آرژانتین و اسرائیل معرفی احمد وحیدی به‌عنوان وزیر کشور را محکوم کردند

وزارت امور خارجه اسرائیل از جامعه بین‌المللی خواست تا انتصاب «جنایتکار» تحت‌تعقیب اینترپل در کابینه جدید ایران را محکوم کند

نام احمد وحیدی به‌‌عنوان یکی از افراد تحت تعقیب پرونده انفجار آمیا در فهرست «اعلان قرمز» اینترپل قرار دارد- تصویر از Khameni.ir

در پی اعلام کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی و قرار داشتن نام احمد وحیدی به‌عنوان وزیر کشور در این فهرست، آرژانتین این اقدام را «به‌شدت» محکوم کرد. اسرائیل آن را انتخابی «شرم‌آور» خواند و از جامعه بین‌المللی خواست تا انتصاب «جنایتکار» تحت‌تعقیب اینترپل، پلیس بین‌الملل، در کابینه جدید ایران را محکوم کنند.

وحیدی وزیر دفاع پیشین جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود و از سال ۲۰۱۰ در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارد. احمد وحیدی در زمان بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا در پایتخت آرژانتین، فرمانده نیروی قدس، شاخه عملیات برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و نام او به‌‌عنوان یکی از افراد تحت تعقیب در آن پرونده، در فهرست «اعلان قرمز» اینترپل قرار دارد. 

وزارت خارجه آرژانتین با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به این‌که اینترپل پیش‌تر حکم بازداشت بین‌المللی وحیدی را صادر کرده است، انتصاب او به سمت وزارت در ایران را «به‌شدت» محکوم کرد. 

در این بیانیه آمده است: «انتصاب روز چهارشنبه به‌منزله توهین به نظام قضایی آرژانتین و قربانیان حمله وحشیانه تروریستی علیه انجمن همیاری یهودیان آرژانتین، آمیا، است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آرژانتین افزوده است: «همان‌طور که در اوت ۲۰۰۹، هم‌زمان با انتخاب وحیدی برای جایگاه وزارت دفاع اعلام کردیم، نامزدی او برای تصدی جایگاه وزارت به‌شدت نگران‌کننده و سزاوار شدیدترین محکومیت ازسوی دولت ماست.» 

 آرژانتین همچنین  در این بیانیه خواستار «همکاری کامل» دولت جمهوری اسلامی ایران با قوه قضائیه آن کشور شده است تا متهمان انفجار آمیا در دادگاهی صالح محاکمه شوند.   

وزارت امور خارجه اسرائیل نیز روز چهارشنبه، ۲۰ مردادماه، با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به ترکیب جدید پیشنهادی رئیسی برای کابینه، انتصاب احمد وحیدی به‌عنوان وزیر کشور را «شرم آور» دانست و از جامعه جهانی خواست تا انتصاب این «جنایتکار» تحت تعقیب اینترپل، پلیس بین‌الملل، را به‌دلیل اتهام او در بمب‌گذاری یک مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس آرژانتین، در سال ۱۹۹۴ محکوم کند.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه خود بار دیگر ابراهیم رئیسی را «قصاب تهران» خواند و او را مسئول قتل هزاران مخالف جمهوری اسلامی در زمان ریاستش بر قوه قضائیه دانست. 

در ادامه این بیانیه آمده است «این چهره دولت جدید تروریستی جدید در ایران است» که وزیران آن «مسئول کشتار انسان‌ها در سراسر جهان هستند».

وزارت امور خارجه اسرائیل در صفحه رسمی خود به زبان فارسی در توییتر نیز به این موضوع اشاره کرده است.

 

حمله به ساختمان آمیا (انجمن همیاری یهودیان آرژانتین) در بوئنوس‌آیرس را یک بمب‌گذار انتحاری لبنانی با راندن خودرویی حامل مواد منفجره به‌سمت این ساختمان چند طبقه انجام داده بود. این انفجار در سال ۱۹۹۴ میلادی، ۸۵کشته و بیش از ۳۰۰ مجروح برجای گذاشت. ابراهیم حسین برو، جوان لبنانی عضو گروه حزب‌الله لبنان، به‌عنوان عامل انتحاری این عملیات تروریستی شناسایی شد. گروه حزب‌الله لبنان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بنابر گزارش‌ها، این عملیات با همکاری عوامل دیگری از حزب‌الله و ایران انجام شده است.