حتی در ستایش از زنان شجاع معترض، آن‌ها را تحقیر می‌کنند

در چارچوب قوانین سودان، دختر ده ساله را می‌توان به‌ همسری برگزید

جشن تظاهرات کنندگان سودانی درحمایت از دستگیری رئیس جمهوری سودان، عمر البشیر -Ala Kheir/Getty Images

این ناباوری که زن‌ها هم می‌توانند آن‌قدرخشمگین شوند و آن‌قدر شجاعت داشته باشند که به خیابان‌ها بریزند، با دیدن زنان خاورمیانه و شمال آفریقا در این اعتراض‌ها، پنج برابر می‌شود؛ منطقه‌ای که غربی‌ها تصور می‌کنند زن‌های منکوب شده‌اش نمی‌توانند از اتاق خواب‌ خارج شوند.

بدون تردید، دوربین‌های خبرنگاران در ضبط لحظاتی که عامل انتشار صدها مقاله درباره استثنایی بودن شرکت زنان در رویدادهای سیاسی شده است، همان مقالاتی که با عباراتی ستایش‌آمیز، اما با نگاهی از بالا و جایگاهی برتر، آن‌ها را تحقیر می‌کند، در ایجاد این دیدگاه سهم داشته است.

تصاویر زنی در لباس قرمز در میدان تقسیم، سینه‌بند آبی دختری در میدان تحریر، یا تازه‌ترین آن، زنی در لباس سفید در خارطوم، به دلیلی قابل درک به نمادین‌ترین تصاویر روز بدل شده است. 

این زنان، خشمگینند و باید ستایش شوند. اما در طول سال‌ها، فعالان حقوق زن در منطقه شاکی‌اند که بخش اعظم توجهی که با حسن نیت به آن‌ها اختصاص یافته است، به آرمان آن‌ها کمک نکرده است و گاه با انگیزه‌های منفی جهت‌گیری شده است.

 

برای مثال، عبارات و مقالات بسیاری درباره لباس و پوشش آلاء صلاح، زن سفیدپوش سودان، نوشته شده است. حتی مدیر صفحه مد نشریه نیویورک تایمز، مقاله‌ای در تشریح تصمیمش برای همراه کردن یک جفت گوشواره سنتی عروسی با یونیفورم سفید زنان شاغل، منتشر کرد.

و بدین گونه، تصویر آلاء، که در لباس سفید روی اتومبیلی ایستاده و با بلند کردن یک دست مردم را خطاب قرار می‌دهد، به نماد یک داستان ساده ‌شده از «موفقیت» زنان در انقلاب علیه حکومت بی‌رحم اسلامی‌ عمر‌البشیر تبدیل شد. تحلیل‌گران بدون هیچ‌گونه تعقل یا تفکری، در مبارزه با قرن‌ها اختناق اعلام پیروزی کردند. اقدامی بسیار شتاب‌زده!

یک رشته پیروزی‌های دیگر نیز به دنبال آن آمد. در شورای حاکمیت مدنی و نظامی، دو زن حضور دارند. از هجده عضو کابینه پس از انقلاب سودان، چهار نفر، از جمله وزیر خارجه، زن هستند. مجلس آتی سودان برای نمایندگان زن، سهمیه چهل درصدی تعیین کرده است. یکی از نخستین قوانین سرکوبگرانه‌ای که به پلیس مجوز می‌داد تا زنان را به جرم پوشیدن شلوار شلاق بزنند، ملغی می‌شود.

هرچند این‌ها همه گام‌هایی مثبت هستند، اما زنان سودانی به من گفته‌اند که این فقط آغاز یک مبارزه سخت و بسیار طولانی برای ایجاد تغییر در کل نظام، با زمینه اخلاقی و حمایت شده توسط رژیم اسلامی ‌سابق است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام پیروزی در این مرحله به معنی آن است که بزرگ‌ترین دستاوردی که زنان معترض می‌توانند انتظار آن را داشته باشند، مشارکت در یک لحظه تغییر است، و این که باید برای تکه نانی که در مقابل شرکت‌شان در اعتراض‌ها جلوشان انداخته شده است، ممنون باشند.

