بیش از ۱۰ هزار نفر در سیل‌های روزهای اخیر دچار حادثه شدند

حسین امیرعبداللهیان برای کمک به سیل‌زدگان امارات متحده عربی اعلام آمادگی کرد

دو مرد در حال عبور از مسیر سیلابی در استان هرمزگان-ایلنا

گزارش‌های آماری سازمان هلال‌احمر ایران حاکی از آن است که بیش از ۱۰ هزار شهروند در دست‌کم ۸ استان ایران در پی بارندگی‌های سیل‌آسای روزهای اخیر آسیب‌های جانی و مالی دیده‌اند.

بابک محمودی، رییس سازمان امداد و نجات سازمان هلال‌احمر، روز جمعه ۳۱ فروردین از امدادرسانی به ساکنان استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و یزد در ۴ روز گذشته خبر داد و تایید کرد که هزاران نفر در پی وقوع سیل و آب‌گرفتگی در این استان‌ها دچار حادثه شده‌اند.

به گفته محمودی،  شمار زیادی از شهروندان حادثه‌دیده درپی ویرانی خانه‌هایشان به اسکان اضطراری و انتقال به مکان‌های امن نیاز دارند.

از روز ۲۷ فروردین در مناطق وسیعی از جنوب، جنوب شرقی و جنوب غربی ایران بارندگی‌های سیل‌آسا آغاز شد و در زمانی اندک خسارت‌های فراوان به بار آورد. گزارش‌ها از وضعیت استان‌های جنوبی حاکی از آن است که بسیاری از زیرساخت‌های شهری و روستایی ویران و مسیرهای ارتباطی مسدود شده‌اند. همچنین خسارت‌های زیادی به خانه‌ها، دام‌ها و زمین‌های کشاورزی این مناطق وارد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر گزارش‌های آماری متعددی از امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده منتشر کرده‌اند.

با وجود این ادعاها، ویدیوها و تصاویر مناطق آسیب‌دیده و روایت شهروندان گویای این است که همچنان شمار زیادی از شهروندان در محاصره سیل و بحران‌های ناشی از آن قرار دارند و از ابتدایی‌ترین امکانات رفاهی و بهداشتی محروم‌اند.

روح‌الله سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین گفت که، طبق برآورد اولیه، خسارت سیل در این استان ۱۸ هزار میلیارد بوده که با توجه به حجم بارندگی‌ها در حال افزایش است. این مقام دولتی همچنین گفت که بیشترین خسارت به راه‌های ارتباطی، بخش کشاورزی و شبکه برق و آب وارد شده است.

فعالان بلوچ روز جمعه تصاویری از تخریب ده‌ها خانه مسکونی در روستای لاغرزهی از توابع بخش پلان شهرستان چابهار را منتشر کردند. گفته می‌شود که راه‌های ارتباطی دست‌کم ۳۰۰ روستای سیستان و بلوچستان مسدود است و دستور تخلیه برخی روستاها در استان‌های کرمان و هرمزگان نیز صادر شده است.  

خبرگزاری حال‌وش، که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار تصاویری از مناطق سیل‌زده نوشت بسیاری از رودخانه‌های فصلی و محلی در محورهای مختلف سیستان و بلوچستان به‌دلیل بارندگی شدید طغیان کرده‌اند و به‌رغم مسدود شدن راه‌ها تاکنون مسئولان شهری و هلال احمر اقدام موثری نکرده‌اند.

روز پنج‌شنبه ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد که نشان می‌داد یک دستگاه تریلر نفت‌کش در حال عبور از جادە آب‌نمای کنخ در بندر خمیر هرمزگان داخل سیلاب گیر افتاده است. براساس اطلاعات سازمان راهداری، درپی سیلاب اخیر راه‌های کشور یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده است.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر خسارت‌های انسانی نیز به بار آورده‌اند و برخی شهروندان کشته و مصدوم شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، تنها در بلوچستان ۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند که تعدادی از آنان کودک بوده‌اند.

به‌رغم خسارت‌های مالی و جانی سیل‌های اخیر در نقاط مختلف ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با همتایش ادعا کرد که ایران آماده است به سیل‌زدگان امارات متحده عربی کمک کند. ادعای این مقام واکنش‌های زیادی در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت و کاربران زیادی ناتوانی جمهوری اسلامی را در مدیریت بحران بلایای طبیعی یادآور شدند. 

بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر، علاوه بر خسارت‌های فراوان، به‌دلیل فقدان زیرساخت‌های آبخیزداری مناسب در میزان ذخیره آبی تاثیر چندانی نداشته‌اند و شهرهای مختلف ایران همچنان با بحران آب مواجه‌اند.

به گفته کارشناسان، تنها راه نجات ایران از بحران جدی آب تغییر سیاست‌های آبی، به‌روز کردن زیرساخت‌ها، توسعه طرح‌های آبخیزداری و نجات آبخوان‌های باقی‌مانده است، اما عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که رویه‌ای خلاف این را در پیش گرفته‌اند.

سدسازی‌های غیراصولی، نیمه‌کاره ماندن طرح‌های آبخیزداری، فرسودگی زیرساخت‌ها، آلودگی آب، هدررفت آب و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی عواملی است که دریاچه‌ها، دریاها، رودخانه‌ها و تالاب‌های ایران را در آستانه خشکی قرار داده و روند فرسایش خاک، بیابان‌زایی و توفان‌های گردوغبار را سرعت بخشیده است.