونت یا بدرفتاری را کوچک جلوه بدهم. اگر اینگونه فهمیده شده، عذرخواهی می‌کنم. من خشونت علیه زنان را در تمام اشکالش محکوم می‌کنم.»  

بر پایه گزارش «زنان سازمان ملل»، یک تن از هر چهار زن در اکوادورخشنوت جنسی را تجربه کرده است.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل، دوبراوکا سیمونوویچ در ماه دسامبر در گزارشی درباره اکوادور عنوان کرد که قصد دولت این کشور برای کاهش بودجه پیشگیری از بارداری دختران نوجوان و خشونت بر علیه زنان «می‌تواند هرگونه پیشرفت برای جلوگیری و ریشه‌کن کردن [این معضل] را به شدت مختل کند.»

وی افزود: «با توجه به میزان بالای خشونت علیه زنان و بارداری نوجوانان در این کشور، این تصمیم در صورتی که اتخاذ شود، باعث افزایش نقض حقوق بشر در مورد زنان و دختران خواهد شد.»

© The Independent