کنعانی به کشورهای اروپایی: درباره سپاه «درست» تصمیم بگیرید

سخنگوی وزارت امور خارجه: «با اقدام‌های پلیسی نمی‌توان دانشجوی معترض را خاموش کرد»

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی‌ــ اقتصاد آنلاین

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه دهم اردیبهشت، به درخواست پارلمان اروپا مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران واکنش نشان داد و مدعی شد: «اگر نقش ضدتروریسم سپاه نبود، اعضای پارلمان اروپا در معرض تهدید تروریست‌های تکفیری و چندملیتی قرار می‌گرفتند.»

سخنگوی وزارت خارجه سپاه پاسداران را «نیروی نظامی رسمی» جمهوری اسلامی و «برخاسته از بطن ملت ایران» خواند و مدعی شد که این نیروی نظامی تحت‌امر علی خامنه‌ای «بزرگ‌ترین نیروی ضدتروریسم در جهان» است. او به مقام‌های اروپایی توصیه کرد در قبال سپاه پاسداران «درست تصمیم بگیرند و درست بیندیشند».

پارلمان اروپا، روز پنج‌شنبه ششم اردیبهشت (۲۵ آوریل) با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی  شد و حمله پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل را نیز محکوم کرد. در این قطعنامه که با امضای اکثریت به تصویب رسید، بر درخواست پیشین پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی تاکید شده است.

کنعانی تروریسم را تهدید مشترک برای همه کشورهای جهان خواند و مدعی شد که «برخی کشورهای در راستای منافع نامشروعشان از تروریسم برای تامین اهدافشان استفاده می‌کنند». او هرگونه «عملیات تروریستی» در روسیه و کشورهای دیگر را «محکوم» کرد و مدعی شد که ایران در «مبارزه با تروریسم» به دوستانش از جمله روسیه کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به تبعیت از علی خامنه‌ای، فلسطین را «مهم‌ترین مسئله منطقه‌ای و بین‌المللی» خواند و با تاکید بر «ضرورت آتش‌بس فوری» و «آزادی و تبادل اسرا» گفت که باید اهدافی مانند گشایش کامل معابر کمک‌رسانی بشردوستانه محقق شود.

کنعانی در مسئله جنگ غزه انگشت اتهام را به سمت ایالات‌ متحده آمریکا گرفت و مدعی شد که این کشور «بازیگر» مناسبی برای ایفای نقش آتش‌بس نیست و «صلاحیت و صداقت» ندارد.

او با متهم کردن آمریکا گفت که این کشور «اگر اراده‌ای برای آتش‌بس داشت، می‌توانست با قطع فوری حمایت‌های مالی و سیاسی و توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل جنگ را متوقف کند».

کنعانی در ادامه ادعاهایش نیز افزود که جمهوری اسلامی در ارتباط با جنگ غزه «تلاش‌های دیپلماتیک ارزنده‌ای در سازمان ملل متحد و شورای امنیت انجام داد و به این تلاش‌ها ادامه می‌دهد». او همچنین گفت که در دولت ابراهیم رئیسی بین میدان و دیپلماسی «برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه» همکاری وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بدون اشاره به برخوردهای خشونت‌آمیز نهادهای امنیتی و ماموران سرکوبگر با دانشجویان در ایران، به اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا پرداخت و گفت: «با اقدام‌های پلیسی نمی‌توان صدای دانشجویان معترض را خاموش کرد.» او ضمن متهم کردن آمریکا به «رویکرد دوگانه در زمینه حقوق بشر» افزود: «اعتراض‌های دانشجویی اخیر در آمریکا نشان‌دهنده بیداری جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا درباره مسئله فلسطین است.»

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه که در نمایشگاهی موسوم به «توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی» برگزار شد، ادعا کرد که دولت ابراهیم رئیسی در توافق با شرکای خارجی و افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی با همسایگان و کشورهای دورتر «موفق» عمل کرده است. او همچنین از «تقویت روابط» با کشورهای خلیج‌فارس سخن گفت و مدعی شد که جمهوری اسلامی «منادی دوستی و برادری» در این کشورها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تامین حقابه دریاچه هامون از رودخانه هیرمند نیز ادعا کرد که طالبان رهاسازی آب را به سمت مرزهای ایران آغاز کرده‌اند و تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون مترمکعب آب وارد خاک ایران شده است. او گفت که رهاسازی آب کماکان ادامه دارد. 

مقام وزارت امور خارجه در حالی این ادعا را مطرح کرد که گزارش‌های کارشناسی نشان می‌دهد طالبان با وجود بارندگی‌های شدید نیز آب را به روی ایران بست. محمد درویش، کارشناس حوزه آب به تازگی در واکنش به ادعاهای تامین حق‌آبه ایران گفت مقدار آبی که وارد ایران شد از کنترل طالبان خارج بود و این نشان‌دهنده «اراده مثبت طالبان» برای تامین حق‌آبه نبود و آن‌ها اگر می‌توانستند این آب را هم نمی‌دادند. 

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری دوشنبه، به «افق روشن» روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی اشاره کرد و گفت که حضور هیئت اقتصادی عربستان سعودی در «نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران» نشانه «توسعه تبادلات تجاری و نگاه همسوی دو کشور» است. 

او درباره توافقنامه امنیتی جمهوری اسلامی و عراق نیز اعلام کرد که بخشی از این توافق انجام شده و بخش دیگری از آن نیز در حال پیگیری است. جمهوری اسلامی در توافق امنیتی با عراق این کشور را تحت‌فشار گذاشت که احزاب کرد مخالف را که در اقلیم کردستان ساکن‌اند از محل استقرارشان اخراج کند.