فیلم جدید محمد رسول‌اف به بخش مسابقه جشنواره کن راه یافت

این فیلمساز ایرانی برنده خرس طلایی جشنواره برلین، امسال با «دانه انجیر مقدس» در بخش مسابقه جشنواره کن حضور می‌یابد

محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی‌ــ LOIC VENANCE / AFP

نشریه سینمایی ورایتی گزارش داد که در کنار فیلم‌های انگلیسی‌زبان بخش مسابقه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴، مسئولان این رویداد فرهنگی دو فیلم بین‌المللی را هم به این بخش اضافه کرده‌اند: فیلم «دانه انجیر مقدس» ساخته محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، و انیمیشن «گرانبهاترین محموله‌ها» ساخته میشل آزاناویسوس فرانسوی.

فیلم «دانه انجیر مقدس» جدیدترین ساخته محمد رسول‌اف در حالی به بخش مسابقه اصلی هفتادوهفتمین جشنواره کن راه یافته که هنوز اطلاعات زیادی درباره این اثر منتشر نشده است.

محمد رسول‌اف از جمله فیلمسازهای بنام سینمای ایران به‌حساب می‌آید که جوایز بین‌المللی متعددی برنده شده است. او پیش از این با آثاری چون «به امید دیدار»، «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» و «لِرد» در بخش نوعی ‌نگاه و با فیلم «جزیره آهنی» در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن حضور داشت. فیلم «لِرد» توانست جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن را به دست بیاورد. آخرین ساخته این کارگردان به نام «شیطان وجود ندارد» نیز برنده خرس طلایی جشنواره برلین شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسول‌اف به‌علت آنکه در آثارش به موضوع‌های اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران می‌پردازد، اغلب به سد سانسور حکومتی برخورد می‌کند و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران او را به زندان، محرومیت‌های اجتماعی و ممنوعیت خروج از ایران محکوم کرده است.

تیر ۱۴۰۱ در پی امضای بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار»، شماری از هنرمندان از جمله محمد رسو‌ل‌اف و مصطفی آل احمد بازداشت شدند.  بیانیه‌ای که روز هشتم خرداد ۱۴۰۱ پس از اعتراض‌های مردم آبادان به فروریختن برج متروپل در این شهر، منتشر شد و به امضای حدود ۱۰۰ نفر از اهالی سینمای ایران رسید. در این بیانیه به نیروهای سرکوبگر حکومت ایران توصیه شده بود سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند».

رسول‌اف در آن زمان پس از چند هفته بازجویی و حبس در سلول انفرادی، برای اجرای محکومیت‌های پیشین به بند عمومی زندان اوین منتقل شد و پس از تحمل حدود هفت ماه زندان، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ آزاد شد. این کارگردان ۵۱ ساله ایرانی به‌رغم آزادی از زندان، همچنان ممنوع‌الخروج است و سال گذشته هم نتوانست به‌عنوان داور بخش نوعی نگاه در جشنواره کن شرکت کند.

اما در تازه‌ترین دوره جشنواره فیلم کن، علی عباسی، کارگردان ایرانی‌ــ‌سوئدی نیز با اثری به نام «کارآموز» حضور خواهد داشت. این فیلم، دوره‌ای از جوانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ را به تصویر کشیده است و برای دریافت نخل طلا رقابت خواهد کرد.

این فیلم اولین بار در جشنواره کن به نمایش درمی‌آید و در آن، سباستین استن، بازیگر فیلم‌های «فالکون و سرباز زمستان»، «شیطان تمام‌وقت» و «انتقام‌جویان»، نقش جوانی دونالد ترامپ را بازی می‌کند و ماریا باکالووا، بازیگر جوان فیلم‌ «بورات ۲»، در نقش ایوانا ترامپ، همسر اول دونالد ترامپ، ظاهر خواهد شد. جرمی استرانگ هم نقش روی کوهن، وکیل و مشاور ترامپ، را بازی می‌کند.

علی عباسی پیش از این با فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن ۲۰۲۲ حضور داشت که نامزد نخل طلای جشنواره کن شد و اگرچه این جایزه را نگرفت، با تحسین مخاطبان و منتقدان روبرو شد. زر امیرابراهیمی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.

«عنکبوت مقدس» با الهام از ماجرای سعید حنایی، قاتل سریالی زنان کارگر جنسی در مشهد، ساخته شد اما علی عباسی در مصاحبه‌ای تصریح کرد که نمی‌خواست درباره یک قاتل سریالی فیلم بسازد؛ بلکه قصد داشت درباره فضای اجتماعی یک قاتل سریالی و زن‌ستیزی ریشه‌دار در جامعه ایران فیلم بسازد.

بیشتر از فرهنگ و هنر