اسوشیتدپرس: تخریب گسترده رادار اس-۳۰۰ در اصفهان با ادعاهای جمهوری اسلامی در تضاد است

به گزارش اسوشیتدپرس، جمهوری اسلامی احتمالا برای تعمیر رادار آسیب دیده به کمک روسیه نیاز دارد

تصویری از خسارت به سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰

خبرگزاری اسوشیتدپرس با انتشار تصاویر ماهواره‌ای جدید از پیامدهای حمله منتسب به اسرائیل به سامانه دفاع موشکی روسی اس-۳۰۰ در اصفهان نوشت که این خسارت‌ها با تکذیبه‌های مکرر جمهوری اسلامی در نفی این آسیب‌دیدگی در تضاد است. مقامات جمهوری اسلامی، سلاح‌های به کار رفته در این حمله را «اسبا‌ب‌بازی» عنوان کرده و منکر خسارت ایجاد شده هستند.

براساس این گزارش، خسارت حمله به سامانه راداری اس‌-۳۰۰ که محدود به‌نظر می‌رسید بسیار گسترده‌تر از خسارتی است حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به سوی اسلامی بر جای گذاشت.

نیکول گراجیوسکی، از بخش برنامه سیاست هسته‌ای کارنگی می‌گوید که حمله منتسب به اسرائیل نشان داد که اسرائیل می‌تواند به سیستم‌های دفاع هوایی ایران نفوذ کند.

تصاویر ماهواره‌ای پلنت‌لب که روز دوشنبه از پایگاه هوایی و فرودگاه نزدیک اصفهان در حدود ۳۲۰ کیلومتری جنوب تهران، که سامانه دفاع موشکی در آن قرار دارد، سوختگی‌هایی را نشان می‌دهد. این سامانه به عنوان یک پوشش دفاعی برای تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی نطنز عمل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان حمله‌های روز جمعه، آسمان ایران بسته شد و دفاع هوایی در چند استان فعال شد. اما مقامات جمهوری اسلامی مدعی شدند که فقط چند «ریزپرنده» را خنثی کرده‌اند.

همزمان بقایای موشک‌های هوا به زمین در جنوب بغداد پیدا شد. گفته می‌شود اسرائیل با استفاده از هواپیماهایی که موشک‌های زمین به هوا را شلیک کرده‌اند، بدون ورود به حریم هوایی ایران، اهداف مورد نظر خود را مورد اصابت قرار داده است.

اسرائیل به‌طور معمول گزارش‌های مربوط به دست داشتن در چنین حمله‌هایی را تایید یا تکذیب نمی‌کند.

سامانه دفاع موشکی اس‌-۳۰۰ نیز خود تاریخچه‌ای طولانی در روابط تهران و مسکو دارد. قرارداد ۸۰۰ میلیون‌دلاری تحویل این سامانه به جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۷ منعقد شد اما مسکو سه سال بعد تحویل این سامانه به ایران را به دلیل مخالفت آمریکا و اسرائیل تعلیق کرد. سرانجام پس از امضا برجام در سا ۲۰۱۵، حدود چهار سامانه به جمهوری اسلامی تحویل داده شد.

به گزارش اسوشیتدپرس، جمهوری اسلامی احتمالا برای تعمیر رادار آسیب دیده به کمک روسیه نیاز دارد.

تهران همچنین به دنبال دریافت سوخو-۳۵ از روسیه است.