تداوم بارندگی‌ و احتمال وقوع دوباره سیلاب در ایران

تا این لحظه ۱۳ نفر جان‌شان را از دست داده‌اند و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، رگبار و بارش‌های شدید تا دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، از کشته شدن ۱۳ نفر در پی وقوع سیل در استان‌های مختلف ایران خبر داد. ولی‌پور در این رابطه به فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت ۵ نفر در استان سیستان و بلوچستان و ۸ نفر دیگر در استان تهران جان‌شان را از دست داده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین تاکید کرد که، پس از وقوع سیلاب‌های اخیر، ۱۴ تن نیز مفقود شده‌اند.

ولی‌پور همچنین اعلام کرد که بارش‌های شدید و رگبار در ۲۱ استان ایران، از جمله استان‌های سیستان‌وبلوچستان و تهران، تا دوشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری مهر در روز پنجشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۱، از قول ابراهیم شهریاری، سرپرست سازمان آتش‌نشانی شهر زاهدان، نوشت: «بارش شدید باران و در پی آن ریزش سقف یک خانه، جان ۲ کودک را در شهر زاهدان گرفت.»

بر اساس گفتگوی روز پنجشنبه مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان با خبرگزاری مهر، دست‌کم هزار و ۸۴۶ نفر از مردم ساکن این استان دچار سیل‌زدگی شده‌اند.  

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران، هم روز پنجشنبه از وقوع سیل در منطقه امامزاده داوود تهران خبر داد. به‌گفته خالدی شب گذشته فردی با اورژانس تماس گرفت و این سازمان را از وقوع سیل در منطقه امامزاده داوود مطلع کرد.

به‌گفته خالدی این حادثه با قطعی برق همراه بوده است و برخی دیگر از مسئولان امدادرسانی نیز می‌گویند احتمال افزایش تعداد کشته‌شدگان و مصدوم‌های ناشی از جاری شدن سیل در منطقه امامزاده داوود وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، پس از وقوع این حادثه، مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد ۹ جاده، از جمله جاده هراز، مسدود شده است.

در پیوند با این خبر، خبرگزاری ایرنا از وقوع سیل در رودهن خبر داد. این خبرگزاری می‌نویسد این حادثه، که حوالی ساعت ۳ بامداد رخ داد، یک کشته برجای گذاشت و خسارت‌های زیادی به باغ‌ها و دامداری‌های این منطقه وارد آورد.

رئیس اورژانس تهران نیز، ضمن اشاره به این نکته که بارش باران در تهران ادامه خواهد داشت و وقوع سیل امری محتمل است، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «با توجه به صدور هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع دوباره این پدیده در تهران، و در ساعت دو یا سه بعد از ظهر، از شهروندان درخواست می‌کنیم که در محل حادثه و خطر حاضر نشوند.»

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، ادامه بارندگی در ایران را تایید کرد؛ امری که می‌تواند به وقوع سیل در نقاط مختلف کشور بیانجامد.

مردم ساکن استان فارس نیز در روز شنبه، اول مرداد ۱۴۰۱، شاهد وقوع سیل بودند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه ۲۱ نفر در اثر وقوع سیل در این استان جان‌شان را از دست دادند و شماری نیز مفقود شدند.

بنابراین، در طی یک هفته گذشته، دست‌کم ۳۴ نفر در اثر جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف ایران، جان خودشان را از دست داده‌اند.