ادامه نبرد مسکو و کی‌یف؛ روسیه نام ولودیمیر زلنسکی را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد

روسیه از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حکم بازداشت تعدادی از سیاستمداران اوکراینی و دیگر چهره‌های اروپایی را صادر کرده است

خبرگزاری دولتی تاس روسیه گزارش داد که مسکو یک پرونده قضایی علیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گشوده و نام او را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

به نوشته این خبرگزاری، پایگاه اطلاعاتی وزارت کشور روسیه نشان می‌دهد که زلنسکی جزو افراد تحت تعقیب در روسیه است اما جزئیات بیشتری درباره آن ارائه نشده است.

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این خبر یادآوری کرد که دادگاه کیفری بین‌المللی برای خود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، حکم بازداشت صادر کرده که «بر خلاف اعلامیه‌های بی‌ارزش روسیه، برای بازداشت ولادیمیر پوتین، دیکتاتور روسیه، به ظن جنایات جنگی کاملا واقعی و در ۱۲۳ کشور قابل اجرا است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه اشاره شده که این اقدام روسیه «نشان‌دهنده استیصال دستگاه دولتی و تبلیغاتی مسکو است که نمی‌تواند راه دیگری برای جلب توجه پیدا کند».

روسیه از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، برای تعدادی از سیاستمداران اوکراینی و دیگر چهره‌های اروپایی حکم بازداشت صادر کرده است. از جمله نخست‌وزیر استونی، وزیر فرهنگ لیتوانی و اعضای پارلمان قبلی لتونی که پلیس روسیه در ماه فوریه آن‌ها را به دلیل تخریب بناهای تاریخی دوران شوروی تحت تعقیب قرار داد. مسکو همچنین برای دادستان دیوان کیفری بین‌المللی حکم که سال گذشته حکم دستگیری پوتین را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی صادر کرد، حکم بازداشت صادر کرده است.

در همین حال، حملات هوایی روسیه به مناطق مختلف اوکراین ادامه دارد. خبرگزاری رویترز گزارش داد که حملات روسیه به مناطق خارکیف و دنیپرو اوکراین و شهر بندری اودسا در دریای سیاه دست‌کم جان دو غیرنظامی را گرفته، یک کارخانه مواد غذایی را به آتش کشیده و به دیگر زیرساخت‌ها، خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری آسیب رسانده است.

ولودیمیر زلنسکی درباره این حملات گفت که روسیه از هشت موشک مختلف و نزدیک به ۷۰ بمب هوایی هدایت‌شونده استفاده کرده است. به گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، نیروی هوایی این کشور ۱۳ هواپیمای بدون سرنشین شاهد را که در طول شب به خارکیف و دنیپرو حمله کردند و نیز یک بمب‌افکن سوخو‌ــ۲۵ روسیه را بر فراز منطقه شرقی دونتسک سرنگون کرده است.

زلنسکی در پیامی ویدیویی با بیان اینکه «مسکو برای صلح علاقه‌ای ندارد» گفت که «نشست جهانی صلح که ماه ژوئن در سوییس برگزار می‌شود، باید موفقیت‌آمیز باشد». این نشست در حالی برگزار خواهد شد که مسکو در آن حضور ندارد.

هم‌زمان با این تحولات، وزارت خارجه روسیه  روز یکشنبه اعلام کرد که «شیوه خصمانه» کشورهای حوزه بالتیک به قطع روابط آن‌ها با روسیه منجر شده است و هشدار داد که مسکو به این اقدام‌ها پاسخ خواهد داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، به خبرگزاری دولتی ریا گفت: «به دلیل شیوه آشکارا خصمانه لیتوانی، لتونی و استونی همه روابط آن‌ها با روسیه قطع شده است.»

او افزود که مسکو به استفاده از اقدام‌های دیپلماتیک برای نفوذ در کشورهای بالتیک ادامه خواهد داد.

بیشتر از جهان