پیش‌بینی‌کننده برندگان ۴۰ سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره رقابت ۲۰۲۴ چه نظری دارد؟

پروفسور آلن لیختمن به مدت چهار دهه در پیش‌بینی‌ها دقیق بوده است و می‌گوید برای اینکه نامزد اعلام‌شده او شکست بخورد، «باید خیلی اشتباه شود»

تصاویر جو بایدن، دونالد ترامپ و آلن لیختمن‌ــ ایندیپندنت فارسی

یک مورخ که از سال ۱۹۸۴ نتایج همه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به‌درستی پیش‌بینی کرده، اعلام کرده است که در انتخابات ماه نوامبر ایالت متحده جو بایدن بر دونالد ترامپ پیروز می‌شود.

به گزارش دیلی‌میل، آلن لیختمن، استاد تاریخ در دانشگاهی در واشنگتن دی‌سی، سیستمی را ابداع کرده که آن را «۱۳ کلید» می‌نامد و بر اساس آن به نتایج انتخابات را پیش‌بینی می‌کند. او در دهه ۱۹۸۰ کتابی را در این زمینه نوشت و ایده‌اش را توضیح داد.

این استاد دانشگاه می‌گوید تکنیکی که ابداع کرده است، او را قادر می‌کند نتیجه رای مردم را صرفا بر اساس عوامل تاریخی و نه نظرسنجی‌ها، تاکتیک‌ها یا تبلیغات نامزدها، پیش‌بینی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون به‌رغم نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد جو بایدن در سطح ملی مشکل دارد و در چندین ایالت از دونالد ترامپ عقب‌تر است، لیختمن معتقد است که اوضاع به نفع رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا رقم می‌خورد. لیختمن این پیش‌بینی را بر اساس قاعده ۱۳ نکته مطرح می‌کند و می‌گوید که دو مورد از ۱۳ کلید مدنظر او‌ــ فقدان چالش اصلی جدی و تصدی سمت ریاست‌جمهوری در حال حاضر‌ــ به نفع بایدن است.

این استاد دانشگاه البته تاکید کرد: «برای اینکه این دو نکته کلیدی شکست بخورد، شش رویداد دیگر باید اتفاق بیفتد.»

او می‌گوید که تحت تاثیر نظرسنجی‌های انتخاباتی که نشان می‌دهد ترامپ در سطح ملی و در ایالت‌های کلیدی پیشتاز است، قرار نمی‌گیرد و به اعتقاد این استاد دانشگاه، «نظرسنجی‌های شش هفت ماه قبل از انتخابات هیچ ارزشی ندارند».

لیختمن ادعا می‌کند همه‌گیری کووید-۱۹ یک رویداد تاریخی بود که او را وادار کرد پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کند اما رئیس‌جمهوری نتوانست به‌خوبی از عهده مدیریت آن برآید. او افزود: «بایدن من تبریک گفت که پیروزی‌اش را پیش‌بینی کردم اما کلیدها را متوجه نشد. پیام کلیدها این است که این اداره حکومت است که برای کارزار انتخاباتی اهمیت دارد و نه برعکس.»

با این حال، برخی کلیدهای تکنیک لیختمن به نفع ترامپ کار می‌کنند. یکی از کلیدها حضور یک رقیب مهم از حزب ثالث است که ممکن است نقش رابرت اف کندی جونیور در این رقابت باشد.

دو مورد از کلیدها مربوط به اقتصاد است و در حالی که برخی ارقام و اعداد اقتصادی به نفع بایدن در جریان‌اند، او هنوز رتبه محبوبیتش را در این زمینه افزایش نداده است.

ناآرامی‌های اجتماعی کلید دیگری است که علیه بایدن است زیرا دانشگاه‌های آمریکا اکنون به کانون اعتراض‌های ضداسرائیلی تبدیل شده‌اند و بسیاری از جوانان حمایت بایدن از اسرائیل را «حمایت از نسل‌کشی» می‌دانند و به آن انتقاد دارند.

بر اساس تکنیک لیختمن، هم جذابیت رئیس‌جمهوری فعلی و هم کاریزمای رقیب کلیدهایی اساسی محسوب می‌شوند و در حالی که بسیاری احساس می‌کنند هر دو نامزد بسیار پیرند، به نظر می‌رسد این موضوع برای بایدن بیشتر از ترامپ نگران‌کننده است.

البته پیش‌بینی لیختمن در سال ۲۰۰۰ از نظر فنی نادرست بود زیرا او پیش‌بینی کرده بود که ال‌ گور برنده می‌شود اما او همچنان از پیش‌بینی‌اش دفاع می‌کند و می‌گوید که نتایج آن انتخابات دزدیده شد وگرنه گور رای مردم را به دست آورده بود.

او در عین حال تاکید می‌کند که هیچ سیستمی از جمله سیستم ابداعی او درباره پیش‌بینی نتیجه انتخابات هرگز نمی‌تواند کاملا بی‌خطا باشد. این استاد دانشگاه می‌گوید: «افراد زیادی‌اند که دوست دارند شکست من را ببینند. به هر حال من هم یک انسانم و هیچ چیز در دنیای انسان‌ کامل نیست. ممکن است نتایجی متفاوت رخ دهد اما این به آن معنی نیست که سیستم من اشتباه است.»

۱۳ کلید لیختمن عبارت‌اند از: وضعیت حزب نامزد اصلی، حضور رقبای جدی در حزب مخالف، سمت نامزدها (آیا در حال حاضر رئیس‌جمهوری‌اند یا نه)، حضور رقیب مستقل یا از حزب ثالث، اقتصاد در کوتاه‌مدت، اقتصاد در بلندمدت، تغییرات سیاسی، ناآرامی‌های اجتماعی، رسوایی بزرگ دولت، شکست خارجی/ نظامی، موفقیت خارجی/ نظامی، محبوبیت نامزد اصلی و کاریزمای رقیب.

بیشتر از جهان