ارزیابی موسسه آی‌اس‌آی‌اس از حمله به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی این حمله را به‌منزله پیامی روشن به جمهوری اسلامی می‌داند مبنی‌بر آسیب‌پذیری‌اش مقابل حملات اسرائیل و ناتوانی نسبی‌اش در حمله متقابل به اسرائیل

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی (آی‌اس‌آی‌اس) تصاویر ماهواره‌ای باکیفیتی از پایگاه هوایی هشتم شکاری ایران در نزدیکی اصفهان به دست آورده که اندکی پس از حمله منتسب به اسرائیل به سامانه پدافند موشکی اس‌ـ‌۳۰۰ مستقر در این پایگاه گرفته شده است.

در گزارش این موسسه آمده است تصاویر آسیب به رادار سیار اس‌‌ـ‌۳۰۰ را نشان می‌دهد که در مرکز موشک‌اندازها قرار دارد. این حمله نشان‌دهنده توانایی تسلیحاتی اسرائیل برای هدف قرار دادن نقاطی در عمق خاک ایران، گریز از شناسایی و پدافند هوایی است، که تاسیسات هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی را مقابل حمله احتمالی آسیب‌پذیرتر می‌کند.

در پی حمله منتسب به اسرائیل در ۱۹ آوریل، رسانه‌های ایران خبر دادند که سه پهپاد کوچک بدون هیچ خسارتی سرنگون شده‌اند. اما گزارش‌های بعدی از نیویورک تایمز حاکی از آن بود که اسرائیل چند موشک از خارج از ایران پرتاب کرده که ایران نتوانسته بود شناسایی و سرنگون کند. یک موشک به هدف اصابت کرده و دومی در هوا منفجر شده بود. یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که موشک دوم را نیروی هوایی اسرائیل پس از اصابت موفقیت‌آمیز موشک اول به هدف، به‌عمد منهدم کرده بود. مقام‌های اسرائیلی همچنین گفتند از پهپادهای کوادکوپتر برای گیج کردن پدافند هوایی ایران استفاده شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه هوایی هشتم شکاری ایران از سال ۲۰۱۷ در گوگل ارث (Google Earth) قابل مشاهده است. نیویورک تایمز در گزارشی تصویر ماهواره‌ای پس از حمله را بررسی کرد که نشان می‌داد سامانه اس‌‌-‌۳۰۰ آسیب دیده است. اسوشیتدپرس نیز تصویری از پلنت لبز (Planet Labs) را در ۲۲ آوریل منتشر کرده که آثار سوختگی اطراف رادار سیار را نشان می‌داد اما کیفیت پایین تصویر تشخیص خسارت را دشوار می‌کرد.

دو تصویر ماهواره‌ای باکیفیتی که موسسه علوم و امنیت بین‌المللی به دست آورده است اندکی پس از حمله در تاریخ ۱۹ و ۲۰ آوریل حدود ساعت ۱۱ صبح به وقت ایران گرفته شده است. این تصاویر مکان چهار موشک‌انداز و یک رادار سیار را نشان می‌دهد که در مرکز چهار موشک‌انداز قرار دارد.

تصاویر پس از حمله به‌وضوح نشان می‌دهد که رادار آسیب دیده است، اما میزان خسارت روشن نیست. در تصویر ۱۹ آوریل مشخص است انتهای وسیله نقلیه حامل رادار هدف اصابت قرار گرفته و احتمالا آتش گرفته است.

آثار مشهود به‌جا‌مانده در پشته‌های خاک دو سوی راداربر نشان می‌دهد که تجهیزات آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش از جمله مایعات اطفای حریق به کار رفته است، و مایعات به پایین پشته‌ها جاری و آن‌جا جمع شده است.

با توجه به تصاویر، به نظر می‌رسد پس از آتش‌سوزی نوعی پوشش روی رادار سیار قرار داده شده است. یک روز بعد در ۲۰ آوریل، وسیله نقلیه جدیدی روی پشته مشاهده می‌شود که احتمالا راداربر جایگزین است، اما به نظر نمی‌رسد مشابه نمونه قبلی باشد که ظاهرا آسیب دیده بود.

در تصویر ۱۹ آوریل چهار موشک‌انداز از محل برده شده بودند، و در تصویر ۲۰ آوریل سه موشک‌انداز بازگردانده شدند.

گفته می‌شود که سامانه اس‌‌-‌۳۰۰ بخشی کلیدی در پدافند هوایی تاسیسات هسته‌ای اصفهان و نطنز است. به نوشته موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، حمله به سامانه پدافند اس‌ـ‌۳۰۰ آسیب‌پذیری تاسیسات هسته‌ای اصفهان و نطنز مقابل حملات احتمالی را آشکار می‌کند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی با وجود پرتاب بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد نتوانست اهدافی در خاک اسرائیل را تخریب کند، این حمله به‌منزله پیامی روشن به جمهوری اسلامی مبنی‌بر آسیب‌پذیری‌اش مقابل حملات اسرائیل و ناتوانی نسبی‌اش در حمله متقابل به اسرائیل بود.