روغن مقدس جان بیست نفر را گرفت

پس از آنکه کشیش «روغن مقدس» را به زمین ریخت، عبادت کنندگان به آن هجوم بردند

 پنج نفر از کشته‌شدگان کودک بودند-FILBERT RWEYEMAMU / AFP

به گفته مقامات تانزانیا، حدود ۲۰ نفر در مراسم کلیسایی در فضای باز ورزشگاهی در این کشور زیر دست و پا جان باختند.

صدها نفر از مردم در مراسم عبادت عصر روز شنبه شرکت کرده بودند که به رهبری کشیش محبوبی در شهر موشی در نزدیکی کوه کلیمانجارو انجام می‌شد.

کشیش بانیفیس موامپوسا، که رهبر کلیسای «برخیز و بدرخش» است و خود را «رسول» می‌نامد، ظاهرا «روغن مقدسی» را به روی زمین می‌ریزد که باعث تشویق حضار برای هجوم به سمت آن می‌شود، به این امید که بتوانند خود را به آن برسانند.

به گزارش رویترز، این هجوم برای مسح با روغن باعث می‌شود مردم به هم برخورد کرده و یکدیگر را زیر دست و پا بیندازند که باعث جان باختن ۲۰ نفر و جراحت ۱۶ نفر شد.

رئیس پلیس کیپی واریوبا اعلام کرد که پنج نفر از کشته‌شدگان کودک بوده‌اند و اکنون نگران آن هستند که آمار کشته‌شدگان افزایش یابد.

او به رویترز گفت: «این حادثه در طول شب رخ داد و افراد بسیاری در آن حضور داشتند، به همین خاطر احتمال بروز تلفات بیشتر نیز می‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتر کیلوو، از شاهدانی که در این مراسم حضور داشت، به آژانس خبری فرانسه گفت، این صحنه «وحشتناک» بود و مردم «بی‌رحمانه زیر دست و پا لگد می‌شدند و با آرنج به هم تنه می‌زدند.»

به گزارش رسانه‌های محلی، آقای موامپوسا بعد از این هجوم، به جای آنکه آنجا بماند و به مجروحان رسیدگی کند، به شهر دارالسلام، شهری در ساحل تانزانیا، پرواز کرد تا مراسم عبادتی را در شعبه دیگری از کلیسای خود برگزار کند.

پلیس گفت که در این‌باره تحقیقاتی در دست دارد و افزود: «اقدامات بعضی از کلیساها واقعا آزاردهنده است.»

تعداد کشیش‌هایی که ادعا می‌کنند می‌توانند با «معجزه افراد را مداوا» کرده و فقر را در آفریقا ریشه‌کن کنند، طی سال‌های اخیر رو به‌ افزایش است.

کشیش‌هایی که در حال ترویج چیزی هستند که خود آن را «بشارت سعادت» می‌نامند همواره در پرونده‌های کلاهبرداری مالی و پول‌شویی دخیل بوده‌اند و همچنین مواردی دیگر از کشته شدن مردم در هجوم‌هایی از این دست در سایر مراسم آن‌ها نیز وجود دارد.

سال گذشته سه نفر طی هجومی که در کلیسایی در شهر پرتوریا [پایتخت آفریقای جنوبی] و در مراسمی به رهبری بوشیری اتفاق افتاد، زیر دست و پا جان دادند.

بوشیری متمول‌ترین کشیش آفریقاست و در ماه فوریه سال گذشته، به پول‌شویی و کلاهبرداری متهم شد. این اتهام پس از آن بود که او ظاهرا کیف‌هایی پر از پول نقد را با جت خصوصی خود از آفریقای جنوبی خارج کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان