قطع ارتباط رهبر فلسطینیان با آمریکا و اسرائیل پس از معامله قرن

محمود عباس می‌گوید فلسطینیان آمریکا را به عنوان میانجی صلح قبول ندارند

محمود عباس می‌گوید به تلفنها و پیامهای دونالد ترامپ پاسخ نداده و حتی متن طرح صلح او را هم نخوانده است - Khaled DESOUKI / AFP

به دنبال ارائه طرح صلح خاور میانه دونالد ترامپ موسوم به «معامله قرن»، تشکیلات خودگردان فلسطین کلیه رشته هایش را با ایالات متحده و اسرائیل قطع کرده است. 

پرزیدنت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است «هیچگونه ارتباطی» با این دو کشور وجود نخواهد داشت. او بار دیگر موضعش را در رد «کامل» طرح رئیس جمهور آمریکا تکرار کرده است. درمیان نکات مندرج در این طرح، خلع سلاح یک کشور فلسطین با مرزهایی است که نیازهای امنیتی اسرائیل را تامین می کند.

طرح صلح رئیس جمهور آمریکا که روز سه شنبه رونمایی شد، به فلسطینی ها حق حاکمیتی محدود در بخش هایی از اراضی اشغالی کرانه غربی رود اردن داده و در مقابل، اجازه می‌دهد اسرائیل کلیه آبادی های یهودینشین این ناحیه و تقریبا تمام نواحی بیت المقدس شرقی را ضمیمه خاک خود کند.

آقای عباس در اجلاس یک روزه اتحادیه عرب در قاهره، پایتخت مصر، گفت:«ما به اطلاع طرف اسرائیلی رسانده ایم...که هیچگونه ارتباطی از جمله رشتههای امنیتی با آنها و ایالات متحده نخواهیم داشت.» 

هنوز اسرائیل به اظهارات محمود عباس واکنش نشان نداده است.

آقای عباس گفت به تلفنها و پیامهای دونالد ترامپ پاسخ نداده و حتی متن طرح صلح او را هم نخوانده است زیرا به گفته او «می دانم او از آن استفاده خواهد کرد که بگوید با ما مشورت کرده است.»

«من هرگز این راه حل را قبول نخواهم کرد. نمی گذارم در سابقه ام ثبت شود که من بیت المقدس را فروختم.»

آقای عباس افزود که همچنان به پایان دادن به حضور اسرائیل در اراضی اشغالی و نیز ایجاد کشور مستقل فلسطین با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی متعهد است، اما فلسطینیان، به گفته او، ایالات متحده را به عنوان تنها میانجی در هرگونه مذاکره با اسرائیل نمی پذیرند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود که برای «توجیه موضع امان» به شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای منطقه ای و بین المللی رجوع خواهد کرد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، گفت طرح صلح آقای ترامپ نمایانگر یک «تغییر جهت تند» در تاریخ سیاست خارجی آمریکا در قبال درگیری های میان اسرائیل و فلسطینیان است.

او گفت:«این تغییر جهت به دستیابی به صلح و یک راه حل عادلانه کمک نمیکند.»

آقای ابوالغیط از طرفین خواست تا برای دستیابی به «یک راه حل رضایتبخش  برای هردو طرف» گفتگو کنند.

در بیانیه صادره از اتحادیه عرب، طرح صلح آقای ترامپ به عنوان یک «شکست جدید در سه دهه تلاش برای صلح» توصیف شده است. 

در این بیانیه همچنین آمده که وزرای خارجه اتحادیه عرب «معامله قرن آمریکا-اسرائیل را رد می کنند زیرا (این طرح) حداقل حقوق و خواست های فلسطینیان را برآورده نمی کند.» 

بیانیه اتحادیه عرب به ابتکار صلح سال ۲۰۰۲ به عنوان راه حلی قابل قبول برای حل اختلافات فی مابین اشاره می کند. بر اساس این طرح، کشورهای عرب در مقابل ایجاد یک کشور مستقل فلسطین در اراضی اشغال شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، با این کشور روابط عادی برقرار خواهند کرد.

آقای ترامپ طرح صلح خود را که مدت ها انتظارش می رفت، با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید رونمایی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این طرح به اسرائیل اجازه می دهد کلیه آبادی های یهودی نشین کرانه غربی رود اردن - که جامعه بین الملل غیرقانونی تلقی می کند - و نیز دره اردن که یک چهارم مساحت کرانه غربی است را به خاک اسرائیل ضمیمه کند.

در مقابل، فلسطینیان کشور خود را در نوار غزه و بخشهای پراکنده ای از کرانه غربی و برخی نواحی در حومه بیت المقدس خواهند داشت که با یک شبکه جدید جاده، پل و تونل به یکدیگر متصل خواهد شد.

بر اساس این طرح، اسرائیل کنترل مرزها و حریم هوایی کشور فلسطین و امنیت کلی آن را برعهده خواهد داشت.

منتقدان این طرح می گویند این ترتیبات وجود یک کشور فلسطین را بی معنی می کند.

طرح صلح آقای ترامپ همچنین بازگشت فلسطینیان و فرزندان و بازماندگان آن ها را که در جنگ سال ۱۹۴۸ آواره شدند، ممنوع می کند. این یکی از درخواست های عمده فلسطینیان است. 

این توافق کلا به خلع سلاح رهبران حماس در نوار غزه و دیگر گروه های مسلح بستگی دارد که همواره قاطعانه از جانب آنها رد شده است.

در مراسم رونمایی از طرح صلح آقای ترامپ، سفرای امارات متحده عرب، بحرین و عمان حضور داشتند.

عربستان سعودی، مصر و کشورهای عرب نزدیک به متحدان آمریکا، ضمن قدردانی از تلاش های آقای ترامپ، خواستار ازسرگیری مذاکرات شده اند بدون آن که در مورد مفاد طرح صلح اظهار نظر کنند.

© The Independent