اورشلیم پست: تهران با استفاده از هرج‌‌و‌مرج و فروش اسلحه‌ درصدد گسترش نفوذ در آفریقا است

آفریقا تمام مولفه‌های لازم برای بهره‌برداری جمهوری اسلامی را دارد تا در شبکه‌های محلی سرمایه‌گذاری‌ بلند‌مدت کند، همان کاری که در مورد حوثی‌های یمن کرد

دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، با کیم دو تامبلا، نخست‌وزیر بورکینافاسو‌ــ president.ir

گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران از طریق تجارت و صادرات تسلیحات در تلاش است نفوذش در قاره آفریقا را گسترش دهد. به نوشته اورشلیم پست، به نقل از العین، جمهوری اسلامی با ارائه اطلاعات روش ساخت تسلیحات، مشارکت‌های تجاری و استفاده از هرج‌‌و‌مرج ناشی از جنگ اوکراین و جنگ غزه، قصد دارد دامنه نفوذش در قاره آفریقا را گسترده‌تر کند.

این گزارش جدید خبرگزاری العین در تایید گزارش تحقیقی رادیو اروپای آزاد در مورد نقش جمهوری اسلامی در نیجر و سودان است که ۲۳ آوریل منتشر شد. گزارش رادیو اروپای آزاد در حالی منتشر شد که تهران از ۲۶ تا ۲۹ آوریل میزبان دومین نشست تجاری ایران و آفریقا در یک سال گذشته بود و پیش‌بینی می‌شد نمایندگان بیش از ۴۰ کشور آفریقایی در این رویداد شرکت کنند.

ست فرانتزمن با اشاره به این گزارش‌ها، در اورشلیم پست می‌نویسد آفریقا تمام مولفه‌های لازم برای بهره‌برداری جمهوری اسلامی را دارد. تهران از هرج‌و‌مرج استفاده می‌کند و در شبکه‌های محلی سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت می‌کند، همان کاری که در مورد حوثی‌های یمن کرد؛ و علاوه بر این، درصدد ایجاد گروه‌های نیابتی است. در همین راستا، جمهوری اسلامی در حال گسترش روابط با سودان، اریتره و جیبوتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های اخیر، اقدام جمهوری اسلامی به صادرات پهپاد به سودان که به ارتش این کشور امکان داد برخی مناطق را از شورشیان بازپس گیرد، کانون توجه بوده است.

گزارش العین و رادیو اروپای آزادی هر دو بر نقش جمهوری اسلامی در منطقه ساحل از سودان تا نیجر متمرکز است. نیجر درصدد است از غرب فاصله بگیرد و به سمت کشورهایی مانند روسیه و ایران چرخش داشته باشد.

تهران قصد دارد از خلاء موجود استفاده کند، همان کاری که در سایر مناطق انجام داده است. به گزارش العین، جمهوری اسلامی چند توافق همکاری در حوزه‌های انرژی، برنامه‌ریزی شهری، آموزش عالی، و عمران با بورکینافاسو امضا کرده است؛ و همین‌طور قصد دارد دامنه نفوذش در مالی را گسترش دهد.

فرانتزمن در ادامه می‌نویسد نفوذ خزنده جمهوری اسلامی در آفریقا در سال‌های اخیر مشهود بوده است. در بسیاری موارد، جمهوری اسلامی با حکومت‌هایی مانند رژیم سودان ارتباط داشته است و اکنون فقط در تلاش است این روابط را حفظ کند. جمهوری اسلامی علاوه بر این می‌خواهد از ضعف آشکار غرب در ورود به حوزه‌های جدید نفوذ بهره‌برداری کند. در راستای این هدف است که نقاطی مانند نیجر را به چشم فرصت می‌بیند.

فرانتزمن در پایان می‌نویسد تصویر کلی‌تر تلاش جمهوری اسلامی برای استفاده از جنگ غزه و روابطش با روسیه برای ایجاد یک نظم جهانی و منطقه‌ای جدید است. آفریقا فقط یکی از چند منطقه فعالیت جمهوری اسلامی است.