هودا شفیق، کارشناس جنسیتی و فعال حقوق زنان در سودان، می‌گوید که میزان مشارکت زنان در مناصب پس از انقلاب کافی نیست. او می‌گوید، زنان باید برای دریافت یک سهمیه چهل درصدی (از کرسی‌های مجلس) مبارزه می‌کردند، که هنوز هم منصفانه نیست.

او به من گفت: «ما فهرست زنانی را که در بخش‌های گوناگون تخصص داشتند، تهیه کردیم که وقتی کابینه دولت در حال شکل گرفتن است، لیست نامزدها‌مان را همراه با شرح کار و زندگی‌شان به هر وزارتخانه تسلیم کنیم. به‌رغم این تلاش، فقط چهار وزیر زن در کابینه هستند.

«انتصاب آن‌ها در این سمت‌های بالا یک گام به پیش است، اما هنوز منصفانه نیست.»

در پی سقوط حکومت عمر البشیر، جنبش معترضان، تظاهرات گسترده‌ای در خارطوم برگزار کرد.

هرچند لغو قانون نظم عمومی‌ نقطه عطفی در قوانین سودان بود، هنوز موادی در قانون جنایی کشور وجود دارد که زن را ملزم به تبعیت از نوع خاصی رفتار اجتماعی و شیوه پوشش می‌کند. در این میان، واحدهای پلیس حفظ نظم عمومی ‌و دادگاه‌های آن هنوز برقرار است.

شفیق در ادامه گفت: «در چارچوب قانون جنایی سودان، دختران ده ساله را می‌توان به‌همسری داد، اما قانونی برای ممنوعیت قانونی ختنه دختران وجود ندارد.

«موقعیت فردی و قوانین مربوط به خانواده، به معنای آن است که زنان در ازدواج و طلاق تحت تبعیض قرار دارند، و این فقط خودِ قانون است. سیاست‌هایی هم وجود دارد که زنان را از حق دستیابی مساوی به فرصت‌های شغلی یا تخصص‌های آکادمیک محروم می‌کند.» 

نجلا نورین، کنشگر ۳۶ ساله حقوق زنان، با این موارد موافق است. او در پی اقامه دعوا علیه افسر پلیسی که در جریان انقلاب، در یک پست نگهبانی به او تجاوز کرد، از طرف پلیس تهدید شده است.

نورین می‌گوید، هرچند زنان دستاوردهای چشمگیری داشته‌اند، اما بزرگ‌ترین مبارزه، تغییر «طرزفکر محافظه‌کارانه سودان» است که مستلزم اصلاحات عمیق در نهادهایی، از جمله دستگاه پلیس است. 

او می‌گوید: «حتا اگر آن‌ها ادعا کنند که انقلابی‌اند و خواهان تغییر، حد تغییرشان محدود است. حضور ما در دولت باید معرف ازخودگذشتگی‌هایی باشد که زنان از خود نشان دادند. منصفانه نیست؛ زنان هدف تجاوز جنسی، ضرب و شتم و قتل هستند.»

نورین افزود: «یک نمونه بارز این این افکار تغییرنیافته را می‌توان در رفتار یکی از روحانیون پرنفوذ سودان دید که ولاعه عصام البوشی، وزیر ورزش، را به خاطر راه‌اندازی تیم فوتبال زنان به اردتداد متهم کرد. البوشی علیه او اقامه دعوا کرده است.

«تغییر قوانین آسان، اما تغییر افکار دشوار است. یک عکس از یک صحنه مقاومت، نمی‌تواند سرآغاز و یا پایان داستان یا حمایت‌های ما باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان