خامنه‌ای: رفتار آمریکا با دانشجویان نشان‌دهنده حقانیت جمهوری اسلامی است

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی «روز معلم» از وقفه در اجرای سند بالادستی موسوم به «سند تحول بنیادین» انتقاد کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران‌ــ khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت به مناسبت «روز معلم» در ایران برای جمعی که «معلمان و فرهنگیان» معرفی شدند، رفتار با دانشجویان معترض در ایالات متحده را نشان‌دهنده «حقانیت موضع جمهوری اسلامی در بدبین بودن به آمریکا» دانست و این کشور را «شریک جرم» اسرائیل خواند.

به گزارش رسانه‌های داخلی، خامنه‌ای در این دیدار بر لزوم «تبیین مصالح بنیادی نظام» از سوی مسئولان آموزشی تاکید کرد و خواستار آن شد که «منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» برای دانش‌آموزان روشن شود.

او با تاکید بر اینکه «امروز غزه مسئله اول دنیا است»، افزود: «به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! نشان می‌دهد که ملت‌ها به مسئله غزه حساس‌اند و باید فشار به اسرائیل روزبه‌روز افزایش پیدا کند.»

خامنه‌ای در تازه‌ترین اظهاراتش تلاش کرد از اعتراض‌‌های حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا به نفع جمهوری اسلامی بهره‌برداری کند و گفت: «دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا نه تخریب کردند، نه شعار تخریب دادند، نه کسی را کشتند، نه جایی را آتش زدند، نه شیشه‌ای را شکستند؛ این‌ جور دارد با آن‌ها رفتار می‌شود. این رفتار آمریکایی‌ها حقانیت موضع جمهوری اسلامی را در بدبینیِ به آمریکا نشان داد و برای همه روشن کرد که آمریکا شریک جرم است.»

او ضمن تاکید بر اینکه «فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد»، خاطرنشان کرد که «عادی‌سازی روابط با اسرائیل مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای افزود: «بعضی خیال می‌کنند بروند کشورهای اطراف را وادار کنند که روابطشان را با اسرائیل عادی کنند، مشکل حل خواهد شد در حالی که اشتباه می‌کنند. اگر امروز ملت‌های منطقه علیه رژیم اسرائیل‌اند، آن روز ملت‌های منطقه علیه دولت‌های خودشان خواهند بود.»

این سخنان کنایه‌آمیز خامنه‌ای در حالی مطرح می‌شوند که ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل را پیش ببرد و به گفته برخی از کارشناسان، یکی از اهداف سفر اخیر آنتونی بلینکن به ریاض نیز همین موضوع بوده است.  

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از گفته‌هایش، بر لزوم «توانمندسازی معلمان از لحاظ معیشتی» تاکید کرد و از دولت خواست که در این زمینه تلاش کند.

به‌رغم این توصیه نمایشی، معلمان نیز مانند سایر اقشار از جمله کارگران و بازنشستگان، همواره از مشکلات معیشتی و مالی متعدد در مواجهه با تورم فزاینده و گرانی‌های روزافزون گلایه‌مندند.

خامنه‌ای بر لزوم اجرای «سند تحول» تاکید کرد و گفت: «یک سرفصل که از همه مهم‌تر است مسئله‌ تحول است. ما چند سال در گذشته این سند تحول را گذاشتیم در کشو، درش را هم بستیم، هیچ تحرکی انجام نگرفت و ضرر کردیم. حالا شنیدم که سند مورد بازنگری قرار گرفته و در حال نهایی شدن است. به این سند جوری باید عمل کنیم که در تمام سطوح آموزش و پرورش اثر خودش را ببخشد.»

رهبر جمهوری اسلامی بارها به لزوم «تحول» در آموزش و پرورش تاکید کرده است. او در یکی از سخنرانی‌هایش در سال ۱۳۸۶ گفته بود: «آموزش و پرورش کنونی کشور ما ساخته و پرداخته فکر ما و برنامه‌های ما و فلسفه ما نیست. بنای کار بر این فلسفه‌ای نبود که امروز دنبال آنیم.»

او در سخنرانی‌های دیگرش هم چندین بار تصریح کرده که لازم است در سیستم آموزشی تغییراتی انجام گیرد تا مبتنی بر «آموزش و پرورش اسلامی» باشد.

جمهوری اسلامی در طول بیش از چهار دهه گذشته پیوسته بر گنجاندن محتوای ایدئولوژیک و عقیدتی در محتوای آموزشی مدارس، شست‌وشوی مغزی کودکان اهتمام کرده است. تلاش‌های حاکمیت برای همسو کردن جریان فکری جامعه در اوایل دهه ۱۳۹۰ با تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی چارچوبی هدفمندتر هم پیدا کرد. بر مبنای این «سند بالادستی»، دانش‌آموزان باید نسلی «فرمان‌بردار و ولایت‌پذیر» تربیت شوند. هدف غایی آموزش‌ و پرورش هم تربیت پسران به عنوان «سربازان تمدن نوین اسلامی» و محدود کردن دختران به «نهاد خانواده» است.

خامنه‌ای با تکیه بر همین دیدگاه، روز چهارشنبه خواستار «واکسینه‌ کردن» دانش‌آموزان در مقابل «تبلیغات دشمنان» شد و افزود: «اگر نوجوان مصالح و مسائل موردنیاز کشور و جبهه دوست و دشمن را بشناسد، تبلیغات میلیاردی دشمنان خنثی خواهد شد.»

این در حالی است که دانش‌آموزان ایرانی هم‌اکنون نیز زیر آماج محتوای عقیدتی و سیاسی حاکمیت در مدارس قرار دارند، در صورتی که طبق پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، حکومت‌ها باید زمینه آزادی انتخاب عقیده و آموزش بدون تبعیض را برای کودکان فراهم کنند.