آرژانتین خواستار بازداشت احمد وحیدی در سفر به پاکستان و سریلانکا شد

وزیر کشور جمهوری اسلامی در زمان بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا در پایتخت آرژانتین فرمانده سپاه قدس بود و نامش در فهرست «اعلان قرمز» اینترپل قرار دارد

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی‌ــ ایسنا

وزارت خارجه آرژانتین روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور از اینترپل درخواست کرده است احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، را که در سفر رسمی به پاکستان و سریلانکا به سر می‌برد، به دلیل دست داشتن در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس که به کشته شدن ۸۵ نفر منجر شد، بازداشت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «احمد وحیدی اینک همراه هیئتی از تهران است که از پاکستان و سریلانکا بازدید می‌کنند. این در حالی است که اینترپل به درخواست آرژانتین برای دستگیری این وزیر ایرانی هشدار قرمز صادر کرده است.»

آرژانتین از دو کشور پاکستان و سریلانکا خواست برای بازداشت احمد وحیدی همکاری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وحیدی پیش از قرار گرفتن در راس وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی، در دوره محمود احمدی‌نژاد، وزیر دفاع بود و از سال ۲۰۱۰ در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارد. او در زمان بمب‌گذاری در مرکز یهودیان آمیا در پایتخت آرژانتین فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بود و نامش به‌‌عنوان یکی از افراد تحت تعقیب در آن پرونده در فهرست «اعلان قرمز» اینترپل قرار دارد. 

در زمان انتصاب وحیدی به عنوان وزارت کشور، وزارت خارجه آرژانتین با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اینکه اینترپل پیش‌تر حکم بین‌المللی بازداشت او را صادر کرده است، انتصاب او به وزارت را به‌شدت محکوم کرد. 

حمله به ساختمان آمیا (انجمن همیاری یهودیان آرژانتین) در بوئنوس‌آیرس را یک بمب‌گذار انتحاری لبنانی با زدن یک خودرو حامل مواد منفجره به‌ این ساختمان چندطبقه اجرا کرد. این انفجار که در سال ۱۹۹۴ رخ داد، ۸۵ کشته و بیش از ۳۰۰ مجروح به جا گذاشت و ابراهیم حسین برو، جوان لبنانی عضو حزب‌الله لبنان، به‌عنوان عامل انتحاری این عملیات تروریستی شناسایی شد.

گروه حزب‌الله لبنان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بنا بر گزارش‌ها، این عملیات با همکاری عوامل دیگری از حزب‌الله و جمهوری اسلامی انجام شد؛ با این حال تهران هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

در بیانیه روز سه‌شنبه وزارت خارجه آرژانتین آمده است: «آرژانتین به دنبال دستگیری مسئولان حمله آمیا در سال ۱۹۹۴ است که به کشته شدن ۸۵ نفر منجر شد. یکی از این افراد احمد وحیدی است که دستگاه قضایی آرژانتین به عنوان یکی از مسئولان حمله به آمیا به دنبال او است.»

تعداد دیگری از مقام‌های وقت جمهوری اسلامی ایران از جمله محسن رضایی هم به دست داشتن در انفجار ساختمان مرکز یهودیان آرژانتین متهم شده‌اند. محسن رضایی در آن زمان، فرمانده سپاه پاسداران ایران بود.

بعد از گذشت بیش از سه دهه از حمله مرگبار به مرکز یهودیان آمیا، دادگاهی در آرژانتین روز ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) جمهوری اسلامی ایران را در این پرونده مقصر دانست و آن را یک «دولت تروریستی» نامید. در آن حکم اشاره شد که دستور حمله به سفارت اسرائیل در سال ۱۹۹۲ و همچنین دستور حمله به مرکز آمیا در سال ۱۹۹۴ را تهران صادر کرده است.

حمله به سفارت اسرائیل در سال ۱۹۹۲ به مرگ ۲۹ تن منجر شد.